glögg
Fra : Corfitz UIfeldt

Dato : 04-11-01 17:28

Hej gruppe

Så er det ved at være tid til at sætte glöggen over (den med snaps). Er der
ikke en som lige har opskriften til ekstraten baseret på snaps.

Hilsen

Steen

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 04-11-01 17:41

Sun, 4 Nov 2001 17:28:16 +0100, skrev "Corfitz UIfeldt"
<roel@worldonline.dk> :

>Så er det ved at være tid til at sætte glöggen over (den med snaps). Er der
>ikke en som lige har opskriften til ekstraten baseret på snaps.

Ja, det er på høje tid, at få den sat over nu - den skal helst stå
mindst 2 måneder, inden den bruges !!
Jeg har brugt nedenstående opskrift gennem mange år - de sidste par
år her jeg dog selv brugt vodka (den billige fra Aldi) til ekstrakten,
og det er blevet rigtig godt.

1 hel flaske Brøndums Snaps
1 stang flækket vanille
2 stænger hel kanel
10 hele kardemomme
10 hele nelliker

Det hele proppes ned i flasken - tag dig evt. en enkelt dram først,
så du er sikker på, der er plads til krydderierne i flasken

Skal stå og trække i mindst én måned og helst i to.

Til den færdige gløgg, bruger jeg cirka 1 dl af ekstrakten til 1
flaske rødvin. Hertil kommer også et par dl sød portvin samt lidt
sukker til den er så sød, som du kan lide den. Brug evt. brun farin i
stedet for hvidt sukker. Det giver en bedre "juleagtig" smag.

Så mangler der kun lidt mandler og rosiner - og gløgg'en er klar til
servering med lune æbleskiver og pebernødder til !!

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 05-11-01 12:19

Hej!

[klip]
> Så mangler der kun lidt mandler og rosiner - og gløgg'en er klar til
> servering med lune æbleskiver og pebernødder til !!

Jeg plejer, at lade mandelsplitter og rosiner ligge i det stærke ekstrakt et
par timer eller tre, før jeg laver resten. Det har en glimrende effekt;)

/ Kristian