Nogle små spørgsmål...
Fra : Enter Software

Dato : 04-12-00 19:53

Hej dk.helbred,

I hvor mange timer om dagen skal/bør 15-20årige piger/dreng sove, og hvor
mange gange om året bør man forvente personer, i denne aldersgruppe, får
omgangssyge (f.eks. forkølelse) - hvad er det "normale"?

Med venlig hilsen,
Ib Vinberg

Fra : Arcana

Dato : 05-12-00 07:39

"Enter Software" <info@iq-data.dk> wrote in message

> I hvor mange timer om dagen skal/bør 15-20årige piger/dreng sove, og hvor
> mange gange om året bør man forvente personer, i denne aldersgruppe, får
> omgangssyge (f.eks. forkølelse) - hvad er det "normale"?

Begge dele er meget individuelt. Men hvis du står med en teenager, som er
meget træt og tit bliver forkølet/småsyg, så tjek lige hvordan kosten er.
Hvis den for størstedelen består af fastfood, snacks/slik, cola o.s.v.
ligger en stor del af forklaringen sandsynligvis der.

--
Arcana
noemail@nospam.com

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-12-00 08:35

> [...]
får
> omgangssyge (f.eks. forkølelse) - hvad er det "normale"?

det havde jo nok været nemmere at svare på hvis du kom med nogle
eksembler på hvad det er du opserverer.....
det er lige så individuelt som det er med alle andre mennesker.... nogle
bliver altså mere syge end andre.... og nogle har brug for mere søvn end
andre.....

men er vi ude i ekstremerne ( som 2-3 timers søvn eller 14-15 timers
søvn) så er det jo tydeligt at der er noget galt et sted.....
--
knus sabina

did you ever wake up after a one night stand, and realize
that the person next to you is so ugly, that you'd rater
chew off your arm than risk waking this person....
thats coyote ugly!!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-12-00 20:52

> I hvor mange timer om dagen skal/bør 15-20årige piger/dreng sove, og hvor
> mange gange om året bør man forvente personer, i denne aldersgruppe, får
> omgangssyge (f.eks. forkølelse) - hvad er det "normale"?

En teenager kan sove op til 16 timer i døgnet uden at der er noget galt.
Ikke hvert døgn, men ofte. Det skyldes at der sker meget for den unge i den
periode, og som for os andre, når der sker meget nyt, så bliver vi trætte.

Men med sygdom er det en anden sag. Mere end en-to gange om året bør man
ikke have forkølelse og andre småskavanker, uden at man lige kigger en gang
på især kosten, men også drikkevaner. Og her mener jeg drikkevaner i retning
af, om der drikkes mere end ½ l sukkerfri saft/sodavand om dagen eller om
der drikkes mindst 1 l vand.

Mvh Maria