OS problemer med mac ibook
Fra : Per Kærsgaard

Dato : 01-11-01 16:59

Hej alle sammen.

En af mine bekendte har købt en ny IBook men hun har lidt problemer med den.
Efter opdatering af OS v9 (tror ejg det var) starter den ikke helt op. Den
står bare og blinker med en mappe der skifter mellem at indeholde et ? og et
hoved. Hvad Gør man ved dette problem???

Per

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-11-01 20:20

"Per Kærsgaard" <2044501m001@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> ikke helt op. Den står bare og blinker med en mappe der skifter
> mellem at indeholde et ? og et hoved. Hvad Gør man ved dette

Lyder som om, den leder efter en startdisk. Sker der ikke andet, hvis
I lader den stå lidt. Ellers lyder det som om, I skal ind i
kontrolpanelet "startdisk", og vælge harddisken.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-01 10:13

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:m3heses3gm.fsf@mymlan.netcetera.dk...

For nu at skære det ud i pap, så betyder det, at iBook ikke kan finde en disk med et gyldigt styresystem. Hvis den rigtige startdisk med styresystemet ikke er valgt i kontrolpanelet Startdisk, kan tegnet komme frem et øjeblik, men normalt vil en Mac af sig selv finde en disk med et styresystem i løbet af kort tid, hvis der altså er en tilgængelig.

> Lyder som om, den leder efter en startdisk. Sker der ikke andet, hvis
> I lader den stå lidt. Ellers lyder det som om, I skal ind i
> kontrolpanelet "startdisk", og vælge harddisken.

Men først skal iBook jo startes, og det gøres lettest, hvis I sætte en cd med styresystemet i og genstarter. Jeg tvivler nu på, at det virker at vælge harddisken som startdisk, for som regel vil computeren finde den før eller siden, hvis der er et styresystem på den. Jeg er derfor bange for, at styresystemet på harddisken på en eller anden måde er kaput, så I skal geninstallere fra cd'en med Mac OS 9.
Henrik Münster
Centralsygehuset i Esbjerg/Varde

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 13:27

> [...]
> at styresystemet på harddisken på en eller anden måde er kaput, så I skal

Og hvis du nu alligevel skal i gang med det, så installér et US
styresystem, så slipper du for meget gnøf fremover.

-- Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-11-01 21:17

> Og hvis du nu alligevel skal i gang med det, så installér et US
> styresystem, så slipper du for meget gnøf fremover.

Hrmf... Jeg er nu meget glad for at jeg kan få mit styresystem i mit
eget sprog. Det ville i øvrigt være forfærdeligt hvis Apple droppede den
danske oversættelse. Så ville det for alvor være svært at overbevise et
dansk publikum om at de skulle købe mac.

Det er vist heller ikke så nemt at få byttet sit medfølgende OS til et
US.

Og hvorfor skulle det danske system ikke fungere lige så godt som et
tysk eller fransk?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-11-01 12:11

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) writes:

> Og hvorfor skulle det danske system ikke fungere lige så godt som et
> tysk eller fransk?

Det fungerer skam. Blot kommer opdateringer og nye versioner til US og
international engelsk før dansk og andre småsprog.

-j

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-11-01 17:45

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Det fungerer skam. Blot kommer opdateringer og nye versioner til US og
> international engelsk før dansk og andre småsprog.

Det er rigtigt og det er også ret irriterende at i allesammen begynder
at diskutere alle de nye ting og tiltag inden jeg kan nå at prøve dem
Skal vi ikke bare beslutte at fra nu af må man først snakke om de
nye ting når det også er kommet på dansk?

Okey, faktisk er jeg jo' nødt til at indrømme at alt hvad jeg kan køre i
US version (Quicktime osv) bruger jeg, hvilket jo' absolut ikke er
anbefalelsesværdigt... (Men det gør det hele lidt sjovere).

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart icebook ejer?

Fra : Christian Bech

Dato : 04-11-01 11:22

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Det fungerer skam.

Øh bøh - kan vi ikke lige sætte en lille undtagelse ved 8.6. Egentlig er
det ufatteligt, at jeg stadig lever med ikke at kunne force quitte

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput."
- Hans Peter Holm.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 03-11-01 14:32

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev:

> Og hvis du nu alligevel skal i gang med det, så installér et US
> styresystem, så slipper du for meget gnøf fremover.

Et dansk system fungerer som hovedregel lige så godt som et US-system,
men har den store fordel, at det er på ens eget sprog. En computer skal
gøre ting let for brugeren, og det skal være computeren, der indretter
sig på brugeren og ikke omvendt!

Det er jo for mange en af hovedårsagerne til at foretrække Macintosh, at
den i højere grad er let, rar og behagelig at anvende. En af de
faktorer, der medvirker til dette er efter min mening sproget (både at
det er på dansk, og at der som regel er tænkt godt over navngivningen).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen