Experimenter med nedgradering af SYS
Fra : tom dissing

Dato : 09-11-01 11:02

Er der nogle her, der har eksperimenteret med ex. At nedgradere nye(ere) G4
ere med "gamle" systemer.
Jeg er lige for tiden oppe på et sys der trækker 85 - 100 MB, og jeg
begynder at tro at det gør maskinen "lidt langsom" når der skal læses 370 MB
system mappe ind, hver gang jeg starter.
Tom

Config.
OS 9.21 software/udvidelser til musikproduktion, 2D og 3D og lidt grafik +
Internet Apps både IE og NETeSCape.
Der er INGEN underlige "sjove" udvidelser, ud over Finder POP og DAVE

PS
Det jeg leder efter er - måske - en god grund til ikke at barbere systemet
kraftigt ned !?
(evt ned til 8.6 eller, til det originale 9.04 + nyeste carbon LIB )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-01 14:06

Hej tom

tom dissing wrote:

> Er der nogle her, der har eksperimenteret med ex. At nedgradere nye(ere) G4
> ere med "gamle" systemer.

Jeg vil ikke kalde det 'nedgradering', men jeg har / har haft flere forskellige
systemer på min gamle G3/233DT fra 8.6 til 9.2.1. Og lige nu har jeg flg.
systemer liggende på den.
Mac OS 9.2.1DK: - bruger 77,8mb RAM, Systemmappe 527,9mb
Mac OS 9.1DK: - bruger ca 58mb RAM, Systemmappe 496,3mb

På denne partition har jeg desuden
2.65gb tekstbehandlings- og databaseprogrammer, (ca. 50-60 TB og 10 DB
programmer), - 1,3gb grafik- og multimediaprogrammer, - 513mb musikprogrammer.
Desuden et hav af utilityprogrammer og værktøjer til lidt af hvert - i alt ca
4,5gb.

På en anden partition har jeg desuden yderligere 3 systemer - OS 9.2.1US,
bruger ca. 60mb RAM, OS 9.2 developer version, bruger ca. 60mb RAM, samt OS
9.1Z (clean install), bruger ca. 38mb RAM. På den anden disk har jeg desuden en
næsten 'clean' OS 9.2.1US liggende, der bruger ca. 52mb RAM.

> Jeg er lige for tiden oppe på et sys der trækker 85 - 100 MB, og jeg
> begynder at tro at det gør maskinen "lidt langsom" når der skal læses 370 MB
> system mappe ind, hver gang jeg starter.

Jeg synes ikke, jeg kan mærke nogen nævneværdig forskel på, om jeg kører
9.2.1DK eller 9.2.1US, der er de to systemer, der fylder mest og bruger mest
RAM. Men hvis jeg istedet for bruger 9.1Z, så kan jeg tydelig mærke forskel,
men 9.1Z er jo også 'clean¨ install'

Dér, hvor jeg synes, jeg kan mærke den største forskel er i opstartsfasen og i
starten af forskellige store officeprogrammer som RagTime og Office 2001, samt
'mit eget' Nisus Writer 6. På 9.2.1DK bruger Word 2001 ca. 12-14sek. om start -
på 9.1Z ca. 8sek.. Ca. det samme på 9.2.11US. RagTime bruger ca. 7sek. på både
9.2.1DK/US mens den bruger ca. 5 sek. på 9.1Z. Nisus Writer 6 er nok den mest
konstante. Den bruger ca. 4-5sek. uanset systemversion.

Photoshop 5.5 og Freehand 9 bruger ca. 15sek på begge 9.2.1 mens den bruger ca.
10 sek. på 9.1Z. Filemaker Pro 2.1 bruger ca. 2sek. uanset system, FMP 5.5 ca.
8 sek. uanset system (ODBC slået fra).

> Config.
> OS 9.21 software/udvidelser til musikproduktion, 2D og 3D og lidt grafik +
> Internet Apps både IE og NETeSCape.
> Der er INGEN underlige "sjove" udvidelser, ud over Finder POP og DAVE

Hm, jeg har flere hundrede forskellige småting liggende, men som regel er det
ikke dem, der kræver det meste eller sløver ned. Kan det evt. være DAVE? - Jeg
skal blankt indrømme, at jeg ikke kender noget nævneværdigt til den.

> PS
> Det jeg leder efter er - måske - en god grund til ikke at barbere systemet
> kraftigt ned !?
> (evt ned til 8.6 eller, til det originale 9.04 + nyeste carbon LIB )

Jeg tror slet ikke, du kan køre med 8.6 på en G4, ihvertfald ikke, hvis det er
en af de nyere. Jeg tror det vil være det bedste for dig så med en 9.0.4 og
fjern så alt, som du véd, du ikke kan / vil bruge, og så derefter opdatere til
9.1 og så gå det hele igennem igen og igen slet, vhad du er sikker på ikke vil
blive brugt af din øvrige software. OS 9.1 _er_ mere stabil end 9.0.4 og 8.6.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-11-01 16:35

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Det jeg leder efter er - måske - en god grund til ikke at barbere systemet
> kraftigt ned !?

85-100MB er lige i overkanten

> (evt ned til 8.6 eller, til det originale 9.04 + nyeste carbon LIB )

8.6 er ikke en mulighed på din dual, og 9.04 vil ikke reducere
forbruget.

Hvad siger du til at jeg kigger på din opsætning (den bør fungere), når
jeg får nosset mig sammen til at komme med den kasse, du var så venlig
at låne mig?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : tom dissing

Dato : 09-11-01 18:23

God ide !!!

PS
Forbandet meget OT.. Altså det der med kassen !!