Beregning af forbrugt fyringsolie vha time~
Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-11-01 11:05

Der var for noget tid siden en post om hvordan man med timetaelleren paa
braenderen og dysens data kunne beregne hvor meget olie der var blevet
forbrugt.

Er der nogen der kan hjaelpe?

Mvh
Roberto

Fra : Finn

Dato : 09-11-01 22:08

Roberto på din dysse er der stemplet kg/h altså kg i timen det kunne fx.
være 1.6 kg/h
På Danfoss dysser har du både stempel for kg/h l/h US gal/h
Da jeg formoder at i betaler per liter når i køber olie vil jeg foreslå at
du bruger Danfoss dysser.
De fleste andre dysser kommer fra USA eller er i hvert fald lavet så de
opfylder US standart altså gal. og så skal du til at omregne det til liter
så med Danfoss dysser ved du allerede resultatet
Alle dysser er udmålt efter et tryk på 7bar så derfor kan dyssen levere 1.6
kg ved et tryk på 7 bar
De fleste olie fyr køre med tryk på 7 til 12 bar alt efter kedel og andre
forhold på stedet
dysse 1.6kg/h og tryk 7 bar = 1,6 kg/h
dysse 1.6kg/h og tryk 10 bar = 1,95 kg/h
dysse 1.6kg/h og tryk 12 bar = 2,13 kg/h
Gang/multiplicer kg med 1.2 og du har ca. liter
Det du skal vide er dysse størrelsen = kg/h
Trykket på dyssen 7 til 13 bar eller kg/cm² jeg ved ikke hvad i bruger i DK
nu om dage
Så det du kan sige dysse 1.6 kg/h, tryk 10 bar = 1,95 kg/h X 1.2 = l =2,34
l/h X køretid
Det var da enkelt ikke
god fornøjelse, cheers Finn

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-11-01 07:52

Finn wrote:
> Det var da enkelt ikke
> god fornøjelse, cheers Finn

Mange tak, saa vil jeg checke mit forbrug med timetaelleren op mod det
oliefyrene bon'er mig for (det er nok det mest noejagtige tal jeg kan
faa).
Det er nemmere at checke timetaelleren inde i huset end den usle
plasticmaaler ude paa tanken.

Mvh
Roberto