/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Hvad skulle det hjælpe?
Fra : PeterTheisen
Vist : 499 gange
10 point
Dato : 03-11-12 14:19

Hvad skulle det hjælpe, at regeringen vil hæve bundskatten og fastfryse personfradraget for så at fjerne fedt- og sukkerafgifterne?

For det første rammer det jo de svageste grupper lige så hårdt som før (eller hårdere), fordi de fattige betaler bundskat og har personfradrag, og fordi de især køber disse usunde varer.

For det andet er det jo blot en rokeren rundt på nogle penge, fordi man fjerner nogle afgifter for så at hæve skatterne tilsvarende, dvs. man rykker bare lidt rundt på strukturen i statskassens indtægter.

Kan I gennemskue logikken i forslaget?

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 03-11-12 15:21

Hvorfor skal der være logik

Det er da noget nyt i dansk politik

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 03-11-12 15:24


Citat
Kan I gennemskue logikken i forslaget?

Nej,gider ikke engang prøve.Jeg kan bare "gennemskue",at regeringen er nødt til at kræve en hulens masse penge ind....når jeg tænker på,hvor mange de deler ud. I form af milliard beløb til U-lande,og de dele af disse landes befolkning,der møder op her i landet,for at hente endnu mere.

Samt til militære eventyr,rundt om i verden.Ligeledes til milliarder af kroner..........pr.år.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 03-11-12 15:45


Glemte lige:
Vi skal jo også "føde" EU.Hørte nogle tal forleden,med en "halv øre".Men jeg mener det var noget med 64 øre,vi får igen for hver krone,vi "investerer" i EU.

Fin "afkast".Ikke sært,alt kører baglæns fortiden.


M.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 03-11-12 16:20

"Logikken" er, at ved at forhøje personskatterne sikrer regeringen sig provenuet/rovet/gysserne, den skal bruge, ved at sænke afgifterne bliver det mindre attraktivt for danskerne at køre til Tyskland/sverige, for at købe ind.

Staten er sikret "sine" penge i skat, og får samtidig flere afgiftskroner ind, ren win-win for staten, skatteborgerne kalder det nok helt andre ting!

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 03-11-12 17:07

Ja, den logik kan jeg godt gennemskue, vagnr, men det rammer stadig den fattige person hårdere med det nye udspil. Forestil dig, at man som fattig ikke spiser slik eller usunde fødevarer, så skal man pludselig betale mere i skat for hvad?

Desuden kan jeg ikke forstå, at Enhedslisten, der kalder sig selv for de svages beskytter og overførselsindkomstmodtagernes talsmænd, bakker op om at fjerne afgifterne, går ind for at hæve bundskatten, men ikke kan lide at fastfryse personfradraget. Kan du gennemskue den?

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 03-11-12 17:19

Peter, der findes givetvis fattige, der spiser sundt, masser af grønsager og intet fedt, men alle tal om fedme, rygning, helbred og livslængde viser, at de fattige lever mere usundt end de rigere/bedre uddannede.

Jeg ved ikke, om den skattenedsættelse på 1300 kr, alle fik i forbindelse med fedtskatten, videreføres med den nye skattemodel, men den var jo (for?)tænkt som en kompensation, men folk agerer jo på den måde, at de alligevel hellere vil grænsehandle, det ville jeg sikkert også hvis jeg boede tæt på Tyskland.

ELs ageren har jeg opgivet at prøve at gennemskue, det minder mest om chicken run

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 03-11-12 17:33

Men tror du ikke, at det er meget sandsynligt, at danskerne stadig vil grænsehandle i stor stil, selvom fedt- og sukkerafgifterne afskaffes? Dels fordi det blot svarer til situationen før disse afgifter blev indført, dels fordi regeringen blot flytter rundt på afgifter og skatter, så skatterne i stedet for hæves, hvorved man har færre penge til rådighed og derfor skal tænke mere over, hvordan de bruges = øget grænsehandel.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 03-11-12 18:38

Jo, men meget politik handler om "signaler, symboler, mv.", der skal vise man gør noget ved tingene, uden det nødvendigvis har effekt

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen


Dato : 03-11-12 18:46

Tak for svaret vagnr.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177555
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408859
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste