Gymnasie-it.dk og Mac problemer
Fra : MacMan

Dato : 06-11-01 21:52

Hej,

Mine forældre der begge er gymnasielærere er ved at tage et it-kørekort
gennem en løsning som UNI-C(rap) har lavet.
Min mor har Mac, men løsningen virker ikke med Mac...
Når hun prøver at sende et brev, går Explorer ned pga. noget JavaScript -
det er en kendt fejl, men til trods for at det er et projekt for alle
landets gymnasier (så vidt jeg ved), har de ikke resourcer til at løse
problemet foreløbigt.
Vi har så prøvet med Netscape, men Netscape 6.2 understøtter ikke IFrames
som der gøres stor brug af.
Så pt. er hun nødt til at bruge Virtual PC

Hvilke alternative browsere er der, jeg kan prøve?

- Morten

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-11-01 22:21

In article <B80E0BF6.E50B%nospam@nospam.com>, MacMan wrote:

> Hvilke alternative browsere er der, jeg kan prøve?

lige umiddelbart vil jeg mene at du måske kan bruge en af
følgende:
opera
rigtig mozilla fra mozilla.org
netscape 4.7x
netscape 6.2
IE

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-11-01 22:59

> Mine forældre der begge er gymnasielærere er ved at tage et it-kørekort
> gennem en løsning som UNI-C(rap) har lavet.
> Min mor har Mac, men løsningen virker ikke med Mac...

Er det et projekt det offentlige har finanseret? I så fald er det for ringe,
at pengene bruges til en løsning der ikke bygger på åbne standarder.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : MacMan

Dato : 06-11-01 23:36

I brevet "B80E1BCA.8E43%jakobb@mail.tele.dk" skrev Jakob Bock
(jakobb@mail.tele.dk) den 06/11/01 22:59:

> Er det et projekt det offentlige har finanseret? I så fald er det for ringe,
> at pengene bruges til en løsning der ikke bygger på åbne standarder.

Gymnasierne (og derved det offentlige) betaler selv, ja.
Der er også blevet sendt et meget vredt brev til UNI-C :)
- som dog bare siger at de ikke har tid...

- Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-11-01 23:08

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> [...]
> som der gøres stor brug af.
> Så pt. er hun nødt til at bruge Virtual PC
>
> Hvilke alternative browsere er der, jeg kan prøve?

Jeg har ikke et svar på dit spørgsmål, men dit eksempel illustrerer på
glimrende vis nytteværdien i et "IT kørekort"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-01 00:49

Hej Morten

Det ser lidt underligt ud... Jeg har ingen som helst problemer med at komme
ind på alt med undt. af de sider, der kræver brugernavn og password.

Der er heller ingen problemer med at navigere rundt i de forskellige
websider, selvom de hævder, at der kræves IE 5 eller nyere. Frames og links
- alt virker tilsyneladende korrekt med Netscape 4.78/128bits versionen.

Jeg har lige prøvet med Opera 5.0 også. Nøjagtig samme resultat som med NC
4.78/128bits. Alt virker undtagen de sider, der kræver brugernavn +
adgangskode. Den eneste forskel er, at Opera er væsentlig hurtigere.

Har også prøvet iCab 2.6US. Her er resultatet nogenlunde det samme - bortset
fra forsiden, hvor de enkelte links ikke er 'inline' i billedet, men er
under billedet. Går jeg videre ind på websiderne, så virker frames stadig
som i både NC 4.78/128 og Opera 5.0. Men igen ingen adgang til sider, der
kræver autorisation.

G3/233/OS 9.2.1DK

mvh. Erik Richard

MacMan wrote:

> [...]
> som der gøres stor brug af.
> Så pt. er hun nødt til at bruge Virtual PC
>
> Hvilke alternative browsere er der, jeg kan prøve?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : MacMan

Dato : 07-11-01 15:08

I brevet "3BE876F3.77E4C0F9@mail1.stofanet.dk" skrev Erik Richard Sørensen
(kml.ers@mail1.stofanet.dk) den 07/11/01 0:49:

> Det ser lidt underligt ud... Jeg har ingen som helst problemer med at komme
> ind på alt med undt. af de sider, der kræver brugernavn og password.

Det er netop de sider der kræver brugernavn og kodeord, der er problemet.
Lærere kan logge ind og har så adgang til et "online diskettedrev", forum
m.v.
Det er når man forsøger at sende et brev i forumet, at Explorer går ned pga.
noget JavaScript halløj. Én fejl (+ et par mindre, men det er kun
udseendet), ellers virker sitet glimrende.
Desværre er det en ret kritisk fejl, da forumet er det de bruger mest - hvor
de skal tale om fag og den slags.

- Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-01 15:27

Hej Morten

OK, når du forklarer det på den måde, virker det på mig, som om, at det
JavaScript, der bruges, er for stort i forhold til den RAM tildeling, der er på
Java Applet Runner. Find Java Applet Runner i 'Apple Ekstra-arkiver' / Apple
Extras' og tildel den 4-6mb i min. str. og 8-10mb i ønsket str.. Det kan være,
det vil hjælpe.

Jeg havde ikke helt det samme problem på nogle US sites, hvor både NC 4.78 og
Opera meldte javaScript errors, men såsnart jeg havde sat RAM tildelingen på
Java Applet Runner op virkede de perfekt.

Men jeg har lige nu snakket med UNI-C og de oplyste, at man for at kunne bruge
mail via Forums skulle bruge VirtualPC og IE 5. Han ville dog anbefale, at
brugere, der ikke kunne bruge Mac og enten Netscape 4.78, Mozilla 0.9x eller IE
5 skulle klage til webmasteren for at få det rettet. Han sagde direkte "...det
skal virke også på Mac..."

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-01 21:23

> [...]
> / Apple Extras' og tildel den 4-6mb i min. str. og 8-10mb i ønsket str..

det vil det ikke! !

lad mig slå to ting fast:

Java Applets og javascript har _ikke_ noget med hindanden at gøre.

"Applet Runner" har intet at gøre med afvikling af hverken Java Applets
eller Javascripts fra andre programmer.

> Jeg havde ikke helt det samme problem på nogle US sites, hvor både NC 4.78 og
> Opera meldte javaScript errors, men såsnart jeg havde sat RAM tildelingen på
> Java Applet Runner op virkede de perfekt.

tro kan flytte bjerge - du kunne lige så vel have øget hukommelses
alokeringen til "Tekst og Lyd", eller tændt for din el-kedel

Applet Runner er blot et af mange programmer som IE, iCab osv, der kan
afvikle java applets ved at bruge MRJ's Virtual machine.

Når man indlæser en Java Applet indlæses MRJ ikke i under
værtsprogrammets hukommelse, og slet ikke under et tredie værtsprograms
hukommelse. Det er fløjtende lige gyldigt om værtsprogrammet (IE, Applet
Runner etc.) får tildelt mere hukommelse

linielængde, qouted printable etc. tsk, tsk, tsk...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-01 01:47

Hej Morten

Nu har jeg faktisk flere programmer, der er skrevet enten i ren Java, eller
baserer sig på JavaScript og brugen af MRJ.

Og HVER eneste gang, jeg starter et af de programmer, så startes Java Applet
Runner også! Det er endda såre enkelt at finde ud af. Klik på dit skrivebord og
brug 'Om denne Macintosh/Om Macintosh, og du vil se, hvilke programmer, der er
åbne _samtidig_.

Og jo! andre programmer kan starte og bruge Applet Runner - også Netscape, - men
ikke IE, da M$ bruger deres helt egen udgave af Java og JavaScript.

Og jo! hvis et JavaScript kalder og/eller bruger 'MRJ Plugin', så aktiveres Applet
Runner også _selv i IE_. - Og des større og mere kompliceret det script er, des
mere kræver den af Java Applet Runner.

Det er rent faktisk en af begrundelserne for, at Den Danske Bank ikke vil lave det
Java applet og tilhørende plug-in til brug for Mac og slet ikke til brugere af
Netscape - any version, - at Mac'ens Java Applet Runner er "... bygget for svagt
og for lille til at kunne håndtere det komplicerede script, der kræves af
sikkerhedshensyn..." - Citat fra en af DDBs programmører.

Og nej Morten! - hverken du eller andre får at vide, hvilke programmer, det er,
jeg arbejder med! - for som jeg håber, du trods alt kan forstå, så er det pga. en
NDA.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-11-01 03:43

In article <3BE9D60B.E83D4309@mail1.stofanet.dk>,

> Nu har jeg faktisk flere programmer, der er skrevet enten i ren Java, eller
> baserer sig på JavaScript og brugen af MRJ.

Programmer der baserer sig på JS?

> Og HVER eneste gang, jeg starter et af de programmer, så startes Java Applet
> Runner også!

Naturligt nok når det er en Java applet. Webbrowsewrne er en applet
runner i sig selv, altså behøver de ikke en ekstern applet runner.

> Og jo! andre programmer kan starte og bruge Applet Runner - også
> Netscape, - men ikke IE,

Hvorfor skulle en browser bruge en ekstern Java applet runner?

> da M$ bruger deres helt egen udgave af Java og JavaScript.

MS bruger MRJ, Netscape kan overtales til det, men bruger normalt dens
egen. JS bruger en fortolker i programmet, der afvikler koden.

> Og jo! hvis et JavaScript kalder og/eller bruger 'MRJ Plugin', så
> aktiveres Applet Runner også selv i IE .

MRJ Plugin sørger for at Netscape bruger MRJ i stedet for dens egen
Java. Du kan se at du har misforstået noget her:
<http://www.mozilla.org/oji/MRJPlugin.html>

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 10-11-01 21:16

> MRJ Plugin sørger for at Netscape bruger MRJ i stedet for dens egen
> Java. Du kan se at du har misforstået noget her:
> <http://www.mozilla.org/oji/MRJPlugin.html>

Det er sært der aldrig kommer et svar, når "man" er blevet fanget i
endnu en kreativ fortolkning af virkeligheden.

Mojn, Thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-11-01 23:33

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> Det er sært der aldrig kommer et svar, når "man" er blevet fanget i
> endnu en kreativ fortolkning af virkeligheden.

Der sidder sikkert een eller anden et eller andet sted med en lang
liste som pludseligt bliver postet. Ellers er der garanteret een
eller anden med en ledig søndag der stykker en sådan sammen.

Det er jo ikke for sjov, at man læser dk.edb.mac.

P.S. FUT til en passende nyhedsgruppe, med håbet om, at de involverede
vil være store nok til at indrømme hvad niveauet er.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-11-01 22:38

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Der sidder sikkert een eller anden et eller andet sted med en lang
> liste som pludseligt bliver postet. Ellers er der garanteret een
> eller anden med en ledig søndag der stykker en sådan sammen.

Sikkert, men lad os håbe der ikke er!

> Det er jo ikke for sjov, at man læser dk.edb.mac.

Jo da!

> P.S. FUT til en passende nyhedsgruppe, med håbet om, at de involverede
> vil være store nok til at indrømme hvad niveauet er.

OK, hvem starter?

Mojn, Thomas :)

--
"Hey, Mr. Peterson, Jack Frost nipping at your nose?"
"Yep, now let's get Joe Beer nipping at my liver, huh?"

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 10-11-01 18:57

> Hej Morten
>
> Nu har jeg faktisk flere programmer, der er skrevet enten i ren Java,
> eller baserer sig på JavaScript og brugen af MRJ.

Du har ingen programmer skrevet i javascript. Du har sikkert heller
ingen skrevet i java som bruger Applet Runner på nogen måde, men det er
altid nemt at skrive ting og ikke dokumentere dem.

> [...]
> skrivebord og brug 'Om denne Macintosh/Om Macintosh, og du vil se, hvilke

Hvis din browser starter Applet Runner op, så er det fordi den er sat
forkert op. Alle java forstående brosere på mac afvikler sine applets
internt, typisk (undtaget netscape) ved at benytte MRJ. Samme system
gælder for Applet Runner, blot et program der benytter MRJ.

> Og jo! andre programmer kan starte og bruge Applet Runner - også Netscape,
> - men ikke IE, da M$ bruger deres helt egen udgave af Java og JavaScript.

Vis en hjemmeside der får startet Applet Runner.

> Og jo! hvis et JavaScript kalder og/eller bruger 'MRJ Plugin', så
> aktiveres Applet Runner også _selv i IE_. - Og des større og mere
> kompliceret det script er, des mere kræver den af Java Applet Runner.

Du mangler en fundamental forståelse for forskellen mellem java og
javascript. Scripts på mac'en taler aldrig med en applet, det kan man
ikke på mac.

> [...]
> "... bygget for svagt og for lille til at kunne håndtere det komplicerede
> script, der kræves af sikkerhedshensyn..." - Citat fra en af DDBs

Enten skulle den programmør have sparket, eller også lyver du. Applet
Runner udføre ikke javascript, har aldrig gjort det og kommer heller
aldrig til det. Søg evt. på Google i dk.edb.programmering.java efter
"java != javascript" eller "javascript != java". Alle de hits du får er
folk, der ligesom dig ikke kender forskellen på de to ting, forskellen
er blot at disse aldrig vender tilbage for at blamere sig med hvordan
_deres_ JVM/browser helt sikkert udføre javascript. Disse mennesker
forstår at gå det rigtige sted hen, eller blot hold ædespalten lukket da
de tilsyneladende mangler viden på området, arkurart ligesom dig.

> Og nej Morten! - hverken du eller andre får at vide, hvilke programmer,
> det er, jeg arbejder med! - for som jeg håber, du trods alt kan forstå, så
> er det pga. en NDA.

Selvfølgelig ikke. Der er også et væld af virksomheden der udvikler java
programmer til den håbløst (pre 10) forældede MRJ til mac. Find selv på
flere sandheder, men spar venligst os andre for dem. Så er der den
sædvanlige linielængde i din browser, siden du ikke engang forstår at
benytte newsgroups, så er der nok andre end mig, der tvivler på din evne
til at benytte java programmer.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-01 04:26

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Du har ingen programmer skrevet i javascript. Du har sikkert heller
> ingen skrevet i java som bruger Applet Runner på nogen måde, men det er
> altid nemt at skrive ting og ikke dokumentere dem.

Ærlig talt Jan, hvad véd du egentlig om, hvilke programmer jeg har liggende på
mine computere? - Og hvor pokker læser du, at jeg har skrevet programmer i
JavaScript? Og hvis det er "baserer sig på JavaScript", du hentyder til, så er
det programmer, der i visse handlinger 'kalder' JS, når de har brug for det. Og
jo, jeg har programmer, der baserer sig på og bruger både MRJ og Apple Applet
Runner + applets. Og som jeg har sagt i et andet indlæg, så vil hverken du
eller andre få at vide, hvilke programmer, det drejer sig om.

> [...]
> internt, typisk (undtaget netscape) ved at benytte MRJ. Samme system
> gælder for Applet Runner, blot et program der benytter MRJ.

?? Hvem f***** snakker om browsere? - Jeg gør ihvertfald ikke! - Men siden du
absolut vil have browsere ind i det her, så jo! indimellem starter NC 4.78/128
Applet Runner. Og desuden HAR jeg rent faktisk MRJ til Netscape også!

> Vis en hjemmeside der får startet Applet Runner.

Dem kan du selv finde, hvis du gider, men det gælder for flere af de websites,
der bruger 'auto pop-down' menuer.

> Du mangler en fundamental forståelse for forskellen mellem java og
> javascript. Scripts på mac'en taler aldrig med en applet, det kan man
> ikke på mac.

Nå! siger jeg bare, - men du kunne ikke forestille dig, at jeg rent faktisk véd
noget, du ikke véd?

> [...]
> forstår at gå det rigtige sted hen, eller blot hold ædespalten lukket da
> de tilsyneladende mangler viden på området, arkurart ligesom dig.

Og du er jo selvfølgelig den eneste, der véd noget om det her, Jan? - Ak
hellige enfold!

> Selvfølgelig ikke. Der er også et væld af virksomheden der udvikler java
> programmer til den håbløst (pre 10) forældede MRJ til mac.

Hvis du vil ha' det på den måde, så foretrækker jeg et system, der fungerer
fremfor et præ-beta system, der kun giver problemer. Hvorfor pokker tror du
egentlig, at Apple fortsætter udviklingen af OS 9, hvis endelig dit 'kære X' er
så ufejlbarlig?

> [...]
> engang forstår at benytte newsgroups, så er der nok andre end
> mig, der tvivler på din evne til at benytte java programmer.

Tja, Jan, du er jo som en vis anden person, der altid benytter lejligheden til
at nedgøre stort set alt, jeg skriver, - den alvidende og ufejlbarlige - ikke
også? - Prøv bare for en gangs skyld at indrømme over for både dig selv og
andre, at der godt kan være nogle, der véd meget om noget, du intet kender til.
- Det er det, vi på dansk kalder misundelse, brødnid og egocentreret snobberi!
(-

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 05:52

In article <3BEDEF9C.7A449F07@mail1.stofanet.dk>,

> Prøv bare for en gangs skyld at indrømme over for både dig selv og
> andre, at der godt kan være nogle, der véd meget om noget, du intet kender
> til.

Så længe de "nogen" ikke kan komme med andre beviser end "sådan er det
bare", så synes jeg de skulle holde det for sig selv.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-11-01 17:47

> [...]
> andet indlæg, så vil hverken du eller andre få at vide, hvilke programmer,

Jeg har aldrig skrevet at _du_ skulle have lavet programmer i
javascript, dels fordi jeg ikke tror på at det kan lade sig gøre,
dernæst fordi jeg er 100% sikker på, at du aldrig ville være i stand til
det. Alene den måde du blander teknologier sammen på er bevis nok.
Grunden til at jeg og andre aldrig må få det at vide hvilke programmer
det drejer sig om, når du fyre dine evindelige påstande af, er at de
ikke eksistere.

> [...]
> du absolut vil have browsere ind i det her, så jo! indimellem starter NC
> 4.78/128 Applet Runner. Og desuden HAR jeg rent faktisk MRJ til Netscape

Så må du jo lære at udtrykke dig klart, det har jeg nævnt før, bedste
måde at gøre dette på er ved at sætte sig ind i fakta. Og nej, du har
ikke MRJ til netscape, du har et plug-in der gør at netscape kan bruge
MRJ fremfor sin egen indbyggede JVM.

> Dem kan du selv finde, hvis du gider, men det gælder for flere af de
> websites, der bruger 'auto pop-down' menuer.

Det gider jeg ikke, fordi det er din påstand, du har vel dokumentationen
i orden eller hvad?

> Nå! siger jeg bare, - men du kunne ikke forestille dig, at jeg rent
> faktisk véd noget, du ikke véd?

Hør nu her du alvidende, vis nogle eksempler hvor javascript kalder
applets på en mac. Det kan du heller ikke fordi det er noget du selv har
fundet på, mao. en ægte løgnhistorie.

> Og du er jo selvfølgelig den eneste, der véd noget om det her, Jan? - Ak
> hellige enfold!

Bestemt ikke, det er derfor jeg henviser til en hel flok andre, der til
enhver tid vil bakke mig op på det område, hvor er dine støtter? Hvor er
din dokumentation? Sandheden for dig er at den ikke er tilstede, du
finder selv på det hen af vejen og prøver det vagtdækkende "NDA",
supportgruppe, "jeg har det fra en tekniker" eller "sådan er det fordi
jeg siger det". Specielt det sidste vil klinge barnagtigt, men jeg er
overbevist om, at du med din vedholdendehed til selvopfundne historier
ville blive anset som legepladsens kloge hoved. Desværre for dig er det
ikke børn under 6 år, du har med at gøre her, men voksne mennesker der
forlanger dokumentation for dine tankespind. Endnu engang vil jeg
understrege, angiv kilder eller hold snitterne fra tastaturet i
disskutioner der ikke omhandler sandkasser.

> [...]
> fungerer fremfor et præ-beta system, der kun giver problemer. Hvorfor
> pokker tror du egentlig, at Apple fortsætter udviklingen af OS 9, hvis

Jeg er da hammerende ligeglad med hvad du vil have, jeg konstatere at
MRJ til præ 10 er forældet, og du køre ud af en tangent for dig selv.
Pesonligt bruger jeg ikke OS 10, vil heller ikke gøre det foreløbigt,
men at Apple forsætter udviklingen af OS 9 har egentligt intet med java
disskutionen at gøre, MRJ bliver kun bug fikset ikke udviklet, så hvor
du vil hen er det sikkert kun dig selv der ved. Uh du ramte åbenbart
hovedet på sømmet, der er faktisk noget _du_ ved som ingen andre gør.

> [...]
> selv og andre, at der godt kan være nogle, der véd meget om noget, du
> intet kender til. - Det er det, vi på dansk kalder misundelse, brødnid og

Bemærk i den sammenhæng hvorledes det specielt sker når du begynder med
dine historier. Dernæst holder jeg mig til at udtale mig om ting, jeg
har forstand på, eller angiver klart at det er gætteri. Hvis det ikke er
gætteri fra min side, skal jeg gerne dokumentere. Du køre løs med dine
digterier, henviser til sagnomspundne teknikkere, hemlige dokumenter og
ofte helt specielle løsninger som det kun er dig selv der har
(opfundet). Bliver du endnu engang bedt om dokumentation eller simple
beviser, ender det med enten: Intet svar (den nemme og billige løsning),
lange udredninger som tilstedeværende indlæg, der blot får dine
historier endnu længere ud eller ret og slet en "Du og alle andre er
altid imod mig, fordi jeg er klogere end alle andre"-pludregås.

Den første udgave kan du i det mindste redde lidt ansigt ved, da det
selvom det er billigt siger, "ok, jeg tog fejl". Nummer to finder jeg
personligt underholdende, primært da det er morsomt at følge med i hvor
lang tid der går, før vi ender i ét eller tre. Du kan nok forestille dig
hvordan spændingen stiger under udarbejdelsen af dette indlæg. Tre har
vi efterhånden set nogle gange, af de "ramte" er bl.a. MRK, PG, PBP og
PK, alle nogle efter min opfattelse kompetente folk, men åbenbart ikke
for dig, da disse er ude efter dig, alt for unge (stakkelse gamle
m...dig), har vand bag ørene, kun er ude på at promovere dem
selv/produkter (du bruge selv længder på at promovere din egen
forhandling, ulækkeret), én skulle endda have koporlige øretæver (noget
i den stil). Det er virkeligt sørgeligt at se når folk falder hen, men
det der gør dem til modige og behaglige personer, er når de selv er
opmærksomme på det, og forholder dem til den forhåndenværende sandhed,
et karakteristika du blot ikke besider. Mit gæt: En followup i kategori
3.

(Så har jeg endnu engang rewrapped dine linier, noget du heller ikke
selv er i stand til, hvilket blot smider ekstra brænde på dit image-bål)

((Tilføjet FUT inspireret af en Bjørn))

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 19:36

> [...]
> andet indlæg, så vil hverken du eller andre få at vide, hvilke programmer,

hmm, softwarehuset skal vist i dette tilfælde være glad for, at du
overholder din DNA. Det ville være endog meget pinligt at blive
associeret med din viden på feltet her.

> [...]

> starter NC 4.78/128 Applet Runner. Og desuden HAR jeg rent faktisk MRJ til

Nej, du har en plug-in, der gør at Netscape4.x kan afvikle Applets i et
andet program som understøtter MRJ.

> Dem kan du selv finde, hvis du gider, men det gælder for flere af de
> websites, der bruger 'auto pop-down' menuer.

hvis du har slået Netscapes Java VM fra og indstalleret en plug-in der
gør, at du kan afvikle Applets i et andet program: ja. denne plug-in
kunne lige så vel pege på IE eller iCab.

> Nå! siger jeg bare, - men du kunne ikke forestille dig, at jeg rent
> faktisk véd noget, du ikke véd?

jeg kan ikke, slet ikke når det drejer sig om java eller scripting,
dertil har du allerede blameret dig med _din_ viden - eller mangel på
samme.

> Og du er jo selvfølgelig den eneste, der véd noget om det her, Jan? - Ak
> hellige enfold!

Selvfølgelig er Jan ikke den eneste det ved noget "om det her" - men du
har i denne tråd bevist at _du_ i al fald _ikke_ ved noget om emnet.

> [...]
> fungerer fremfor et præ-beta system, der kun giver problemer. Hvorfor
> pokker tror du egentlig, at Apple fortsætter udviklingen af OS 9, hvis

Det har jan vist ikke udtalt sig om, han har udtrykt tvivl om at der
skulle findes softwarehuse der udvikler java programmer til MRJ, da
denne er håbløst forældet (java 1.18).

> [...]
> selv og andre, at der godt kan være nogle, der véd meget om noget, du
> intet kender til. - Det er det, vi på dansk kalder misundelse, brødnid og

det må være mig Har du overvejet at vi rent faktsik kommenterer "det
du skriver" fordi det ikke er sandt? og fordi vi gerne vil rette disse
"misforståelser", så ukyndige ikke anser dem for sandheder.

Jeg indrømmer gerne: jeg kan hverken programere, læse græsk, hebraisk og
aremensk, klappe i takt, springe ud fra 3 meter vippen eller li' tonen i
valgkampen...

Jorden _er_ FLAD!

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 20:04

In article <1f2p2m9.wvm5g4bgi298N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> hmm, softwarehuset skal vist i dette tilfælde være glad for, at du
> overholder din DNA.

Hvordan slipper man af med sin DNA?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 20:37

> Hvordan slipper man af med sin DNA?

har du ikke set tilstrækkelig mange afsnit af Star Trek?

(Ja, ja; jeg skal nok piske mig selv i 2x12 minutter)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 20:53

In article <1f2q5ot.2o0vebe835cmN%spam@reippuert.dk>,

> har du ikke set tilstrækkelig mange afsnit af Star Trek?

Jo, men jeg tror ikke at vi er enige om det antal, der udgør
"tilstrækkeligt".

> (Ja, ja; jeg skal nok piske mig selv i 2x12 minutter)

Har du et webkamera?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 20:57

> Jo, men jeg tror ikke at vi er enige om det antal, der udgør
> "tilstrækkeligt".

> Har du et webkamera?

nej, din gris...

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 21:18

In article <1f2q7hg.1xfm6izprofuuN%spam@reippuert.dk>,

> nej, din gris...

Afsløret - igen....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 21:06

> Jeg indrømmer gerne: jeg kan hverken programere, læse græsk, hebraisk og
> aremensk, klappe i takt, springe ud fra 3 meter vippen eller li' tonen i
> valgkampen...

Du kan da vist heller ikke cykle og skifte HD i din icebook for lige at
vade i det... :)

> Jorden _er_ FLAD!

Hva skal vi så gøre med bjergene?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 21:19

In article <1f2q7rb.15kr7x4kksk04N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Du kan da vist heller ikke cykle og skifte HD i din icebook for lige at
> vade i det... :)

Hvis der en der kan gøre de to ting samtidigt, giver jeg en lille en til
vedkommende.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 21:51

> Hvis der en der kan gøre de to ting samtidigt, giver jeg en lille en til
> vedkommende.

jeg vil gerne gøre forsøget - på din cykel og din ibook

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-11-01 01:17

In article <1f2q9dv.1dya8p81723ncmN%spam@reippuert.dk>,

> jeg vil gerne gøre forsøget - på din cykel og din ibook

Det kommer så til at blive arbejdets iBook og arbejdets cykel.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 21:51

> Du kan da vist heller ikke cykle og skifte HD i din icebook for lige at
> vade i det... :)

det er du ret god til...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-01 14:49

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hmm, softwarehuset skal vist i dette tilfælde være glad for, at du
> overholder din DNA. Det ville være endog meget pinligt at blive
> associeret med din viden på feltet her.

Hvad mener du egentlig med 'softwarehuset', hvis du mener det firma, jeg
arbejder sammen med - så OK, men hvis det er et firma du hentyder til, så
kender jeg ikke noget til et sådant!

Og hvis du er interesseret i at se nogle af de resultater, jeg har været med
til at lave/teste, så kan jeg - uden at omgå nogen NDA - henvise til flg.
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/disability-solutions/>.

O mht. DNA, - så er der ting, der kunne tyde på, at du kunne trænge til at få
skiftet et par stykker.....

> I.....I
>
> Nej, du har en plug-in, der gør at Netscape4.x kan afvikle Applets i et
> andet program som understøtter MRJ.

Hvad f****** véd du om, hvad jeg har? Det er dog utroligt, hvad du bilder dig
ind at kunne tillade dig at sige og vide om mine programmer

> hvis du har slået Netscapes Java VM fra og indstalleret en plug-in der
> gør, at du kan afvikle Applets i et andet program: ja. denne plug-in
> kunne lige så vel pege på IE eller iCab.

Tag dog så og få det ind i dit tykpandede hoved! JEG HAR IKKE SLÅET NOGET
TIL/FRA NOGEN STEDER I NC 4.78/128! I NC 4.78/128 er både Java og JavaScript
slået til 'by default' - OG JA! - JEG BRUGER ANDRE VÆRKTØJER END EN SKALDET
PLUG-IN!

> det må være mig Har du overvejet at vi rent faktsik kommenterer "det
> du skriver" fordi det ikke er sandt? og fordi vi gerne vil rette disse
> "misforståelser", så ukyndige ikke anser dem for sandheder.

Det er dog det mest selvglade og egoistiske gang jantelovs-fis, jeg endnu har
hørt! - Som jeg har sagt det tidligere, så er der faktsik ting, der kan lade
sig gøre, - selvom _du_ ikke kan finde ud af det!

> Jeg indrømmer gerne: jeg kan hverken programere, læse græsk, hebraisk og
> aremensk, klappe i takt, springe ud fra 3 meter vippen eller li' tonen i
> valgkampen...
>
> Jorden _er_ FLAD!

Nu er jeg ikke just den store tilhænger af Sandemose, selvom jeg har læst det
meste af det, han har skrevet, - men han har f***** ret i én ting....

JANTELOVEN LEVER I BEDSTE VELGÅENDE!!!

(-
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 21:03

> Hvad f****** véd du om, hvad jeg har? Det er dog utroligt, hvad du bilder
> dig ind at kunne tillade dig at sige og vide om mine programmer

Der er måske forskel på den udgave af Netscape 4.x du bruger og den alle
andre bruger? Erik, tag dig sammen... det her er ved at blive pinligt.

Applet Runner kan ikke arbejde sammen med Netscapes Java VM.
Netscape kan ikke bruge Apples Java VM (MRJ), men du kan installere en
plug-in der får Netscape til at bruge MRJ istedet for Netscapes Java VM.
Læs <http://www.mozilla.org/oji/MRJPlugin.html> som Martin tidligere har
været venlig at poste.

> [...]
> slået til 'by default' - OG JA! - JEG BRUGER ANDRE VÆRKTØJER END EN SKALDET

Har du ikke slået MRJ til ? som beskrevet her:

Netscape version 4.76 can run applets directly using the MRJ plugin.
This feature can be turned on by opening up the preferences dialog (Edit
-> Preferences -> Advanced), and checking the "Use Java Plug-in"
checkbox.

I så fald bruger du slet ikke MRJ.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 00:59

> Nu har jeg faktisk flere programmer, der er skrevet enten i ren Java,
> eller baserer sig på JavaScript og brugen af MRJ.

Rene java programmer er ikke Applets og hverken kan eller skal afvikles
i en vært som eks. Applet Runner eller IE.

> [...]
> skrivebord og brug 'Om denne Macintosh/Om Macintosh, og du vil se, hvilke

vrøvl, Applet runner kan kun én ting: afvikle Java Applets. Disse
Applets kan lige så vel afvikles i IE, iCab eller et hvilket som helst
andet program der via MRJ kan agere vært for Java Applets.

> Og jo! andre programmer kan starte og bruge Applet Runner - også Netscape,
> - men ikke IE, da M$ bruger deres helt egen udgave af Java og JavaScript.

vrøvl, IE bruger MRJ. Netscape 4.x bruger sin egen Java VM (med mindre
man bruger en tredieparts plug-in)

> Og jo! hvis et JavaScript kalder og/eller bruger 'MRJ Plugin', så
> aktiveres Applet Runner også _selv i IE_. - Og des større og mere
> kompliceret det script er, des mere kræver den af Java Applet Runner.

vrøvl, hverken IE eller Netscape 4.x understøtter links mellem
Java-applets og java-script

> [...]
> "... bygget for svagt og for lille til at kunne håndtere det komplicerede
> script, der kræves af sikkerhedshensyn..." - Citat fra en af DDBs

vrøvl, grunden var det manglende link mellem java-applets og
java-script.

> Og nej Morten! - hverken du eller andre får at vide, hvilke programmer,
> det er, jeg arbejder med! - for som jeg håber, du trods alt kan forstå, så
> er det pga. en NDA.

Det ville ellers være en god advarsel om hvad man _bør_ gå uden om, da
du tydeligvis ikke har forstand på det du under NDA beskæftiger dig med.
tsk, tsk, tsk...

Erik, nøjs med at skriv om det du har forstand på - og gerne uden quoted
pritable...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-01 06:30

Hej Morten

Tag lige og læs mit svar til Jan O.J. - og lad så være med at blande dig i
noget, du så åbenbart ikke aner en døjt om!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 14:38

> Tag lige og læs mit svar til Jan O.J. - og lad så være med at blande dig i
> noget, du så åbenbart ikke aner en døjt om!

Hej Erik Richard

Det virker som om du ikke selv kan klare andre kunne have ret og du
uret. Du har behændigt undgået fakta som er blevet præsenteret for dig
og alligevel kalder du Morten og Jan for uvidene og brugt ord som
misundelse, brødnid og egocentreret snobberi!

Det syntes jeg ikke du kan være bekendt! Tyg lidt på dine egne
udtalelser om andre og prøv så lige at se om de ikke skulle passe bedre
på dig selv.

Du er meget aktiv her i gruppen og altid villig til at hjælpe - Du har
hjulpet mange og det bliver værdsat. Du har enda selv postet spørgsmål
som andre (Morten f.eks) beredvilligt har hjulpet dig med.

Indimellem får du i din store iver for at hjælpe med råd og
vejledninnger postuleret ting som ikke holder. Det ville klæde dig at
tage det til dig når nogen høfligt påpejer at du tager fejl. Ingen her i
gruppen interesseret i tage din plads i solen, men vi andre kan vel godt
have ret en gang imellem ikke.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-11-01 15:58

Hej Michael

Det, jeg er blevet så pokkers irriteret og træt af, er, at næsten hver eneste
gang, jeg skriver et eller andet omkring noget, så får jeg at vide, at det er
enten 'løgn', 'vrøvl', 'ævl' og lignende lidtet flatterende udgydelser. Jeg véd
ikke, hvordan du evt. vil føle det, hvis dine udtalelser hver gang bliver
draget i tvivl, men jeg véd, at jeg efterhånden er ved at være så forbandet
træt af nogle bestemte personer her på gruppen, så jeg efterhånden ikke _gider_
svare på deres angreb og insinuationer omkring det, jeg har svaret.

Og når jeg sidder med et givet program, der gør det jeg skriver, så kan jeg da
ikke gå ind og svare / kommentere / give en eller anden ret i, at det ikke kan
lade sig gøre, så er det da først, at man kan påstå, at det jeg så skriver, vil
være usandt! - Og fordi en given ting, måske tilfældigvis ikke er beskrevet på
den måde, som bl.a. gør tingene på, og at det virker, er faktisk ikke
ensbetydende med, at det ikke kan lade sig gøre, eller at tingene sker på den
måde, jeg beskriver det på.

Fx., hvis en eller anden Java-nørd har lavet et bestemt program eller værktøj,
der kalder nogle rutiner i Applet Runner eller et eller andet JavaScript
script, så er det da for pokker ikke ensbetydende med, at tingene ikke kan lade
sig gøre. Det vil du forhåbentlig ikke afvise...? - Eller når jeg fx. påstår,
at jeg dagligt bruger MRJ i min Netscape, så vil det være en lodret løgn, hvis
jeg så påstod/indrømmede, at jeg ikke gør det alligevel.

Julian Gomex (GX udvikleren hos Apple) sagde engang til mig, at "...brugen af
forskellige udviklingsværktøjer på en computer, er det muliges umulighed og det
umuliges mulighed, og lad dig ikke standse af det tilsyneladende umulige i en
given opgave"

Det arbejde, jeg har som både konsulent og tester er indimellem så hårdt og
stressende, at jeg føler, at det, jeg kan hjælpe med bl.a. her i gruppen er ren
afstressning, og når man så får smidt en spand lort i hovedet, så reagerer man,
- jeg gør ihvertfald! - Prøv at forestille dig, at du får en ny beta version af
programmet XX, og du har _24_ timer til at lave den første grundtest og få
tilbagesendt resultatet til firmaet, og er du så bare lidt bagefter, så
risikerer du at skulle bruge længere tid. Jeg har i perioder været oppe på at
køre op til 32 timer i streg, uden hverken at få søvn eller hvile. Jeg kan
garantere dig for, at det er noget, der kan sætte ens stresstærskel ned til et
minimum, og så er det nærmest en ren lise at kunne gå ind i fx. denne gruppe og
afhjælpe nogle i mange tilfælde ganske simple problemer. Det får stressniveauet
til at falde drastisk....

Og jeg fatter ikke, at der er nogle personer, der er så indbildske, at de på
trods af, at de ikke engang arbejder i faget professionelt, tror, at de er
alvidende omkring et eller andet bestemt emne. Der er emner i denne gruppe, jeg
har holdt mig langt væk fra, fordi _jeg_ véd, at _jeg_ ikke aner en døjt om
det. Det må selv du indrømme. Jeg véd, jeg er ekspert inden for visse områder,
og jeg véd så sandelig også, at der er områder, hvor jeg er en ren nybegynder.
Men jeg vil gentage, at jeg er forbistret træt af, at nogle bestemte personer
hele tiden benytter enhver lejlighed til at så tvivl om, det jeg skriver om -
eller gør med mine computere. - Og fordi de pågældende ikke kan gøre det samme,
- ja, så er det også umuligt for andre at gøre det.

Og så når jeg stiller et spørgsmål om et eller andet, hvor jeg véd, jeg ikke
har nogen kendskab eller erfaring, - ja, så får jeg enten slet ingen svar eller
i bedste fald en sludder for en sladder, der lynhurtigt bliver så OT, at man
skal helt tilbage til det oprindelige indlæg for at finde ud af, hvad det
egentlig var, man selv spurgte om. - Men Gud ske lov, sker det da også, at man
får et seriøst svar fra en enkelt eller to. - Det virker på mig, som om, der er
en ligegyldighed (i bedste fald), når jeg spørger om noget, - men kritik? - den
kommer prompte, såsnart jeg skriver noget, der ikke lige harmonerer med diverse
guruers viden - eller mangel på samme...

Og for at skære det lidt ud, så har jeg staig 2 åbne spørgsmål, som jeg har
stillet her i gruppen...
1. Mit lydproblem med brum... 2-3 seriøse svar, - men uden at det har hjulpet.
2. Mit spørgsmål omkring grafikkort/switch... 1 ordentlig svar, som han endda
selv korrigerede, da han fik nærlæst, hvad jeg spurgte om.

SUK!!
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-11-01 18:09

In article <3BEE91D6.87769C89@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> ret i, at det ikke kan lade sig gøre, så er det da først, at man kan
> påstå, at det jeg så skriver, vil være usandt!

Du kan nøjes med at undlade at kommentere det.

> 1. Mit lydproblem med brum... 2-3 seriøse svar, - men uden at det har hjulpet.

Det er ikke nemt at fortsætte med at hjælpe, når der ikke kommer en
tilbagemelding på om det man foreslår virker eller ej.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 19:00

> [...]
> her på gruppen, så jeg efterhånden ikke _gider_ svare på deres angreb og
> insinuationer omkring det, jeg har svaret.

Ja hvis jeg skriver noget forkert vil jeg da gerne korigeres - så lærer
jeg jo også nyt. Vi er vel alle interesserede i at det der skrives her i
gruppen er korrekt. Der er trods alt mange som læser og prøver at tage
ved lære af det.

Nogle gange skriver du noget decideret vrøvl. At tonen så er blevet
skinger tror jeg du selv er skyld i. Du holder dig i hvertfald ikke
tilbage med dine meget nedladende kommentarer om folks viden og
erfaring.

Du har fået talrige opfordringer til at overholde bare en smule
netetikette. En lille indsats om at overholde disse meget simple regler
ville glæde mange. Men det holder du dig for god til!

> [...]
> det være en lodret løgn, hvis jeg så påstod/indrømmede, at jeg ikke gør

Der er ikke nogen der har sagt du ikke kan bruge MRJ i Netscape!

Men det er fordi du blander Applet Runner ind i det hele. Applet Runner
er et simpelt klient program til afvikling af Applets (deraf navnet)
indlejert i HTML dokumenter. Prøv at kigge i mappen Applets der ligger
sammen med Applet Runner. En Applet er en samling class'er evt pakket i
et jar dokument med et tilhørende HTML dokument. Prøv at åbne et af HTML
doukumenterne i en browser der understøtter java.

Du har checket linket til mozilla og konstateret at Java og JavaScript
ikke er det samme! Derfor bruger JavaScript ikke MRJ til noget.

Applet Runner forstår ikke JavaScript! Det gør derimod de fleste
browsere og snadelig om man ikke kan programere AppleScript i JavaScript

[klip stresstærskel...]

> [...]
> til at så tvivl om, det jeg skriver om - eller gør med mine computere. -
> Og fordi de pågældende ikke kan gøre det samme, - ja, så er det også

Jeg fornemmer ikke indbildskhed fra nogen af de personer du hentyder
til, men nok nærmere en irrititation fra deres side når du stejlt står
fast på at jeg har ret og i andre uret. Dette gælder i høj grad
undertegnede!

> [...]
> svar, - men uden at det har hjulpet. 2. Mit spørgsmål omkring
> grafikkort/switch... 1 ordentlig svar, som han endda selv korrigerede, da

Når man stiller spørgsmål her er der ingen garanti for brugbart svar.
Men jo mere tåbeligt spørgeren bærer sig ad jo mindre chance er der for,
at folk med den fornødne viden disker op af den. Dette er generelt ment
og ikke myntet på dig, men hvis dit suk er udtryk for at vi andre ikke
kan eller vil hjælpe dig, så må du godt føle dig ramt en smule!

Og nu sidder jeg så her og har en fornemmelse af at mit forrige indlæg
gik lige hen over hovedet på dig.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 19:36

> Tag lige og læs mit svar til Jan O.J.

det har jeg gjort, mage til vrøvl...

> - og lad så være med at blande dig i noget, du så åbenbart ikke aner en
> døjt om!

for at jeg skal kunne "blande mig" indbærer det, at jeg _ikke_ tidligere
har deltaget i tråden - det har jeg:

Endda et indlæg du har svaret på, jeg mener derfor at det er ganske
naturligt at jeg svarer dig.

Mht. til min viden om hvad der forgår i ERS-world, så har du ganske ret:
Jeg aner ikke hvad der forgår, men det gør du vist heller ikke, hvilket
på sin vis er skræmmende. Jeg undrer mig dog...

Fra : N/A

Dato : 07-11-01 21:23

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-11-01 21:23

MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Jeg har prøvet at ændre det, men det hjælper desværre ikke.
> - men det er jo også JavaScript, har det noget med Applet Runner'en at gøre?

nej

Fra : Jakob H K

Dato : 07-11-01 09:17

> [...]
> det er en kendt fejl, men til trods for at det er et projekt for alle
> landets gymnasier (så vidt jeg ved), har de ikke resourcer til at løse

Det er desværre sådanne problemer der gør at maccen bliver et
irretationsmoment for almindelige brugere, der så vælger pc

Hygge

Jakob H K