/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Dampspærre i sommerhus
Fra : BertaDk
Vist : 5027 gange
40 point
Dato : 14-08-07 22:37

Jeg skal til at lægge et grangulv på punktfundament i en tilbygning til mit sommerhus. Jeg er I tvivl om jeg skal lægge byggefolie eller dampspærre under eller om jeg skal droppe det og nøjes med de 100 mm rockwool. Jorden i området er ret fugtig. Har nogen et råd/erfaring med dette ?

 
 
Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 14-08-07 22:52

du skal spærre af for jordfugten, have ventileret mellemrum før du lægger isolationsmateriale.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BertaDk


Dato : 14-08-07 23:04

Nu siger du spærre af for jordfugten,- i resten af huset er der ca 25 cm fra jorden op til isolationen og intet imellem bortset fra det hønsenet som holder rockwoolen på plads. Mener du at jeg skal lægge folie på jorden og så have luft mellem den og isolationsmaterialet ?

Hilsen
BertaDk

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 14-08-07 23:05

Ja, jorden må ikke være fugtig, men det er svært at fortælle den det.
Så omfangsdræn er jo en mulighed.
Det har altid været et stridsspørgsmål med dampspærre i gulv, og må bero på de forhold der er i de enkelte tilfælde.
Normalt ønsker man jo dampspærre tæt til de opvarmede område, da det i flg. naturlovende giver et højere damptryk, men mod gulv, som kan være fugtig, da nej, specielt i et hus der ikke er opvarmet hele året.
Det ønskværdige var at have ventilation under rockwoolen, og at den rører tæt op under gulvbrædderne, så er det ligesom man foreskriver under tagplader, hvor der skal være et par cm. fri mellem isolering og tagplader, for ventilation.
Så mit forslag, som nok skal give anledning til debat er:
Rockwool på net, eller flamingo-"render". Udvendige ventilationsriste, så luften kan passere igennem under rockwoolen.
Rockwoolen helt op mod gulvbrædderne, så der ikke kommer fodkulde.
Det er det eneste rigtige når du nævner ordet fugtig jord.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BertaDk


Dato : 14-08-07 23:12

Og dermed droppe at lægge plastfolie mellem gulv og isolation ?

VH
Niels

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 14-08-07 23:17

ja. som Palle B. Hansen skriver: sørg for at jordfugten ikke kommer for tæt på på rockwool-isolationen, og sørg for der er ventilation. Har selv i påsken revet plastfolie af mod indersiden ag solationen, da den var fyldt med kondensvand. Hvis ventilationen under huset er hurtig (gennemtræk), kan du lægge vindpap under rockwoolen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 14-08-07 23:20

under min sommerresidens er jorden ganske vist ikke fugtig, men resten er som beskrevet af palle og mig: Ventilation under ulden, som ligger tæt op til gulvbrædderne, og det har funket perfekt 14 år i min tid og 11 år hos forgængerne.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 14-08-07 23:22

I det hele taget skal man være yderst forsigtig med plastfolie I sommerhuse. Derimod er der fint et stykke UNDER

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-07 23:28

Ja, det kan jeg godt gå med til.
Rækkefølge:
Jord elller sand eller sten, evnt. plast på, så luft med ventilation, så net, så vindpap herpå rockwool og brædder.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : BertaDk


Dato : 15-08-07 08:55

Tak for svar og hurtig respons pallebhansen.

VH
Niels

Kommentar
Fra : BertaDk


Dato : 15-08-07 08:58

Betyder det at jeg også skal droppe plastfolien i loft og vægge ? Oprindeligt havde jeg tænkt at bruge alucraft men fik at vide det var ulovligt og at man bruger plastfolie/byggefolie nu.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 15-08-07 11:31

I loft og vægge er det ok, med dampspærre, om det er plast eller alukraft, er ligegyldig, og alukraft er da ikke ulovlig.
http://www.rockwool.dk/sw64457.asp
Men der er andre krav til undertag, som du måske tænker på, men det har ikke noget med dampspærre at gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 15-08-07 14:39

alukraft og plastfolie i vægge KAN være stærkt problematisk i fritidshuse


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste