iMac har svigtet mig :-(
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-01 12:18

I undrer jer måske over, at jeg ikke har skrevet i flere timer. Det skyldes, at jeg desværre har haft et alvorligt crash på min iMac. Det er vist første gang det er sket for mig på en Mac bortset fra min PowerBook 5300cs, men den slags er jo notorisk ustabile. I går frøs min iMac pludseligt, da jeg havde en del programmer åbne, hentede e-mail etc. Set i bakspejlet var den faktisk frosset nogle gange de sidste dage, men den slags sker jo, så jeg havde ikke kørt nogen test af nogen art. Nå, men jeg genstartede med en papirclips, og så dukkede det frygtede spørgsmålstegn frem på skærmen. "Det er nok bare driveren" trøstede jeg mig selv, mens jeg med begyndende sved på panden fik fundet min OS 9.1 cd frem og startet iMac. Min trøst var ubegrundet, for min harddisk DUKKEDE IKKE OP PÅ SKRIVEBORDET! Hvad så? Apples hjælpeværktøjer kunne godt se den, så jeg fik opdateret driveren og kørt Diskførstehjælp. Den fandt også nogle fejl, men kunne ikke afslutte reparationen og anbefalede at køre Diskførstehjælp igen. Historien gentog sig nogle gange, og på et tidspunkt bliver man træt af det, når man ikke kommer videre.

Jeg fik så fundet min cd med Techtool Pro frem. Den er med ver. 3.0.1 og Mac OS 9.0.4. Jeg forsøgte at køre test og reparation. Der var vist også nogle ting, der blev repareret, men det hjalp nu ikke. Det var på det tidspunkt, jeg begyndte at kigge i brugsanvisningen: Når den slags problemer opstår, skal man først redde sine data, og derefter forsøge at reparere disken. Hvorfor står det ikke med store røde bogstaver, når man åbner programmet? TechTool Pro kunne heldigvis godt finde mine filer, så jeg kunne begynde at kopiere dem til mit elskede SuperDisk-drev. Desværre går TechTool Pro ned hele tiden, når man har startet det fra cd'en, så jeg har brugt masser af tid på genstarter. Ind imellem virker det dog. Jeg skal bare ikke gå for dybt ned i filstrukturen, når jeg vælger filer at kopiere. Det er således efterhånden lykkedes mig at gemme de vigtigste ting, og i eftermiddag vil jeg så formatere harddisken og installere Mac OS 9.1 DK igen. Jeg burde måske installere Mac OS X, men så skal jeg have mere RAM, og jeg er ikke overbevist om, at det virker så godt på min iMac 233 rev B. Dels er den ikke hurtig, og dels har den jo en lille skærm. Desuden skal jeg fortsat bruge en del programmer, der ikke er carboniserede.

Det, jeg undrer mig over, er, hvad der egentligt er sket. Hvorfor bliver en harddisk pludseligt ulæselig? Jeg synes ikke, jeg har lavet noget, der skulle kunne ødelægge den, og jeg overvåger den med Virex 6 og nyeste virusdefinition. Det er måske bare et tilfældigt uheld.
Henrik Münster
Centralsygehuset i Esbjerg/Varde

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-11-01 16:16

> [...]
> der skulle kunne ødelægge den, og jeg overvåger den med Virex 6 og
> nyeste virusdefinition. Det er måske bare et tilfældigt uheld.

Nu kender jeg ikke meget til MacOS > 7 (!), så måske dummer jeg mig,
men:

Har du jævnligt - op til 'katastrofen' - genopbygget skrivebordet og
kørt diskførstehjælp?

Hvor 'opfyldt' er (var) din HD?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-01 23:28

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Har du jævnligt - op til 'katastrofen' - genopbygget skrivebordet og
> kørt diskførstehjælp?

Jeg gør det da en gang imellem, og jeg tester også med TechTool
Pro, men jeg har nok ikke gjort det hyppigt nok. Der havde jo været et
par frysninger et par dage, så jeg burde nok have kørt en eller anden
form for diagnoseprogram. Jeg havde bare lidt travlt med min søns
7-års-fødselsdag og sådan noget.

> Hvor 'opfyldt' er (var) din HD?

Den var kun omkring halvt fuld. Det er jo en meget stor harddisk
på hele 4 GB!
Men: Hej igen! Jeg er glad for at være tilbage
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 05-11-01 18:29

Du skriver at du fandt din CD med TechTool frem da ulykken var sket, har
du ikke installeret TechTool til at forbygge den slags kalamiteter?

Iøvrigt sværger jeg til DiskWarrior 2.1 og Norton Utilities 6
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-01 23:28

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Du skriver at du fandt din CD med TechTool frem da ulykken var sket, har
> du ikke installeret TechTool til at forbygge den slags kalamiteter?

Jo, det har jeg , og det er jeg sådan set også lidt skuffet
over. TechTool Pro har jo ikke forhindret skaden i at ske. På den anden
side havde jeg nok aldrig reddet mine data uden TechTool Pro, der trods
alt kunne se disken og scanne directory'et for filer. Så alt i alt er
jeg naturligvis glad for at have Techtool Pro. Måske er det mig, der
bruger programmet forkert. Jeg synes, jeg har sat det til at overvåge
disken, men jeg kører måske ikke diagnose ofte nok.
Det skal lige siges, at jeg laver back-up en gang imellem, men
helt frisk er den ikke. Desuden backer jeg kun dokumenter up, så jeg
ville ikke være i stand til bare at kopiere programmer tilbage. Det har
jeg kunnet nu, hvor TechTool Pro fandt filerne til mig, så jeg kunne
kopiere dem til SuperDiske. Nu venter jeg bare spændt på, hvilke ting
jeg senere opdager, at jeg har glemt. Der skal nok være noget. F.eks.
har MacSOUP ikke rigtigt nogen dåse-ikon. Men sådan en skal jeg nok
finde. Det er være med min Claris-mappe. Gad vide, om den er vigtig?

> Iøvrigt sværger jeg til DiskWarrior 2.1 og Norton Utilities 6

Smag og behag er vel forskellig. Jeg skulle jo vælge et eller
andet program, og da det er købeprogrammer, kan man ikke bare lige prøve
dem gratis. Nu har jeg så købt TechTool Pro, og så vil jeg nødig skulle
til at give penge for yderligere nogle programmer, der vel kan
nogenlunde det samme. Har man en Ford Escort holdende i garagen, køber
man jo ikke også en Opel Astra, bare fordi den er bedre til at dugge
ruderne af om vinteren, eller hvad forskellen nu er.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 06-11-01 08:41

> [...]
> man jo ikke også en Opel Astra, bare fordi den er bedre til at dugge
> ruderne af om vinteren, eller hvad forskellen nu er.

Det er nu ikke helt rigtigt - i al fald hvad angår DiskWarrior.

Når TechTool eller Norton reparerer directory-strukturen, _reparerer_ de
den kun. Til gengæld kan de, som du gladeligt kunne konstatere,
resurrecte tabte filer.

DiskWarrior derimod tager en anden metode i brug. Den kan én og kun én
ting: den sammenligner dine directories med hvad der rent faktisk ligger
på harddisken og opstiller på basis af dette nye, _komplette_
directories. Så tilbyder den dig at sammenligne den gamle med den nye
fortegnelse, som om du havde disken to gange, uden at du dog kan
manipulere med nogen af diskene. Og er du så tilfreds med resultatet af
DiskWarrior's arbejde, kan du erstatte de gamle directories med de nye.

Det har den helt klare fordel at den nye fortegnelse helt præcist
afspejler hvad der ligger på din disk på nuværende tidspunkt, mens en
repareret fortegnelse á la TechTool/Norton ikke er så tilforladelig. Du
kan sammenligne det med genopbyggelsen af skrivebordet ved hjælp af
systemet eller ved hjælp af TechTool Light: systemet reparerer kun, og
ovenikøbet kun en del af, skrive bordet, mens TTL etablerer et helt nyt
skrivebord ud fra de filer den finder på harddisken.

Denne rekonstruktion af diskens fortegnelse under DiskWarrior er nok
grunden til at jeg flere gange har kunnet redde diske med DiskWarrior
som både Norton og TechTool måtte give op overfor. Til gengæld kan
DiskWarrior som sagt ikke genoprette forsvundne filer mm.

Håber det forklarer forskellen i de to programmer,

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-01 23:15

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Det er nu ikke helt rigtigt - i al fald hvad angår DiskWarrior.

(Klip: Forklaring af forskellen mellem DiskWarrior og de andre).

> Håber det forklarer forskellen i de to programmer,

Tak for den lange forklaring. Måske skulle man overveje det. Det
er bare så sjældent, systemet bryder totalt sammen, at jeg synes, det er
lidt overkill med en masse dyre programmer. Man kan jo, jeg kan i hvert
fald, nå at købe adskillige opgraderinger mellem de gange, programmet
skal bruges. Eller DiskWarrior kan måske også bruges forebyggende?
På en måde kan man som dum forbruger godt føle sig lidt snydt.
Når man køber Norton eller TechTool Pro, siger de jo ikke, at deres
program kan komme til kort, så man bør købe DiskWarrior oveni. Men sådan
noget bør man selvfølgelig vide selv. Når man køber en computer, får man
jo heller ikke at vide, at man bør købe værktøjsprogrammer ved siden af.
Hvis en sælger siger det, kan han være helt sikker på, at kunden straks
går ud af butikken og hen ad gaden til den næste butik, hvor sælgeren
bedyrer, at hans computer er så stabil, at den slags ikke er nødvendigt.
Computere er endnu ikke så driftsikre og nemme at bruge som et tv, en
mobiltelefon eller en bil. Man skal selv kunne noget om det mere
tekniske.
Henrik Münster
Esbjerg