/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Tro og gerninger
Fra : Live4Him


Dato : 07-11-01 14:42

Jakob 2,14-26.

Jakob synes umiddelbart at modsige Paulus ord om at vi er retfærdiggjort af
tro, uden gerninger. Men Jakob taler om at have en levende tro i forhold til
en død tro. En død tro er den dæmonerne har, en tro der alene intellektuelt
tror på Jesus og hans gerninger, men har den distance til det, at man ikke
tager Jesu værk ind i hjertet og gør det til sit eget.

En levende tro er en tro som producere frugt. Det er ikke tro + gerninger,
men tro som MEDFØRER gerninger. Det hjælper altså ikke hvis man har en død
tro at så lægge gerninger til, hvor gode disse gerninger end måtte være, for
Gud siger at kun de gerninger der er gjort i Ham, har værdi.

En død tro kan ikke frelse, siger Jakob. Det er ikke nok alene at tro på at
Jesus har levet og er opstået. Det er heller ikke nok at synes kirken er en
god ide og at præstens prædikener er ok. Nej, det som skal til er en
omvendelse, en ny fødsel, en total forandring i ens inderste væsen, en
forandring der sker i hjertet ved Helligåndens gerning der skaber tro i
hjertet - som et hjertets anker, der holder solidt fast i Jesus som vor
personlige frelser og forløser. Kun den ægte tro, den personlige tro, vil
kunne bringe os sikkert i havn i evighedens himmel.

jørgen.




 
 
Anders Peter Johnsen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 07-11-01 15:40

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3be93a45$0$759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jakob 2,14-26.
>
> Jakob synes umiddelbart at modsige Paulus ord om at vi er retfærdiggjort
af
> tro, uden gerninger. Men Jakob taler om at have en levende tro i forhold
til
> en død tro. En død tro er den dæmonerne har, en tro der alene
intellektuelt
> tror på Jesus og hans gerninger, men har den distance til det, at man ikke
> tager Jesu værk ind i hjertet og gør det til sit eget.
>
> En levende tro er en tro som producere frugt. Det er ikke tro + gerninger,
> men tro som MEDFØRER gerninger. Det hjælper altså ikke hvis man har en død
> tro at så lægge gerninger til, hvor gode disse gerninger end måtte være,
for
> Gud siger at kun de gerninger der er gjort i Ham, har værdi.
>
> En død tro kan ikke frelse, siger Jakob. Det er ikke nok alene at tro på
at
> Jesus har levet og er opstået. Det er heller ikke nok at synes kirken er
en
> god ide og at præstens prædikener er ok. Nej, det som skal til er en
> omvendelse, en ny fødsel, en total forandring i ens inderste væsen, en
> forandring der sker i hjertet ved Helligåndens gerning der skaber tro i
> hjertet - som et hjertets anker, der holder solidt fast i Jesus som vor
> personlige frelser og forløser. Kun den ægte tro, den personlige tro, vil
> kunne bringe os sikkert i havn i evighedens himmel.
>
> jørgen.

Man kan vel blive så perfid at mene at Katolicismen baserer sig primært på
Jacob, mens Lutheranismen baserer sig primært på Paulus?

Problemet er vel nok at Jacob (sammen med bla. Peter)tilhørte den tidlige
fløj af "jødekristne", der så Kristendommen som et strengt jødisk
anliggende, mens Paulus spredte evangeliet til andre.
Underligt nok beskrives det af Lukas (formodentlig var han forfatter) i
Apostlenes Gerninger, hvordan Peter og de andre STADIG ofrede i Templet
efter Jesu død, mens Paulus var mere opsat på den teologiske udredning af
Jesu Offer som det endegyldige.

Jeg mener at kunne se en vis splittelse mellem Paulus og Peter i Kirkens
allertidligste historie. Peter og de andre var jo selvfølgelig ikke helt
trygge ved deres værste ærkefjende, der pludselig mente sig omvendt til
Kristendommen.

Paulus er selvfølgelig også lidt "bedrevidende" i kraft af sin farisæiske
baggrund, mens Peter fra sin side i sit Andet Brev kommer med en kort
reference til historien om Bileam, en reference som jeg tidligere har været
inde på tanken om, muligvis kunne være rettet imod Paulus og hans historie
om sin egen omvendelse på vejen til Damaskus.

Men som du vist selv har påpeget, så skulle Peter og Paulus allerede da være
forsonet. Men det er dog igen ifølge Lukas'(?) Apostelgerninger, og Lukas
mentes jo at være Pauli rejsekammerat og ven.

Bekymrende er det dog at Bileamhistorien igen optræder i både Judasbrevet og
Åbenbaringen, hvor der omtales "afgudsofferkød og utugt". Paulus har i hvert
fald selv givet sine fattigste tilhængere lov til at deltage i hedenske
offermåltider, og utugten kunne måske ligge i det ret radikale opgør med
Jødedommen, som de øvrige disciple havde lidt svært ved at opgive?

Jeg synes bare det er lidt uhyggelige perspektiver, hvis man forestiller sig
at der faktisk kan have været en reel konflikt.

Det er nok bare min gamle Paulusparanoia der er dukket op igen... ;-D

Men jeg er langt mere forstående over for Paulus nu, end jeg var sidst, vi
havde denne diskussion oppe.

Det er jo eet eller andet sted gennem Paulus, vi andre hedninge har fået
Kristendommen.

--
KH Anders



Andreas Falck (08-11-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 08-11-01 20:26

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3be94747$0$25413$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Underligt nok beskrives det af Lukas (formodentlig var han
> forfatter) i Apostlenes Gerninger, hvordan Peter og de andre
> STADIG ofrede i Templet efter Jesu død, mens Paulus var
> mere opsat på den teologiske udredning af Jesu Offer som
> det endegyldige.

Kunne du ikke lige give en referance til, hvor der står at Peter og
andre STADIG ofrede, og hvad de ofrede, i Templet efter Jesu død?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk


Anders Peter Johnsen (08-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 08-11-01 23:12

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
news:o0BG7.532$Q3.34618@news010.worldonline.dk...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3be94747$0$25413$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> [ ... ]
> > Underligt nok beskrives det af Lukas (formodentlig var han
> > forfatter) i Apostlenes Gerninger, hvordan Peter og de andre
> > STADIG ofrede i Templet efter Jesu død, mens Paulus var
> > mere opsat på den teologiske udredning af Jesu Offer som
> > det endegyldige.
>
> Kunne du ikke lige give en referance til, hvor der står at Peter og
> andre STADIG ofrede, og hvad de ofrede, i Templet efter Jesu død?

Det må have været en glipper i min hukommelse...

De kom i Templet og BAD:

Lukaseveangeliet kap 24v53:
"og de var hele tiden i templet og lovpriste Gud."


Der er et lidt underligt udsagn om Paulus: ApG 21v26:
"v26 Paulus tog så den følgende dag mændene med sig og lod sig rense sammen
med dem. Derefter gik han til templet og meddelte tidspunktet for
renselsesdagenes afslutning, så offeret kunne bringes for hver enkelt af
dem."

Hmmm. Det må ihvert fald have været FØR han udarbejdede sin kristne teologi
om Jesu soningsdød, eller hvad?

--
Mvh
Anders Peter Johnsen



Lars Erik Bryld (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 07-11-01 21:40

On Wed, 7 Nov 2001 14:41:57 +0100, "Live4Him"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jakob synes umiddelbart at modsige Paulus ord om at vi er
>retfærdiggjort af tro, uden gerninger.
>...
>En levende tro er en tro som producere frugt. Det er ikke tro +
>gerninger, men tro som MEDFØRER gerninger.
>...
>En død tro kan ikke frelse, siger Jakob. Det er ikke nok alene at tro
>på at Jesus har levet og er opstået. Det er heller ikke nok at synes
>kirken er en god ide og at præstens prædikener er ok.

Det er svært at være uenig med noget af det ovenstående, men der er
nu en underforstået pointe som jeg i hvert fald ikke deler, nemlig at
gerninger uden tro er helt og aldeles nytteløse.

Efter min opfattelse kan en gerning uden tro (hvis gerningen er god i
sig selv) godt tjene til hjælp i udviklingen mod at komme til tro.
Gruppens husprofet, C.S. Lewis var inde på tankegangen, da han skrev
at man lige så godt kunne begynde at opføre sig kristent mens man
spekulerede på om man kunne komme til at tro på Kristus.

Det er ikke helt det samme som hyklerisk at gøre gerninger for at
ville bevise en tro man ikke i virkeligheden har.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Live4Him (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 07-11-01 21:53

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
news:j93jutsn5vljmakh6p2uu91n7k7a4odidm@4ax.com...
>
> Det er svært at være uenig med noget af det ovenstående, men der er
> nu en underforstået pointe som jeg i hvert fald ikke deler, nemlig at
> gerninger uden tro er helt og aldeles nytteløse.
~~~~~~~~~~
De er da nytteløse i forbindelse med hvordan vi står i forhold til Gud.

> Det er ikke helt det samme som hyklerisk at gøre gerninger for at
> ville bevise en tro man ikke i virkeligheden har.
~~~~~~~~~~~~~~
Det er jo heller ikke det jeg siger, vel !

(hvad med at du selv startede nogen indlæg, istedet for bare at kommentere
og kritisere andres)

jørgen.




Ernst Pedersen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Ernst Pedersen


Dato : 07-11-01 23:47


"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3be93a45$0$759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jakob 2,14-26.
>
> Jakob synes umiddelbart at modsige Paulus ord om at vi er retfærdiggjort
af
> tro, uden gerninger. Men Jakob taler om at have en levende tro i forhold
til
> en død tro. En død tro er den dæmonerne har, en tro der alene
intellektuelt
> tror på Jesus og hans gerninger, men har den distance til det, at man ikke
> tager Jesu værk ind i hjertet og gør det til sit eget.

Som du er lidt inde på, er der flere former for tro. At tro kan være mange
ting. Man kan have en intellektuel tro på Bibelens historiske indhold. Man
kan have en tro, som udelukker at alt på bl.a. Jesu tid er gældende idag,
etc. Jeg ser ikke de store modsætninger mellem Jakob og Paulus. For mig at
se, har intet menneske noget som kan gøre dem fortjent til frelsen, det kan
vi vist ikke være uenige om

> En levende tro er en tro som producere frugt. Det er ikke tro + gerninger,
> men tro som MEDFØRER gerninger. Det hjælper altså ikke hvis man har en død
> tro at så lægge gerninger til, hvor gode disse gerninger end måtte være,
for
> Gud siger at kun de gerninger der er gjort i Ham, har værdi.

Er ikke uenig i dette. Hvis man lever i sin tro på, at man er dybt afhængig
af Jesu frelsesværk, fordi vi "daglig synder" og har brug for guddommelig
tilgivelse. Hvis vi har modtaget Jesus sådan, er vi frelst af nåde. Lever vi
dagligt denne levende tro, som beskrevet mange steder i NT, vil den
uvægerligt frembringe frugt/gerninger (det er jo også den levende tro kontra
død/intellektuel tro Jakob skriver om=lever). Se nu er frugt og gerninger
jo mange ting, ligesom vi skal være "en Kristi velduft" på vor vej. Hvis
vores gerninger for Gud UDSPRINGER af vores kærlighedsforhold til Jesus er
det OK. Hvilke gerninger er så en helt anden sag. Mit hjerte higer efter at
føre min tro ud i praksis, men p.g.a. min smertefulde sygdom Fibromyalgi,
sætter det jo nogle begrænsninger. Så det drejer sig nok mere om at forvalte
de muligheder man har.

> En død tro kan ikke frelse, siger Jakob. Det er ikke nok alene at tro på
at
> Jesus har levet og er opstået. Det er heller ikke nok at synes kirken er
en
> god ide og at præstens prædikener er ok. Nej, det som skal til er en
> omvendelse, en ny fødsel, en total forandring i ens inderste væsen, en
> forandring der sker i hjertet ved Helligåndens gerning der skaber tro i
> hjertet - som et hjertets anker, der holder solidt fast i Jesus som vor
> personlige frelser og forløser. Kun den ægte tro, den personlige tro, vil
> kunne bringe os sikkert i havn i evighedens himmel.

Amen.

Som Lars E. er inde på, "Efter min opfattelse kan en gerning uden tro (hvis
gerningen er god i sig selv) godt tjene til hjælp i udviklingen mod at komme
til tro." Det er jo nok også rigtigt, men jeg møder ikke så få mennesker,
som gør utrolig mange gode (læs kristne) gerninger, men som ikke er
modtagelige for evangeliet. "Vi er gode nok" siges ofte. Sådanne kan have
svært ved at komme til syndserkendelsen og nødvendigheden for omvendelse til
Jesus.

At fare rundt og gøre gode gerninger er lovtrældom, hvis man tror det
frelser. Kun når ens levende tro og dybe kærlighed til Jesus "driver" os til
gerninger, er den Gud velbehagelig.

Det var så min mening.
mvh
Ernst

> jørgen.




Live4Him (08-11-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 08-11-01 00:17


"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3be9ba3a$0$11599$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> At fare rundt og gøre gode gerninger er lovtrældom, hvis man tror det
> frelser. Kun når ens levende tro og dybe kærlighed til Jesus "driver" os
til
> gerninger, er den Gud velbehagelig.
>
> Det var så min mening.
~~~~~~~~~~~~
Tak for din kommentar. Jeg fandt inspiration til mit indlæg fra :
http://www.carm.org/questions/faithorworks.htm

jørgen.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste