Efter den nye købelov,har du 2 års garanti på din telefon,og ret til at få den byttet med en ny
Her er hvad købeloven siger
Købeloven endelig vedtaget
Pressemeddelelse
16. april 2002
Købeloven er ikke tidssvarende, selv om reklamationsfristen nu er udvidet til 2 år
I dag den 16. april blev købeloven vedtaget i Folketinget. Loven gælder med tilbagevirkende kraft for alle varer købt efter 1. januar 2002. Forbrugerrådet er tilfreds med, at loven endelig blev vedtaget. Men desværre er loven ikke tidssvarende og yder ikke forbrugerne den samme beskyttelse, som findes i vore nabolande.
En reklamationsfrist på to år er for kort, når det gælder dyre og længerevarende forbrugsgoder som f.eks. vaskemaskiner, køleskabe og komfurer. Regeringen og folketingsflertallet burde have skelet til den norske købelov, som har 5 års reklamationsfrist for visse typer forbrugsgoder, eller den finske købelov, som slet ingen reklamationsfrist har.
Justitsminister Lene Espersen har som følge af Højesterets dom i eternitsagen stillet i udsigt, at der nedsættes en arbejdsgruppe til blandt andet at drøfte indførelsen af længere reklamationsfrister for byggematerialer. Forbrugerrådet hilser dette velkomment men opfordrer til, at en længere reklamationsfrist for dyre og længerevarende forbrugsgoder indgår i udvalgets arbejde.
De væsentligste forandringer i den nye købelov er:
Reklamationsfristen ændres fra et år til to år. Det betyder, at forbrugerne i op til 2 år efter et køb kan klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. I den nye købelov er det præciseret, at forbrugeren har op til to måneder til at reagere, efter at en fejl er opdaget.
Ombytningsretten. I modsætning til i dag, hvor forhandleren vælger om varen skal repareres eller byttes til en ny, bliver det med den ny købelov forbrugeren, som kan vælge om varen skal repareres eller byttes, medmindre ombytning er umulig eller vil medføre uforholdsmæssige store omkostninger for forhandleren.
Hvornår undtagelsen finder anvendelse afhænger af, hvad det er for en vare, hvor stor manglen er og hvor hurtigt en reparation kan gennemføres. I dag ser vi mange reparationer indenfor elektronisk udstyr, som mobiltelefoner eller computere, hvor det er oplagt, at forbrugeren ikke uden stor gene kan undvære varen i længere tid, og hvor varer derfor bør ombyttes.
Formodningsreglen betyder, at mangler, der opstår indenfor de første seks måneder efter et køb, formodes at have været til stede ved købet. Rent praktisk betyder reglen, at forbrugerne sikres en lempeligere bevisbyrde indenfor de første seks måneder og derfor altid bør få ombyttet varen.
Så derfor vil jeg råde dig til at gå ned til din forhandler og få den byttet
MVH Brian