|
| Hvorfor tilkørsel ??? Fra : dark_minded | Vist : 1164 gange 50 point Dato : 20-02-03 19:21 |
|
Jeg skal snart have monteret et Athena 47,6 cylinderkit på min PGO hot50, og ved godt at man skal køre det til, men min far siger at det kun var noget som man skulle i gamle dage, og at det er unødvendigt. Jeg ved at jeg har ret, men ville lige have den præcise grund til at tilkørsel er nødvendig. Jeg ville også lige spørge om der er nogen, som ved hvor hurtigt mon scooter kommer til at køre. Skiven bliver pillet, blindrøret bliver ordnet, og så kommer der et Athena 47,6 alu kit på.
| |
| Kommentar Fra : Bofh |
Dato : 20-02-03 19:43 |
|
Den skal køres til fordi stempel, stempelringe og cylinder skal "slides" sammen. Hvis man ikke kører den ordentligt til kan der komme slagger på stemplet, som lave ridser i cylindren.
Mon ikke den kommer til at køre ca 75 ?
/Thomas
| |
| Kommentar Fra : Bofh |
Dato : 20-02-03 20:36 |
| | |
| Accepteret svar Fra : Jon | Modtaget 50 point Dato : 20-02-03 21:29 |
|
Bofh har helt ret, men det skal lige siges at ud over ridser i cylinderen, sker det MEGET tit at stemplet sætter sig når man ikke har kørt det til, hvilket resultere i en smadret cylle+stempel+topstykke+evt. krumptap hvis man er uhældig, og hvis krumptappen smadre kan du godt være uheldig at den smadre hele din motor (hvilket er MEGET dyrt....)
Btw, hvis du ikke lige ved hvordan man køre den til:
0-50 km - IKKE over 1/3 gas
50-150 - 1/3-2/3 gas...
150 - 300 - 2/3 gas...
300 - 500 - 2/3 til fuld gas over længere strækninger (IKKE bare gi fuld gas ved start...)
Dette burde være nok, så burde din cylle kunne holde...
Og omkring spørgsmålet omkring din kommende fart, hvis du dyser/indstiller din kaburator ordentligt kan du komme op på 80 kmt hvis du er heldig, MEN 75kmt er som Bofh skriver nok mere realistisk....
| |
| Kommentar Fra : Franksp |
Dato : 21-02-03 08:44 |
|
Hej dark_minded
Den forklaring som Jon giver dig, er fuldstændig sammenfaldende med den som forhandleren gav mig, da jeg købte min Vespa Thyfoon.
Jeg håber selv du afviser alkoys "FORMODET SVAR". Jeg er helt enig i bofh's sidste kommentar, men nu er det da heldigvis forbi. Kandu fjernede "Formodet svar" i går aftes.
Med venlig hilsen
Franksp
| |
|
Det vil altså sige at det kun forøger farten med 5-10 km/t ???
Den kører jo 65-70 med begrænsningerne fjernet. Hva med optrækket. Det er for mig det vigtigste. Optrækket på den nu, er nemlig til at brække sig over :(
| |
| Kommentar Fra : Franksp |
Dato : 21-02-03 23:51 |
|
Dark_minded
Hvad spurgte du om, i dit oprindelige spørgsmål. Var det ikke noget med, hvorfor man skulle køre en ny motor til?????????????????
{citat]
Jeg skal snart have monteret et Athena 47,6 cylinderkit på min PGO hot50, og ved godt at man skal køre det til, men min far siger at det kun var noget som man skulle i gamle dage, og at det er unødvendigt. Jeg ved at jeg har ret, men ville lige have den præcise grund til at tilkørsel er nødvendig.
[/code]
Jeg mener du har fået svar på dit spørgsmål. Det med optrækket skal nok komme, hvis du tilkører din knallert ordentligt, som flere af os har beskrevet.
Med venlig hilsen
Franksp
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 22-02-03 08:30 |
|
Det passer meget godt med 5-10 kmt du får ud af det når du kun smider en cylinder på. Hvis du vil have mere end det skal du jo ud og have racer variomatic, større kaburator osv.
Og dit optræk bliver ikke væsentligt bedre, nærmest tværtimord, for den skal jo have mere benzin når den er så stor, hvilket den ikke for hvis du ikke smider større kaburator på (17-24 mm.)
| |
| Kommentar Fra : fadango |
Dato : 24-02-03 12:11 |
|
bare køre den til, elllers kan du ligeså købe et nyt 47,6 cylinderkit....hvorfor kom med en klam besvarelse som taberne jon her...der er ikke en regerl for hvor langt og hvordan du skal køre den til, er du en mester med scooter, ligger det hele i fornemmeren....og får lige at rette jon igen, så behøver du ikke smide en større karburater på, men en større dyse og derefter få indstillet den nuværende karburater, med hensyn til luft og benzin indtag og blanding...men husk også et nyt tændrør, det er klogt at få et på med en høj værmeværdi, ellers kan det brænde sammen, og cylinderkittet tage skade........
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 26-02-03 07:27 |
|
eller noget.......
"bare køre den til", ja ! du har ved vist ikke hvormange der får sat deres cylinder/stempel fordi de "bare syntes at den var tilkørt nu"...
og omkring kaburatoren, så kan du godt få den til at køre med orginal kabu, men det jeg siger er at hvis du skal mere ud af sættet skal du have større kaburator på, da en orginal kaburator ikke kan trække et 47,6 cylinderkit optimalt....
og det at kalde andre "tabere" herinde, kan da vist kun være af EN grund. Det må jo være fordi du meget gerne vil have de point... btw, jeg er da ligeglad med point, jeg kan jo alligevel ikke hamle op med dem der har MANGE point, så hvad skal jeg bruge dem til...
| |
|
Jeg er helt enig med Jon. Jeg tror sq ikk at der er nogen som kan "fornemme" hvornår er scooter er kørt til.. Til gengæld vil jeg dog sige at jeg har talt med en, som har præcis samme sammensætning som jeg får, og hans optræk er pænt vildt.
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 26-02-03 21:28 |
|
Jaja ! du vil da kunne få et okay optræk hvis du dyser/indstiller din kabu ordentligt...
men du får ikke det ONDE optræk altså du kan nok ikke få den til at rive på baghjul osv....
| |
| Kommentar Fra : Franksp |
Dato : 04-03-03 23:53 |
|
Hej dark_minded
Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........
Med venlig hilsen
Franksp
| |
| Godkendelse af svar Fra : dark_minded |
Dato : 05-03-03 21:35 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|