Aminosyrer cystin mangel???
Fra : Astrup

Dato : 30-10-01 20:56

Forleden dag tog jeg en af de der kosttest, hvor jeg skrev hvad jeg have
spist i 2 dage. Testen sagde at jeg ikke fik nok Cystin.

Jeg spurgte min biologilærer og hun fortalte at det var noget vegatarer har
sværgt ved at få! Da jeg er vegatar er jeg lidt nervøs!

Hvad er cystin hvor for man det hvad sker der hvis man ikke for det o.s.v.

Håber der er nogle der kan fortælle mig om det.

KH Aske

Fra : lene

Dato : 05-11-01 02:04

Hejsa!

Cystein er een ud af rækken af aminosyrer, der danner protein. Protein
består nærmest af en perlerække af aminosyrer med forskellige navne. Alle
aminosyrerne skal helst være der samtidigt i måltiderne for at kroppen skal
kunne udnytte proteinet til opbygning af muskler, bl.a. Nogle kosteksperter
mener, at det ikke gør noget at alle aminosyrerne ikke er der i samme
måltid, bare de så bliver indtaget i løbet af resten af dagens måltider.
Selvom du så havde været kødspiser, kunne det godt vise sig at du "manglede"
en eller anden aminosyre. Man kalder det "en begrænsende aminosyre" når der
mangler en i en given kost. Men du har kun udfyldt kosttesten for to dage,
og så er det altså svært at vurdere om du generelt har en mangel på cystein.
Folk med meget dårligt helbred af forskellig slags kan have en alvorlig
brist med hensyn til optagelse af protein, og så kan det blive nødvendigt
med forskellige tiltag. Men hvis du ellers sørger for at spise meget
varieret og er ved godt helbred, skulle det ikke være noget problem. Af mad
med højt indhold af cystein kan nævnes sojabønner, hvedekim- og klid,
havregryn, fuldkornsspaghetti, pinjekerner, sesamfrø og meget andet. Prøv at
gå på biblioteket og find bøger om emnet, hvis du er nervøs!

Mange hilsner fra Lene