|
| Stiga SP 340 benzin kædesav Fra : bpedersen | Vist : 7672 gange 50 point Dato : 04-07-04 17:21 |
|
Hej.
Vi er en spejder trop som har købt en Stiga SP 340 kædesav. Men vi har fået nogle problemer med den.
Saven vil ikke rigtig starte og når vi endelig får den startet, går den i stå når vi giver den noget gas. Vi har haft en fagmand til at indstille den en gang, men kort tid efter var den galt igen. Kan det evt. være noget inde i motoren (vi bruger selvfølgelig 2takts benzin). Hvad gør vi?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 04-07-04 17:35 |
|
Det er vigtigt, at I ikke fylder mere 2 takts olie i benzinen end producenten foreskriver, Sikkert 2 %.
Det kan også være at karburatoren er stillet til for "mager" blanding i tomgang, men det skal I være forsigtig med at pille ved når I ikke har meget forstand på det.
Benzin/olie blandingen er meget vigtig.
| |
| Kommentar Fra : bpedersen |
Dato : 04-07-04 17:39 |
|
Ja men vi har haft en fagmand til at indstille den en gang, hvorefter vi ikke har pillet mere ved den. Men det går alligevel galt.
| |
| Kommentar Fra : ahtn |
Dato : 04-07-04 18:59 |
|
hej
prøv at hælde bezinen af og hæld "frisk" olie-blandet benzin på. Hvis man opbevarer benzin for længe, taber det "gassen" og du kan få de problemer du beskriver. Det passer jo meget godt med, at den kørte godt da du fik den, men efter du har hældt din egen benzin på, driller den igen.
mvh ahtn.
| |
| Kommentar Fra : Botgaard |
Dato : 04-07-04 20:16 |
|
Hej.
Luftskruerne skal skrues helt i bund og derefter en omgang ud på dem begge to. Det er dem, der står H og L ved. Benzinblandingen må hellere være lidt mere "fed" end det, der står angivet, Hvis der står 2% sker der ikke noget ved at blande benzinen til 4 %. Det ekstra gør at maskinen dels bliver smurt ekstra og at den har lettere ved at køle. Dette gælder alle 2-taktmotorer. Bland selv benzinen. Tag 0,2 l 2-taktsolie og hæld det i nøjagtig 5 liter benzin. Det giver en 4% blanding. Husk at ryste dunken inden du hælder benzin på.
Prøv at sætte et nyt tændrør på. Det kan være det, der er brændt ud. Men sørg for at det er det rigtige tændrør.
Med venlig hilsen
Peter.
www.bottruphavemaskiner.webbyen.dk
| |
| Kommentar Fra : bpedersen |
Dato : 04-07-04 21:52 |
|
Det med luftskruerne er den noget der gælder lige denne model eller hvad og når man har gjort som du skriver skal man så ikke stille på de to skruer mere??
Skal man ikke skrue på tomgangsskruern??
| |
| Accepteret svar Fra : Botgaard | Modtaget 50 point Dato : 04-07-04 22:04 |
|
du skruer de to H og L skruer i bund og derefter 1 omgang ud. Dette gælder alle 2-takts-motorer. Når den så er i gang, kan du finjustere. Det gælder tomgang men også at den yder det den skal både ved Høje og Lave omdrejninger. Og derefter er det ikke nødvendigt at stille på dem yderligere. Tomgangsskruen skal stilles sådan at kæden står stille i tomgang uden at motoren går i stå.
Ring hvis det er noget, du vil have forklaret over telefonen i stedet.
Peter.
| |
| Kommentar Fra : Botgaard |
Dato : 05-07-04 11:21 |
|
Rengøring og oliepåfyldning betragter jeg som en selvfølge. Det bør man gøre hver gang man fylder benzin på. Lige tjekke at der er rent omkring luftfilter og smørrehullet til kæden. En god savfører har styr på sådanne ting.
Peter.
| |
| Godkendelse af svar Fra : bpedersen |
Dato : 12-07-04 20:14 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|