Kan ikke vælge OS 9 disk i OS X?
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-11-01 17:24

Hej alle :)

Jeg har et sært problem. I System Preferences -> Classic kan jeg ikke
komme til at vælge en disk med OS 9. Se først her:

http://thomas.boelskifte.dk/files/x_no_classic.jpg

så ved vi hvad jeg snakker om

Boksen hvor man skal vælge en Classic disk er inaktiv, og kun fire af
mine partitioner vises. Der er Mac OS 9.2.1 på både "Macintosh HD" og
"Tom".

Som i kan se brokker OS X sig når jeg prøver at starte et Classic
program, men det kniber lidt at gøre X tilfreds, hvis man ikke kan
fortælle systemet hvilken disk OS 9 ligger på.

Forresten, det er ikke fordi iTunes er det aktive program. Jeg kan
heller ikke vælge en disk når System Preferences er aktivt

Nogen gode råd? Jeg har prøvet at lede efter en pref. fil vedrørende
Classic, men kunne ikke liiiige finde en.

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 17:57

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
>
> Boksen hvor man skal vælge en Classic disk er inaktiv, og kun fire af
> mine partitioner vises. Der er Mac OS 9.2.1 på både "Macintosh HD" og

Vælg en af partitionerne med 9.21 som startdisk i kontrolpanelet, skift
til classic så burde den dukke op som classic partition.
Bagefter kan du roligt skifte tilbage til Mac OS X som startdisk.

> Som i kan se brokker OS X sig når jeg prøver at starte et Classic
> program, men det kniber lidt at gøre X tilfreds, hvis man ikke kan
> fortælle systemet hvilken disk OS 9 ligger på.

prøv, det prøv - hvis jeg skal have det godt, hvorfor skal min.....
[stop, alt for mange reklamer]

> Nogen gode råd? Jeg har prøvet at lede efter en pref. fil vedrørende
> Classic, men kunne ikke liiiige finde en.

den ligger her:

~/dit_navn/Library/Preferences/ByHost/com.apple.Classic.**.plist

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-11-01 18:42

> Vælg en af partitionerne med 9.21 som startdisk i kontrolpanelet, skift
> til classic så burde den dukke op som classic partition.
> Bagefter kan du roligt skifte tilbage til Mac OS X som startdisk.

Hallo, det virkede jo ... næsten. Jeg kunne få "Tom" til at dukke op på
denne måde, ikke "Macintosh HD". Men da jeg så slog dobbelte scroll
arrows fra i Tinker Tool, så virkede det.

Tak for hjælpen.

> prøv, det prøv - hvis jeg skal have det godt, hvorfor skal min.....
> [stop, alt for mange reklamer]

Åhhh det zuger zå meget man blir helt tør i halsen

> den ligger her:
>
> ~/dit_navn/Library/Preferences/ByHost/com.apple.Classic.**.plist

Ahhh ... den holder jeg mig fra indtil videre

Tak igen.

Mojn, Thomas

--
De udvalgte på nettet får udleveret et guddommeligt killfilter,
som kan udelukke al egopastaen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 00:17

> Åhhh det zuger zå meget man blir helt tør i halsen

nej, nej - det er mindst 10 år tidligere...

> Ahhh ... den holder jeg mig fra indtil videre

me too, "OFPath" er til at gennemskue, men det er resten bestemt ikke

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 13:34

> me too, "OFPath" er til at gennemskue, men det er resten bestemt ikke

Tillad mig at indskyde et spørgsmål. Hvorfor ligger nogle pref filer i
byhost mappen? Og hvorfor de underlige koder i røven?

ByHost:
loginwindow.00050283b7f1.plist
com.apple.windowserver.mta.adsl.dk.plist
com.apple.systemuiserver.00050283b7f1.plist
com.apple.systempreferences.00050283b7f1.plist
com.apple.screensaver.slideshow.00050283b7f1.plist
com.apple.screensaver.00050283b7f1.plist
com.apple.iTunes.00050283b7f1.plist
com.apple.ImageCapture2.00050283b7f1.plist
com.apple.HIToolbox.00050283b7f1.plist
com.apple.ColorSyncDeviceList.00050283b7f1.plist
com.apple.Classic.00050283b7f1.plist
com.apple.Aqua Icons.00050283b7f1.plist
com.apple.windowserver.00050283b7f1.plist

Det har undret mig en del. Bl.a. er der lige nu to windowserver prefs!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 13:53

In article <1f2pmn8.15t2uopwvm2irN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Bl.a. er der lige nu to windowserver prefs!

Har din windowserver været gået ned?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-11-01 14:36

> Har din windowserver været gået ned?

Kan det ikke være fordi, at hostnavnet skifter hver gang man går på
nettet? Det vil jo betyde at preference-filen får et nyt navn. Jeg har
samme "problem" med min TDC BredBånd ADSL.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 14:55

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Kan det ikke være fordi, at hostnavnet skifter hver gang man går på
> nettet? Det vil jo betyde at preference-filen får et nyt navn. Jeg har
> samme "problem" med min TDC BredBånd ADSL.

Det har jeg også overvejet. Men hvofor er det kun nogle Apps som ligger
i ByHost mappen og jeg ser ikke hvilken relevans det har for f.eks
screensaver eller imagecapture?

Blev iøvrigt træt af at se på det lange hostnavn fra min ADSL
forbindelse fra CyberCity, så jeg ændrede det til mta.adsl.dk. Det peger
på min maskine alligevel. Men jeg kunne vist have brugt hvad som helst
vil jeg tro (temmelig uvdenskablig betragtning)!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-11-01 23:27

> Det har jeg også overvejet. Men hvofor er det kun nogle Apps som ligger
> i ByHost mappen og jeg ser ikke hvilken relevans det har for f.eks
> screensaver eller imagecapture?

Jeg kan heller ikke se, hvorfor der skal gemmes preferencer, som binder
sig til hostnavnet. Det virker lidt dumt, når man tager i betragtning at
de fleste vil have et skiftende hostnavn.

> [...]
> på min maskine alligevel. Men jeg kunne vist have brugt hvad som helst
> vil jeg tro (temmelig uvdenskablig betragtning)!

Hostnavnet på maskinen har ikke nogen reel betydning, eller hvad? I
10.0.4 skiftede jeg også hostnavnet med success, men jeg har med vilje
ikke pillet så meget i min 10.1'er endnu.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 14:55

> Har din windowserver været gået ned?

Nej men jeg rodede lidt med to skærmkort efter uforvarende at have fået
skiftet til en skærmopløsning som min skærm ikke ville synce til. Sort
skærm efter boot op, hvilket er ret surt.

Man kan vel slette den ældste udgave?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 15:05

In article <1f2pq8o.njrf5o1708pxpN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Man kan vel slette den ældste udgave?

Det vil jeg tro. Du kan jo starte med at omdøbe den (smid et par ekstra
karakterer foran eller bagefter filnavnet), og så se om der stadigvæk er
liv i windowserver efter en genstart.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 15:39

> Det vil jeg tro. Du kan jo starte med at omdøbe den (smid et par ekstra
> karakterer foran eller bagefter filnavnet), og så se om der stadigvæk er
> liv i windowserver efter en genstart.

Der er liv!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen