Hjælp - min disk fyldes af sig selv?!
Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 09:24

Jeg kører X.10.1 - og er måske på sporet af en underlig bug - eller et
virus.

Igår fortalte MacSoup mig pludselig at den ikke kunne gemme flere
messages da min disk var fuld. Først troede jeg det var Classic, og
restartede den. Da det ikke hjalp, kiggede jeg after - og ganske rigtigt
var der 478 KB fri plads hvor der kort forinden havde været ca. 1,7 GB!

Nystart fra en anden disk med 9.21 - også her konstateres at der er kun
478 KB plads.

På med DiskWarrior, som siger at der ikke er plads til sammenligning af
directories, altså vælger jeg bare at lade det gamle overskrive -
resultat nu: 366 KB!!

DriveTen finder heller ikke nogen problemer, men påstår ligeledes at
disken er fuld - hvad den vitterlig ikke er: når jeg tæller indholdet
plus eventuelle Swap-blokke sammen bliver summen ca 6.1GB. Men stadig
vises der kun 366 KB fri plads!!!

Forsøger at starte fra OS X-disken, men får en _gigantisk_ kernel panic,
der fylder hele skærmen.

I desperation griber jeg så til go'e gamle Norton - i nyeste version
förstås - der finder nogle alvorlige fejl på boot-partition samt ca 1800
filer med fejl i, som den reparerer allesammen.

Efter samråd med en af mac-vennerne beslutter jeg mig til at sove på
det, men vil dog liiiiige se hvad OS X-disken siger efter Dr. Norton's
kærlige behandling. Surprise, surprise: fin opstart, indhold af disken
6.1 GB, fri plads 1.7 GB. Jaj igge forståe?!

First thing in the morning kører jeg en Norton AntiVirus på disken.
Reporten lyder således:

Norton AntiVirus Report - 12/11/01 @ 8:50

Files Examined: 37.032 (461 in archives)
Total infected files: 0 (0 in archives)

File Status Comment
pppconfd Error Not Fully Scanned - File System error occurred
Where: Maya:private:var:run:
slp_ipc Error Not Fully Scanned - File System error occurred
Where: Maya:private:tmp:
syslog Error Not Fully Scanned - File System error occurred
Where: Maya:private:var:run:

Se - for det første bruger jeg ikke ppp, for det andet fylder pppconfd,
slp_ipc og syslog ifl NAV omtrent 1.230 MB. Søger jeg efter disse
(usynlige) filer med Sherlock, får jeg ikke at vide hvor stor pppconfd
er, mens slp_ipc fylder 48 KB og syslog fylder 4 KB.

Men nu bliver sagen endnu mere mystisk: jeg har stadig NAV's
Summary-vindue åbent. Mens jeg skriver her i Suppen, vises størrelsen på
de tre error-filer i NAV-vinduet som hhv 57 KB, 1.230 KB og 1.230 KB -
klikker jeg i vinduet skifter de totalt uforudsigeligt plads, så det
pludselig er syslog eller slp_ipc der er den lille og de to andre de
gigantiske, eller også er de alle tre lige pludseligt 1.230 MB!!!!!

Jaj endnu mindre forståe ...

Jeg har kørt MacJanitor, men på alle tre indstillinger varer det en
brøkdel af et sekund til den påstår at den har gjort rent.

Laaaaaaaang smøre - men er der nogen der forstår hvad der kan være på
spil her?

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 09:29

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Jeg kører X.10.1 - og er måske på sporet af en underlig bug - eller et
> virus.

PS Fra Norton Disk Doctor's Report:

A major error was found in the Boot Blocks.
The signature is incorrect.
(16,1,1)
The problem was fixed.

A major error was found in the Boot Blocks.
The system name is bad.
(16,1,2)
The problem was fixed.

A major error was found in the Boot Blocks.
The event queue size is bad.
(16,1,11)
The problem was fixed.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-01 13:29

Hej Karl

Karl Antz wrote:

> virus.

Jeg tvivler på, det er en virus, men selvfølgelig... det kan være det, men
så burde NAV eller Virex kunne finde et eller andet i det mindste.

> PS Fra Norton Disk Doctor's Report:
>
> A major error was found in the Boot Blocks.
> The signature is incorrect.
> (16,1,1) The problem was fixed.
>
> A major error was found in the Boot Blocks.
> The system name is bad.
> (16,1,2) The problem was fixed.
>
> A major error was found in the Boot Blocks.
> The event queue size is bad.
> (16,1,11) The problem was fixed.

Derimod er der noget helt galt med din Harddsik! Der er sket noget med din
'Directory File' - HD'ens formatteringstruktur. Du har fået 'Node errors' i
hele B-tree strukturen. Det kan nogle gange vise sig i en mærkelig
opgørelse i str. på det, der ligger på harddisken.

Så jeg vil råde dig til at 'formattere' disken/diskene. Du kan bruge
DiskWarrior til det job, så du undgår at skulle geninstallere det hele. Du
bør starte computeren fra DW CD'en for at 'neutralisere' HD fuldstændig.

NDD har kun tilsyneladende repareret fejlene, - eller rettere sagt, den har
repareret, men reparation vil ikke holde i længden. Det er en kendt fejl i
NDD.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 15:53

> [...]
> repareret, men reparation vil ikke holde i længden. Det er en kendt fejl i

Tak for rådet - jeg er dog lidt skeptisk, for som jeg skrev i mit første
indlæg syntes DiskWarrior at disken var helt i orden med kun 478 KB fri
plads, når der rent faktisk var 1.7 GB fri plads ...

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-01 15:23

Hej Karl

Hvilken version af DW har du? - 1.x, 2.0 eller 2.1? Ver. 1.x og 2.0 er ikke
X-kompatible, så det kan være årsagen til, at DW ikke registrerer noget.

Og selvom den tilsyneladende ikke melder problemer, kan du roligt lægge en ny
Directory File uden at der sker noget ved det.

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 18:04

> Hvilken version af DW har du? - 1.x, 2.0 eller 2.1? Ver. 1.x og 2.0 er ikke
> X-kompatible, så det kan være årsagen til, at DW ikke registrerer noget.

.... selvfølgelig 2.1 - netop med hensyn til Diskværktøj sørger jeg altid
for at være opdateret

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 10:15

> [...]

> restartede den. Da det ikke hjalp, kiggede jeg after - og ganske rigtigt
> var der 478 KB fri plads hvor der kort forinden havde været ca. 1,7 GB!

hvilke andre programmer var åbne? hvor mange vinduer?, hvor meget RAM
har du?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 10:30

> hvilke andre programmer var åbne? hvor mange vinduer?, hvor meget RAM
> har du?

640 MB RAM, baggrundsprogrammer DropDrawers m/tre skuffer,
EuroAssistantPro m/minimeret vindue, iTunes 2 m/minimeret vindue, Clock
i vindue, DesktopCalendar M7sine tre vinduer, Interarchy m/minimeret
vindue, PowerMail X to vinduer hidden, GraphicConverter u/vindue, BBEdit
u/vindue - åsså sæføli Suppen, som gjorde opmærksom på problemet.

Kommer lige i tanke om at jeg kort forinden havde installeret El
Presidente's ClassiHack - såvidt jeg husker ovenikøbet på din
anbefaling)

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 11:40

> [...]
> vindue, PowerMail X to vinduer hidden, GraphicConverter u/vindue, BBEdit
> u/vindue - åsså sæføli Suppen, som gjorde opmærksom på problemet.

hmm, der er ikke noget der skulle bruge voldsomt meget hukommelse eller
skrive meget store filer til /temp eller /var/temp

Jeg har også /var/pppconfd selv om jeg ikke bruger modem - mon ikke den
genereres automatisk? hos mig er filernes størrelse henholdsvis:

pppconfd varierer når jeg markerer den mellem 0 og den 36GB
syslog varierer når jeg markerer den mellem 512 og 768 TB
slp_ipc varierer når jeg markerer den mellem 0 og 4036 TB

gad vide hvad TB betyder? terra byte? temporary byte? troll byte?
tuberkulose? Jeg tror godt at du kan konkludere at den varierende
størrelse ikke betyder noget, min disk er nemlig på 10GB.

> Kommer lige i tanke om at jeg kort forinden havde installeret El
> Presidente's ClassiHack - såvidt jeg husker ovenikøbet på din
> anbefaling)

Så det er min skyld, fedt Hvilket hack, kompression eller classic ?

NB. El presidente's seneste hack holder op med at virker ved hvert
log-ud.

Jeg har i øvrigt oplevet et lignende fænomen under med Suppen under Mac
OS 9 for et halvt års tid siden. Diskwarrior og DiskDoctor fandt også en
masse fejl ved den lejlighed - men det her er jo Mac OS X.

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-01 12:06

> gad vide hvad TB betyder?

TeraByte, altså 1.000 GB - tak skal du ha)))))

> Jeg tror godt at du kan konkludere at den varierende
> størrelse ikke betyder noget, min disk er nemlig på 10GB.

det vil jeg så trygt stole på

> Så det er min skyld, fedt Hvilket hack, kompression eller classic ?

ClassiHack...

> NB. El presidente's seneste hack holder op med at virker ved hvert
> log-ud.

Jeg skal nok la' være med at installere det igen - især eftersom jeg
bortset fra scanning, Palm, suppen og et forrygende OCR-program ved navn
FineReader Pro (Snig reklame - det er det første jeg har set der faktisk
fungerer godt! køb det!! og nej, jeg får ikke procenter efter 19.
november ikke længere agter at bruge Classic

> Jeg har i øvrigt oplevet et lignende fænomen under med Suppen under Mac
> OS 9 for et halvt års tid siden. Diskwarrior og DiskDoctor fandt også en
> masse fejl ved den lejlighed - men det her er jo Mac OS X.

Så må vi jo se tiden an - og håbe på det ikke gentager sig

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4