Hej derude.
Jeg søger efter nogen, som har erfaring med beboerdemokrati i almene boliger, fordi jeg gerne vil have lidt relevant sparring. Lang historie, kort fortalt:
Parkering:
I vores afdeling har vi stor mangel på p-pladser, men vi har mange store områder, som ifølge lokalplanen er reserveret til formålet, når der er brug for det. Det er forsøgt, at få kommunen til at gå ind i sagen, men uden held.
På et beboermøde for 1½ år siden vedtog vi, at der skulle laves flere p-pladser, men det vil vores afdelingsbestyrelse ikke, så det er ikke sket. I stedet for har de (på et beboermøde) fået indført ParkZone, og man
skal indgå en kontrakt med dem, for at få en p-tilladelse til sin bil. Har en husstand 2 biler, så skal man betale en ”straf-afgift” for at få en p-tilladelse til nr. 2 bil. Betaler man ikke denne afgift, så er der bøder på 510 kr., hvis man holder der.
Ifølge min opfattelse er denne beslutning i strid med bl.a. Almenlejeloven (LBKG 2007-02-27 nr. 187) § 7: ”Ved udlejning til beboelse… er det ikke tilladt … at betinge sig, at lejeren indgår anden retshandel, som ikke er et led i lejeaftalen”. Hvad det jo ikke er hos os – og også de nye lejere påtvinges til at indgå disse individuelle kontrakter med ParkZone, for at kunne opnå en gratis tilladelse til parkering af bil nr. 1.
Der står intet om begrænset antal bil eller lignende i vores lejekontrakt eller husorden. Heller ikke hos nye beboere! Men vores husorden er ved at blive ændret, så der bl.a. indføjes "
Beboerne skal have en p-tilladelse til at parkere i de afmærkede båse. Gæster skal have et gæstekort liggende i bilen, som de får udleveret af den beboer, der besøges. Dette gælder også for håndværkere og lign." - dog uden at nævne et konkret firma.
Indkaldelse til beboermøde
I over 35 år er der blevet indkaldt ved at dagsorden mv er smidt ind ad brevsprækken, og er supplerende bragt i beboerbladet. Men pludselig - uden varsel eller oplysning herom - ændres det af afdelingsbestyrelsen til udelukkende at ske via beboerbladet, og i øvrigt uden henvisning hertil på forsiden. Der var tale om et ekstraordinært møde, og man kan jo ikke forvente, at beboerne skal være telepatiske. Og i øvrigt er der ikke læsetvang til bladet.
Jeg anfægtede varslingen på mødet med henvisning til, at ”
Normalvedtægterne gælder i det omfang, at en given situation ikke er beskrevet i egne vedtægter - og beboere ikke kan stilles ringere ved udformning af egne vedtægter. Normalvedtægterne siger i § 10, at der "… indkaldes… ved brev …”.
Efterfølgende nævnes det ikke mere, fordi det må være underforstået, at det så er gældende fremover, hvor intet andet er nævnt. Og det jo ligegyldigt, om brevet ligger i konvolut eller ej – men vi har alle dage fået det på denne facon.
En anden situation er den, at mine indsendte forslag nu for 2. år i træk ikke er medtaget på dagsordenen. Sidste år opdagede jeg det i tide, tog kampen op via boligselskabet, og forslaget endte med at skulle medtages. Det skete ”i forvrænget form”, og mistede sin pointe.
I år har jeg ikke orket det, fordi jeg ikke har samme bevismulighed som sidste år: Jeg sendte nemlig mine forslag med almindelig post i stedet for med e-mail, fordi der var problemer med nettet i vores afdeling. Og så formår afdelingsbestyrelsen alligevel igen tviste sagen…
Spørgsmålene er nu:
1. Kan et beboermøde pålægge enkelte beboere en straf-afgift for at parkere nr. 2 bil på matriklen?
2. Kan et beboermøde betragtes som lovlig indvarslet, når indkaldelsesformen ændres til bare at
komme i et beboerblad, som det er sket?
3. Kan et beboermøde betragtes som lovlig indkaldt, når rettidigt indkomne forslag ikke medtages i
det husstandsomdelte materiale?
4. Skulle jeg have sendt mine forslag med anbefalet post, for at det er gældende?
Håber, at der er en kandu'er med (helst positve) erfaringer mv.