Speciel kage...
Fra : Pernille Bennedsen

Dato : 09-11-01 03:23

Hejsa.
Jeg kan huske fra mine barndomsår, at min mor sommetider bagte en kage, der
hed Hermann. Det var en kage, hvor man skulle bruge en grunddej, som man
havde fra sidste gang man lavede kagen. Over ca 14 dage skulle man så
jævnligt tilsætte flere ingredienser til grunddejen og på et tidspunkt
skulle man tage noget fra til grunddej som evt kunne fryses til næste gang.

Jeg husker kagen som værende rigtig god, men min mor har ikke opskriften
mere. Er der nogen, der kan hjælpe???

MVH Pernille

P.S. Jeg mener der skulle mandler i samt puddersukker og en hel del mel.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-11-01 08:00

"Pernille Bennedsen" <pernilleb@tdcadsl.dk> skrev i meddelandet...

> [...]
> opskriften mere. Er der nogen, der kan hjælpe???
>
> P.S. Jeg mener der skulle mandler i samt puddersukker og en hel del

Hermann siger mig ikke noget.
Men, det kunne godt lyde som om det måske var honningkage/dej din mor
lavede? - Honningkage i gamle dage startede med, at man lagde (kogte) en
grunddej af fx 10 kg honning og 8 kg mel, og derefter stillede man dejen
i kælderen til lagring. Efter ca. 14 dage el. helst 3 mdr. lagring var
dejen ved sine fulde kraft og klar til brug. Dejen kunne holde sig i
næsten ubegrænset tid, når den bare ikke bliver udsat for fugt.
Som hævemiddel bruger man til honningkage både potaske og hjortetaksalt.
Til fx en 1 kg grunddej tager man 10 g potaske, 10 g hjortetaksalt, 1
æggeblomme, 200 g mel samt 20 g krydderier, som fx kunne være lige dele
allehånde, muskat, kanel, nelliker samt evt. finthakkede mandler.

Ud af honningkagedejen kan man så deraf lave forskellige slags typer af
honningkager, fx nogle som hedder gloria, golden dream, medelon, tit
bit, gold diggers, lullu-snitter, californiapletter, - eller simpelt hen
honningkage som vi kender i dag, honningkage med smørcreme imellem. -
Eller også honninglagkage lagt sammen med rigtig creme og smørcreme og
chokoladeglasur på toppen. -uhm!

NB: Bagermesteren i dag har fx ikke tid til at rode med sådan noget, han
køber en spand grunddej m. krydderier fix og færdig, så kun hævemiddel
skal tilsættes.

Jeg bliver sur hvis ikke det er honningkage! )

--
Mvh. - Morgenvagten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-01 10:19

Peter W. Bosse skrev:

> Hermann siger mig ikke noget.
> Men, det kunne godt lyde som om det måske var honningkage/dej
> din mor lavede?

Nej, Herman er en slags surdejskultur baseret på mælk og mel. Efter
at have fodret den dagligt i et par uger kommer man frugt og nødder
og kanel og mere mel i og bager den i en [dyb] bradepande. Jeg kan
ikke huske den nøjagtige opskrift, men kagen smager ganske godt. Mon
ikke Google kan finde en opskrift?

   <http://www.google.com/search?q=herman+recipe>

// Klaus

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-11-01 09:34

> [...]
> jævnligt tilsætte flere ingredienser til grunddejen og på et tidspunkt
> skulle man tage noget fra til grunddej som evt kunne fryses til næste

Jeg kan osse godt huske den. Min søster havde fået "grunddejen" af en
bekendt på gymnasiet, som havde fået den af en, som havde fået den af en
osv. Det var nærmest en slags "kædebrevskage"

jeg kan huske, at vi snakkede en del om, at de forskellige "Hermann'er"
måtte blive ret anderledes ude i den store vide verden, efterhånden som
kæden gik.

Og den gav luft i maven, men smagte ellers glimrende.

Og det er ca 20 år siden.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-01 09:43

"Pernille Bennedsen" <pernilleb@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa.
> Jeg kan huske fra mine barndomsår, at min mor sommetider bagte en kage,
der
> hed Hermann.

Jeg kan godt huske Herman, fik ham som en slags kædebrev i starten af
80'erne. Du kan finde opskriften her:
http://www.sporgbiblioteket.dk/Sporgbiblioteket/mad.htm .

Hvis du også skal have en opskrift på surdejen, så prøv
ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet-by-group/news.answers/food/sourdough/recipes/
og led efter "Amish Friendship bread starter"

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-01 10:01

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet-by-group/news.answers/food/sourdough/recipes/
> og led efter "Amish Friendship bread starter"

Nu, da jeg ser lidt nøjere på opskriften, er Herman faktisk fuldstændig
identisk med "Amish friendship bread". Dog mener jeg at huske, at der også
kom hakket chokolade i min Herman, og at jeg brugte smeltet smør og ikke
olie. kan det ikke passe? I hvert fald baget jeg ham i en springform, og han
var glimrende.

Der er et betydeligt potentiale i surdej og kage, forleden lavede jeg f.eks.
nogle glimrende surdejspandekager. Besøg news:rec.food.sourdough

Der er masser af opskrifter på "Amish frienship bread" på nettet. Prøv dog
at undgå de mange, der putter vanniliebudding-mix i dejen (!). De er skøre,
de amerikanere (vor tids romere)

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-01 11:35

Peter Westh skrev:

> Der er et betydeligt potentiale i surdej og kage, forleden
> lavede jeg f.eks. nogle glimrende surdejspandekager.

Jeg så en opskrift på <http://www.cowboyshowcase.com/sourdough.htm>.

// Klaus

Fra : Esben

Dato : 09-11-01 22:18

"Pernille Bennedsen" <pernilleb@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> MVH Pernille
>
> P.S. Jeg mener der skulle mandler i samt puddersukker og en hel del mel.

Hvis du bor i Århus kan du komme forbi og hente en portion Hermann - han har
lige formeret sig nemlig.
Jeg mener osse at min farmor har en opskrift på selve surdejen liggende, det
kan jeg prøve at finde ud af.

--
Esben

Fra : Pernille Bennedsen

Dato : 13-11-01 17:02

Desværre. Jeg bor på Fyn, men ellers tak for tilbudet!
Pernille

Fra : Jette Mogensen

Dato : 10-11-01 09:34

> [...]
>
> MVH Pernille
>
> P.S. Jeg mener der skulle mandler i samt puddersukker og en hel del mel.

Hej Pernille , her kommer opskriften på en Herman

Surdej:
250 g mel
5 g gær
425 ml lunkent vand
eller 6 dl hvedesurdej, man har i forvejen

Fodring:
300 g mel
400 g flormelis
½ l lunken mælk

Kage:
125 g hakket,syltet pomeransskal
175 g korender
fintreven skal af en appelsin
3 spsk friskpresset appelsinsaft
1 spsk orangeblomstvand
275 g hvedemel
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
1½ tsk allehånde
100 g flormelis
100 g lys muscovadosukker eller rørsukker
2 store æg
1 dl mild olivenolie

Knas:
1 tsk stødt kanel
50 g rørsukker
25 g smør

Rør surdejsingredienserne sammen, dæk med et vådt viskestykke og lad det stå
og syrne i køkkenet i 3 dage. Hver morgen pisker man energisk i dejen og
fugter viskesstykket. 4 dags morgen skulle dejen gerne være boblende og
dufte af surdej.

Her skrider vi så til den egentlige dej.

Dag 1. Rør halvdelen af surdejsfodringen sammen og rør den i surdejen.

Dag 2. Rør i dejen og fugt stykket.

Dag 3. Som dag 2.

Dag 4. gør stykket vådt.

Dag 5. Rør resten af fodringen sammen og rør den i dejen. Fugt stykket.

Dag 6. Som dag 2.

Dag 7. Som dag 2.

Dag 8. Som dag 4.

Dag 9. Som dag 4. Denne dag er desuden den store dag, hvor man lægger den
tørrede frugt i blød i appelsinsaft, sammen med den revne skal og
orangeblomstvandet.

Dag 10. Kagebagedag. Sigt mel, bagepulver,sukker,salt og krydderier sammen.
Rør ægget sammen med olien. Del surdejen i 4 glas, et til kagen, et til
næste kage, og 2 til at give væk.
Den ene blandes i melet. Rør gradvis æggene i, og til sidst frugten. Kom
dejen i en smurt springform.rør sukker og kanel sammen, og spred smørklatter
ud over kagen til sidst. Bag vidunderet ved 190 grader i 15 min. Skru ned
til 180 grader og bag i 30 min. eller til en træpind kommer ren ud af kagen.
Køl af og vend ud.

Surdejen skal straks gives videre. Den er bedst indenfor en uge.

Kagen kendes også som Amish friendship cake.

m.v.h. Jette