Opgraderet 7500/100 opfører sig yderst
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-01 10:59

Min 7500/100 opgraderet til G3/400 mhz med et XLR8 kort har været nede
længe, men nu skulle den have en tur. Kort fortalt begyndte alt at køre
i sneglefart og vi taler virkelig sneglefart. Jeg fik sporet problemet
til at være harddiskene som var trætte.

Nu har jeg givet den 2 friske IBM diske og allerede i går under
installation og fintuning begyndte de første tegn på sneglefart at vise
sig igen og nu her til formiddag ville jeg opdatere til Mac OS 9.21, men
det kunne den åbenbart ikke acceptere.

Godt så får den en 9.1 istedet. Indtil videre har den været 35 minutter
og at installere halvdelen af opdateringen.

Der er 384 MB RAM i, 2 IBM 2 GB harddiske, et Voodoo 3dfx kort, et
Formac ProTV kort samt XLR8 kortet.

Hvad dælen er det der er galt ?

Harddiskene er zero all data formaterede og der installeret et helt
frisk OS 9.0 på.

Jeg har kørt med samme opsætning i et halvt års tid uden problemer
indtil den for noget tid siden lavede sneglefarts stuntet og jeg har så
ikke brugt den siden.

Kan der være noget galt med bundkortet, som gør at jeg sagtens kan
installere, surfe og så videre, men nogen gange er den langsom ? Kan der
ligge en virus som aktiveres uanset om jeg smider nye harddiske i og så
videre ?

Det er fandme mærkeligt !!

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-01 12:21

> [...]
> installere, surfe og så videre, men nogen gange er den langsom ? Kan der
> ligge en virus som aktiveres uanset om jeg smider nye harddiske i og så

Nu kan jeg ikke engang boote fra en OS 9.0 CD !!

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-01 12:43

> Nu kan jeg ikke engang boote fra en OS 9.0 CD !!

Glemte lige at skrive at harddiskene nu er begyndt at larme som en
entreprenørmaskine. Det var inden jeg ikke kunne boote.

Det er som at der sker noget med hardiskene, når de har siddet i
maskinen lidt tid.

XLR8 kortet driller ??

RAM der er defekte ??

Kan der sidde en virus, som aktiveres uanset om jeg så sætte 2 nye diske
i igen ?
--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-01 14:25

> XLR8 kortet driller ??

Nu har jeg først pillet stort set al RAM ud af dyret, hvilket ikkke
ændrede på noget !!

Men efter jeg fjernede XLR8 kortet og satte mit originale 7500/100 kort
samt 256 cache i igen, så ser det ud til at hverken harddiske eller
tempo er gnøffet.

Hvordan kan sådan et kort blive "defekt" sådan uden videre ????

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-11-01 17:42

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> tempo er gnøffet.
>
> Hvordan kan sådan et kort blive "defekt" sådan uden videre ????

Det kan sagtens lade sig gøre - jeg har været ude for det 2 gange med
opgraderingskort til henholdsvis PM 8500 og 4400.
Jeg fik omgående nye kort - da det skete indenffor garantiperioden.
Symptomerne var de samme som dine.
Venlig hilsen

--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-11-01 23:23

> [...]
> tempo er gnøffet.
>
> Hvordan kan sådan et kort blive "defekt" sådan uden videre ????

Nu har jeg formateret disken igen og installeret 9.1 på den.

Der var flere små ting som gav problemer. Efter en meget behagelig
samtale med XLR8 i England, så lærte jeg at SCSI diske, som ikke er
termineret korrekt samt sidder rigtigt på kablet inden i maskinen, kan
gøre den meget langsom.

Samtidig var den software jeg havde på den medfølgende CD alt for
gammel.

Nu kører det fint, men dog ikke alligevel. Når maskinen bliver varm, så
bliver den så følsom at den crasher for et godt ord og det er på trods
af at jeg stort set slet ikke har installeret noget på den endnu.

Tidligere på aften døde den pludselig og da kunne jeg ikke engang boote
den fra en CD. Alt var bare låst fast. Jeg zappede PRAM og prøvede en
6-7 gange at boote, men gav så op.

Efter en små 2 timer, så er man jo nysgerrig og startede den op igen -
UDEN PROBLEMER.

Kiggede med det samme i control panels i XLR8 gizmoen og kunne se at den
var 20 grader - gad vide hvor præcist den måler er.

Jeg har den mistænkt for at blive for varm og så bliver den mærkelig.

Ringer til XLR8 igen i morgen ...

Fortsættelse følger.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-01 23:53

> Når maskinen bliver varm, så
> bliver den så følsom at den crasher for et godt ord og det er på trods
> af at jeg stort set slet ikke har installeret noget på den endnu.

er G3 kort eller bundkort overclocket?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-01 23:56

> er G3 kort eller bundkort overclocket?

glemte et spørgsmål. Har du fjernet L2 cachen på bundkkortet?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 08:23

> glemte et spørgsmål. Har du fjernet L2 cachen på bundkkortet?

Ja det har jeg pillet ud.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 08:23

> er G3 kort eller bundkort overclocket?

Kortet er ikke overclocket og mig bekendt er bundkortet heller ikke.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 10:32

> [...]
> var 20 grader - gad vide hvor præcist den måler er.
>
> Jeg har den mistænkt for at blive for varm og så bliver den mærkelig.

Startede op igen her til morgen uden problemer, men efter ca. halvanden
time og efter at have installeret AppleWorks, som krævede en restart, så
ville den ikke igen.

Den stopper præcist samme sted. For det første larmer hardiskene meget
synes jeg (når den er varm) og så går den i stå sekundet efter at den
har indlæst XLR8 udvidelsen - det vil sige inden den når til at den
checker opstartsdisken med Disk First Aid.

Jeg vil vædde på at når jeg tænder den igen, når den er kold, så er der
ingen problemer.

Arrgghhhhh !

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-11-01 10:55

> Jeg vil vædde på at når jeg tænder den igen, når den er kold, så er der
> ingen problemer.
>
> Arrgghhhhh !
Brugt køleskab sælges

--
Preben
Numquam erro - umquam si errem, infitier.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 11:21

Preben Bødker Nielsen <preben@SLETlokalsat.dk> wrote:

> Brugt køleskab sælges

God ide, men faktisk åbnede jeg den lige efter at jeg ikke kunne
restarte den og selv kølepladen på opgraderingskortet er koldt.

Nu er der snart gået 2 timer og så prøver jeg igen.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 12:05

> God ide, men faktisk åbnede jeg den lige efter at jeg ikke kunne
> restarte den og selv kølepladen på opgraderingskortet er koldt.
>
> Nu er der snart gået 2 timer og så prøver jeg igen.

Nu har jeg prøvet at slutte den til igen og den vil stadig ikke starte.
Den fryser på nøjagtig samme sted uanset om starter den på normal vis,
fra en CD eller med extension off !!

Nu smider jeg lige det originale kort + cache i igen og hvis den starter
som den skal, må der være noget galt med XLR8 kortet.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-11-01 12:12

> Nu smider jeg lige det originale kort + cache i igen og hvis den starter
> som den skal, må der være noget galt med XLR8 kortet.

Vil du låne en PM7300/200 MHz (uden HD+ram) til at teste kortet?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-11-01 12:46

> Vil du låne en PM7300/200 MHz (uden HD+ram) til at teste kortet?

Ja det ville da være fedt !

Nu har jeg pillet kortet ud igen og sat det originale kort + cache i og
nu spiller den som den skal.

Jeg har talt med XLR8 i England flere gange og de er meget søde og
hjælpsomme. Faktisk var det dem der foreslog at røvede med original
kortet igen og hvs det virkede, så ville de bytte mit kort.

Det er fandme kongeservice - jeg har købt kortet brugt og det har
fungeret i en lang periode, men pludselig en dag lavede det sneglefart
stuntet.

Egentlig kunne det være meget cool og teste det i din 7300, men tænk
hvis det nu ikke laver gnøf i den !

Jeg har sendt en Apple System Profiler rapport til XLR8 og nu afventer
jeg svar fra dem.

Vender lige tilbage med mere nyt i føljetonen.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-11-01 13:00

> Ja det ville da være fedt !
Så vidt jeg husker kommer du til Macbrugers workshop i morgen.
Jeg tager en 7300 med.

> Egentlig kunne det være meget cool og teste det i din 7300, men tænk
> hvis det nu ikke laver gnøf i den !

Så ved du da at kortet virker!

Mine 7300 er hyldevarer, rippet for ram og HD, så gnøf på dem=dont care

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:28

> Nu smider jeg lige det originale kort + cache i igen og hvis den starter
> som den skal, må der være noget galt med XLR8 kortet.

ikke nødvendigvis. Det kan være at du kører XLR8 kortet for hurtigt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-01 18:42

> ikke nødvendigvis. Det kan være at du kører XLR8 kortet for hurtigt.

Det er et 400 MHz MACh Carrier kort, som har kørt 420 Mhz i min
PowerCenter Pro i et par år (eller hvor længe jeg nu har haft det). Jeg
tror at Jesper kører det ved 400 Mhz, så der burde ikke være nogen
problemer.

Lad os håbe, at bus-hastigheden er sat korrekt!

Hvor god køling er der på processoren i en 7500? I PowerCenter Pro'en
sidder der en megakøler lige over processoren, så der er varme ikke et
problem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 19:36

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> PowerCenter Pro i et par år (eller hvor længe jeg nu har haft det). Jeg
> tror at Jesper kører det ved 400 Mhz, så der burde ikke være nogen

Ved hvilken hastighd kørte du L2 cachen? og hvordan indstilles den?

> Lad os håbe, at bus-hastigheden er sat korrekt!

ja, det er lige min pointe - at disse kort ikke har en fixed hastighed.
Hastigheden afhænger af hvad bus hastighed og multiply'er sættes til

> Hvor god køling er der på processoren i en 7500? I PowerCenter Pro'en
> sidder der en megakøler lige over processoren, så der er varme ikke et
> problem.

jeg kender ikke 75/7600's indre.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-01 20:18

> Ved hvilken hastighd kørte du L2 cachen? og hvordan indstilles den?

Jeg kørte den ved den anbefalede halve CPU-hastighed, altså 210 Mhz. Jeg
mener bestemt at Jesper kører med samme multiplier, altså 200 Mhz.

Det indstilles via software og en gang imellem tjekker software
automatisk efter, hvor hurtigt cachen kan køres. Som regel forslår den
omkring 270-80 Mhz, men det skal man bare afslå. Det giver næsten
ingenting.

> ja, det er lige min pointe - at disse kort ikke har en fixed hastighed.
> Hastigheden afhænger af hvad bus hastighed og multiply'er sættes til

Jesper har vist tidligere fortalt mig, at den står til 50 Mhz, eller
hvad maskinen nu har.

> jeg kender ikke 75/7600's indre.

Arh... dette var mest ment til Jesper. En svipser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-01 02:59

Hej Morten & René

Svjh. det fra da vi satte RAM og en HD mere i min 75/7600 - sidder der 2
skt. blæsere i den - én i hver side - ret langt tilbage i kabinettet.

Godt nok er min ikke opgraderet med noget som helst andet kort, men selv
efter en hel dags brug er den ikke engang så varm som en G3/233.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jeg kender ikke 75/7600's indre.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-01 12:19

> Hej Morten & René
>
> Svjh. det fra da vi satte RAM og en HD mere i min 75/7600 - sidder der 2
> skt. blæsere i den - én i hver side - ret langt tilbage i kabinettet.

Dvs. at der ikke er nogen specielt til CPU'en?

> Godt nok er min ikke opgraderet med noget som helst andet kort, men selv
> efter en hel dags brug er den ikke engang så varm som en G3/233.

Dette er jo også en G3/400, så den bliver nok varmere, men om det er
nok, tvivler jeg på. Det har XLR8 jo nok tænkt på (må man håbe!).

Jesper kan tjekke temperaturen hele tiden i XLR8 kontrolpanelet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-01 16:11

Hej Jesper

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at der dels er en fejl i XLR8-kortet
dels i strømforsyningen.

Har du checket, om blæseren kører rigtigt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:28

> og så går den i stå sekundet efter at den har indlæst XLR8 udvidelsen -
> det vil sige inden den når til at den checker opstartsdisken med Disk
> First Aid.

det lyder som om L2 cachen kører for hurtigt, hvad er den indstillet
til? (du skriver jo at bundkort og CPU ikke er overclocket)

Jeg kan ikke husk hvordan L2 cachen styres på XLR8's kort, er det via et
program, et kontrolpanel, eller er det med jumpere? Prøv at sætte
hastigheden ned på L2 cachen.
Hvis det er via software: prøv at starte uden udvidelser, sæt
hastigheden ned og genstart.

symptomet lyder præcist som en for højt clocket L2 cache.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-01 02:04

Hej Jesper

> [...]

> entreprenørmaskine. Det var inden jeg ikke kunne boote.
>
> Det er som at der sker noget med hardiskene, når de har siddet i

Så tror jeg helt givet, det er problemer med strømforsyningen. Der kommer
simpelthen ikke strøm nok til diskene, så de må 'slæbe', - og det larmer.

> XLR8 kortet driller ??

Se min anden mail.

> RAM der er defekte ??

se den anden mail. - men næppe defekte RAM blokke.

> Kan der sidde en virus, som aktiveres uanset om jeg så sætte 2 nye diske
> i igen ?

Som jeg skrev i den anden mail, så er det næppe en virus, for i så fald skulle
den sidde i RAM'en eller ROM kredsen, og det kan mig bekendt ikke lade sig gøre
på en Mac.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-11-01 19:09

> Som jeg skrev i den anden mail, så er det næppe en virus, for i så fald
> skulle den sidde i RAM'en eller ROM kredsen, og det kan mig bekendt ikke
> lade sig gøre på en Mac.

Firmware (og alt for lange linier i din browser)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-01 15:06

Hej Jesper

Check PRAM batteriet - og ikke mindst strømforsyningen. - Jeg har et par
idéer mere, men de kommer først senere, da jeg skal til tandlæge nu
(AV!!).....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-01 01:56

Hej Jesper

Som jeg lovede dig, så er her et par muligheder, som jeg synes, du skal
prøve.

Da den kom frem i slutningen af 1995 kom der desværre en enkelt serie af PM
7500/100, hvor der var en fejl i selve CPU'en. De fleste af dem nåede aldrig
i handlen, men nogle få stykker kom ud. Fejlen viste sig bl.a. i en
nedsættelse af hastighed, samt at strømforsyningen ikke kunne trække den. Den
PM 7600/120, jeg selv har er en sådan PM 7500/100, hvor der så er sat en
7600/120 CPU i på et 7500 bundkort, samt ny strømforsyning.

Så prøv flg.
Tag acceleratorkortet ud, - tag også Voodoo kortet og TV kortet ud også, så
den er 'native' igen. Tag også den ene HD fra.

Reset bundkortet med den lille 'dippedut-knap'.

Check at RAM sidder _parret_ med de største blokke i de første slots, - altså
at der sidder samme str. RAM i fx. 2 stk. 64mb 1A og 1B, 2 stk. 32mb i 2A og
2B osv., og at de sidder ordentlig fast.

Check at alle interne strømkabler fra strømforsyningen sidder rigtig, og især
dem, der er loddede på, at der ikke er ved at knække lodninger. Iflg. en
elektriker er det forholdsvis let at afgøre, da halv-defekte lodninger bliver
brunlige pga. overophedning.

Prøv så at starte den fra system CD'en - helst den originale 7.5.x. Åbn
kontrolpanelet 'Startdisk' og _vælg_ den interne HD som startdisk og prøv
igen at starte fra maskinen uden CD'en i drevet. Hvis du så får den til at
køre normalt, så véd du, at det er højst sandsynlig en af de kort, der er
taget ud, der er problemet.

Prøv så at sætte acceleratorkortet i og husk at installere en frisk driver
fra det medfølgende software. Hvis den så starter normalt og arbejder
normalt, er det formentlig ikke acceleratorkortet, der er noget galt med. Det
kan nemlig godt være en vis inkompatibilitet hvis driveren er for gammel i
forhold til systemet.

I så fald vil jeg som næste skridt checke strømforsyningen og måle den med et
multimeter, så du kan se, om den leverer den mængde strøm, der er nødvendig
for at trække de øvrige dele også. Ved at lægge tallene for strømforbruget på
de enkelte kort / enheder som HD'erne sammen - og sammenligne det med det
måleresultat, du har. Så _skal_ strømforsyningen gerne vise, at den yder ca.
dobbelt så meget som alle de monterede enheder tilsammen. - Du skal jo også
regne med, at både bundkort, CPU, CD drev og blæser bruger strøm.

Isæt så det næste kort og sørg hele tiden for at du måler strømforbruget med
multimetret. - For hvis 'forbruget' pludselig stiger mere end det, der står
til det pågældende kort, så har du nok fundet en af fejlene.

Men skal jeg være helt ærlig, så var min allerførste tanke, da jeg læste dit
indlæg, - "..nå, der røg den CPU...", - og den næste var, at det dog også er
kattens, at der altid skal være problemer med de strømforsyninger...(- - Så
jeg tror desværre, du skal regne med, at det meget vel kan være kombinationen
CPU/strømforsyning, der er noget galt med.

Mht. om det skulle være en virus, - så tror jeg det ikke. Det skulle da i så
fald være en 'Harddisk Killer', og mig bekendt er der ingen rene HD-killers,
der kan køre på Mac uden et hjælpeprogram som fx. SoftWindows eller VPC. (Fx.
den som 'dean' har fået).

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 02:44

> [...]
> PM 7600/120, jeg selv har er en sådan PM 7500/100, hvor der så er sat en
> 7600/120 CPU i på et 7500 bundkort, samt ny strømforsyning.

CPU = Central prossing Unit. som _er_ skiftet ud med en G3.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-01 03:48

Hej Morten

Siden du tilsyneladende er mere blind end jeg, så skal jeg da gerne oplyse dig om,
hvad der står i nedenstående.

Der står at det er _både_ _CPU_ og _strømforsyningen_, der har fejl i nogle PM
7500/100.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 05:50

jeg tillader mig at flytte rund på texten, da du stadig nægter at quote
korrekt.

> Siden du tilsyneladende er mere blind end jeg, så skal jeg da gerne oplyse
> dig om, hvad der står i nedenstående.

aha, lad se på hvad der står i din sætning.

> Der står at det er _både_ _CPU_ og _strømforsyningen_, der har fejl i
> nogle PM 7500/100.

Du skriver:
"en enkelt serie af PM 7500/100, hvor der var en fejl i selve CPU'en."

Sætningen beskriver, at fejlen ligger i CPU'en. Den nævner _ikke_ at der
er fejl i strømforsyningen.

Du skriver:
"Fejlen viste sig bl.a. i en nedsættelse af hastighed, samt at
strømforsyningen ikke kunne trække den"

"den" henviser til CPU'en. Derfor forstås din sætning stadig som: Der er
en fejl i CPU'en, der bla. betyder at strømforsyningen ikke kan trække
CPU'en. Denne sætning indebærer _ikke_, at der er fejl i
strømforsyningen, tværtimod understreger den, at fejlen er i CPU'en.
Sidst men ikke mindst: Du ikke nævner at fejlen kan beskadige
strømforsyningen.

Læs og forstå... eller er du bare blind, deaf and dumb?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-01 15:52

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jeg tillader mig at flytte rund på texten, da du stadig nægter at quote
> korrekt.

- Tja, du tror åbenbart, du kan tillade dig at gøre hvad som helst, når det
gælder mig. - Og hvad angår "at quote 'korrekt'", så står der ingen steder
noget om, at det er et krav, men at det _anbefales_ - og det er faktisk noget
andet.

- Og det er egentlig lidt morsomt, at du ikke er lige så emsig over for alle de
andre, der bruger en normal quotning.

> [...]
> strømforsyningen, tværtimod understreger den, at fejlen er i CPU'en.
> Sidst men ikke mindst: Du ikke nævner at fejlen kan beskadige

Ak ja, Morten! - Du mangler åbenbart evnen til at forstå, at det ligger
implicit, at fejlen _også_ er i strømforsyningen, - den er simpelthen
dimensioneret forkert. - SUK! (-

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-01 17:30

> [...]
> det gælder mig. - Og hvad angår "at quote 'korrekt'", så står der ingen
> steder noget om, at det er et krav, men at det _anbefales_ - og det er

fra: <http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Retningslinierne er ikke love!
Nej vist, men som forklaret på den forgående side*, risikerer du at
blive grumme upopulær, hvis du går imod for mange vigtige
retningslinier. Husk altid på, at netiketten ikke er til, for at genere
dig, men for at gøre usenet behageligt, for så mange brugere som muligt.

* <http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html#begrundelse>

> - Og det er egentlig lidt morsomt, at du ikke er lige så emsig over for
> alle de andre, der bruger en normal quotning.

Der er forskel på at ikke at vide og på at nægte

> Ak ja, Morten! - Du mangler åbenbart evnen til at forstå, at det ligger
> implicit, at fejlen _også_ er i strømforsyningen, - den er simpelthen
> dimensioneret forkert. - SUK! (-

så skriv det!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-11-01 19:09

> Ak ja, Morten! - Du mangler åbenbart evnen til at forstå, at det ligger
> implicit, at fejlen _også_ er i strømforsyningen, - den er simpelthen
> dimensioneret forkert. - SUK! (-

Eller også skulle du lære dig selv at udtrykke dig klart, men
bagklogskab er nu nemmere ikke.

Fra : J.C. Voss

Dato : 03-11-01 12:26

> - Og det er egentlig lidt morsomt, at du ikke er lige så emsig over for
> alle de andre, der bruger en normal quotning.

Undskyld jeg blander mig, men jeg kan ikke lade være.

MRK's manglende emsighed overfor andre kunne have noget at gøre med, at
de andre der bliver gjort opmærksom på at de bør bottom-poste rent
faktisk kan se det fornuftige i at gøre det.

Så er der andre, der blot ignorerer alle henvendelser, opfordringer og
mere eller mindre bitre kommentarer.

Du skriver at du har læst anbefalingerne på www.usenet.dk -- men det
lader ikke til at du kan forstå dem på dansk. Derfor har jeg taget mig
den frihed, at oplyse om nogle alternative versioner på engelsk.

The advantages of Usenet's quoting conventions:
<http://web.ukonline.co.uk/g.mccaughan/g/remarks/uquote.html>

Bottom vs. top posting and quotation style on Usenet:
<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/usenet/brox.html>

Quoting Style in Newsgroup Postings:
<http://www.xs4all.nl/~wijnands/nnq/nquote.html>

How do I quote correctly in Usenet? - Quoting and Answering:
<http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html>

RFC1855 - Netiquette guidelines:
<http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html>

Why is Bottom-posting better than Top-posting:
<http://fmf.fwn.rug.nl/~anton/topposting.html>

God fornøjelse.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jesper

Dato : 01-11-01 16:09

> [...]
> installere, surfe og så videre, men nogen gange er den langsom ? Kan der
> ligge en virus som aktiveres uanset om jeg smider nye harddiske i og så

Husk at slette PRAM efter du har sat et ny processorkort i maskinen. Jeg
tror at ProTV kortet kan komme i konflikt med 7500s indbyggede
digitizer. Check efter at opgraderingskortet sidder korrekt og er
trykket helt ned.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,