ulemper ved system 8.5 ?
Fra : Jakob H K

Dato : 30-10-01 12:23

Jeg har i længere tid været irreteret på mit system 9.1 på min pm 4400.
Det virker som om systemet er blevet tungere/langsommere med tiden.
Derfor har jeg nu installeret 8.5apå en anden partition, og sikke hvor
det flyver.. alting går hurtigere nu.

Jeg fik dog det problem at jeg ikke kunne bruge stufft, da carbonlib
ikke fungerer. Hvilken version af stufft kan køre under system 8.5 ?

Er der andre oplagte ulemper ved system 8.5 jeg skal være opmærksom på ?

Ud over problemet med stufft skete der det at posten i OE 5 forsvandt.
Den er nu væk uanset om jeg starter op med det gamle eller nye system
hvad kan der gøres ved det ? Er det ikke muligt at have programmer
som OE og IE liggende på en partition for sig og så bruge dem uanset
hvilket system man starter op i ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-10-01 15:35

Jakob H K wrote:

> [...]
>
> Jeg fik dog det problem at jeg ikke kunne bruge stufft, da carbonlib
> ikke fungerer. Hvilken version af stufft kan køre under system 8.5 ?

Opgrader til 8.6 (gratis) så kan du bruge Carbonlib. 8.6 er mere stabil end
8.5 derfor den gratis opgradering.
Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 17:22

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke fungerer. Hvilken version af stufft kan køre under system 8.5 ?
>
> Er der andre oplagte ulemper ved system 8.5 jeg skal være opmærksom på ?

Du skal helst opgradere til 8.6 eller minimum 8.5.1! Hvis du bruger 8.6
skal du huske at hente en patch der hedder noget med "Font Manager", da
der er en graverende fejl i 8.6.

Jeg tror dog ikke, at du skal lade dig nare af den tilsyneladende høje
arbejdshastighed i 8.5. Et frisk system vil altid virke meget hurtigt,
da du endnu ikke har fået installeret alle dine ting, med dertil hørende
kontrolpaneler og udvidelser.

Min egen erfaring er, at OS 9.1 er hurtigere end 8.6 (det føles sådan),
men bruger noget mere RAM. Det er rimeligt vigtigt at få slået de
udvidelser fra, som man ikke bruger, f.eks. "Brugerkreds" (hedder det
ikke det på dansk?), da systemet selvfølgelig bliver tungere, jo mere
der er aktivt.

> [...]
> hvad kan der gøres ved det ? Er det ikke muligt at have programmer
> som OE og IE liggende på en partition for sig og så bruge dem uanset

Prøv at se om ikke du har din post liggende i mappen "Dokumenter". Her
ligger der nogle MS mapper, hvor OE gemmer posten hvis du kører i OS
9.x. Hvis du har et ældre OS (hvor der ikke er "Brugerkreds"
installeret), mener jeg at den gemmer posten i sin egen program-mappe,
men det kan være, at jeg husker forkert...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jakob H K

Dato : 30-10-01 18:01

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Min egen erfaring er, at OS 9.1 er hurtigere end 8.6 (det føles sådan),
> men bruger noget mere RAM.

En af de ting der gjorde udslaget var at OE var uudholdelig langsom at
arbejde med. Især når man skulle slette bogstaver (et bogstav i
sekundet) Jeg har prøvet at geninstallere OE, komprimere database,
genopbygge skrivebord, tildele mere ram etc. Intet hjalp. Da jeg brugte
OE under sys. 8.6 havde jeg ikke de problemer. Jeg har haft system 9 af
to omgange, begge gange fungerede det fint i starten men blev gradvist
langsommere og langsommere. Sådan noget som vis info kan nemt tage 3-4
sek, ikke til at holde ud....

Derfor prøver jeg nu igen med 8.5. Jeg ved godt at de fleste anbefaler
8.6 fremfor 8.5 men jeg føler faktisk at 8.5 kører bedre, det er muligt
at der så er problemer med programmer det ikke virker. Hvad er det for
noget med carbon lib, hvilke programmer benytter dette ?

Hygge

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 18:03

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> to omgange, begge gange fungerede det fint i starten men blev gradvist
> langsommere og langsommere. Sådan noget som vis info kan nemt tage 3-4

Mystisk... hvad har du installeret af 3. parts udvidelser? (du kan evt.
lave en listning fra Apple System Profiler).

> [...]
> at der så er problemer med programmer det ikke virker. Hvad er det for
> noget med carbon lib, hvilke programmer benytter dette ?

Jeg ved ikke lige præcis hvilket programmer det er, men det er
efterhånden en del og det vil vokse, efterhånden som programmørne
overfører deres programmer til Mac OS X.

Opdater i det mindste til 8.5.1!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jakob H K

Dato : 30-10-01 18:10

> [...]

> installeret), mener jeg at den gemmer posten i sin egen program-mappe,
> men det kan være, at jeg husker forkert...

Userdata mappen er der som den skal være, i den er også nogle ikoner
hvorpå der står mail etc, men når jeg klikker på dem åbner der bare et
nyt tomt brev, har du nogen ide til hvordan jeg får posten tilbage ?

Hygge

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-10-01 18:18

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Userdata mappen er der som den skal være, i den er også nogle ikoner
> hvorpå der står mail etc, men når jeg klikker på dem åbner der bare et
> nyt tomt brev, har du nogen ide til hvordan jeg får posten tilbage ?

Hvis din mail virkelig ligger deri, så ville jeg nok prøve følgende (ud
fra hukommelsen, jeg har ikke rodet med gammelt Mac OS i et stykke tid):

1. Boot i Mac OS 8.5 (eller ihvertfald < 9.0)

2. I Outlook Express mappen laver du en mappe, som hedder "OE User(s)"
(uden "").

3. Inde i den laver du en mappe, som hedder "Main Identity".

4. Kopier nu indholdet af mappen i "Dokumenter" (altså kun den der
mails-mappe) over i den nye "Main Identity" mappe.

5. Start nu Outlook Express og se om ikke dine mails dukker op.

Håber jeg husker rigtigt...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-01 02:55

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> [...]
> Det virker som om systemet er blevet tungere/langsommere med tiden.
> Derfor har jeg nu installeret 8.5apå en anden partition, og sikke hvor

Det lyder lidt mystisk.... Jeg har haft 9.1 på en 7200/90 med 64mb RAM, og
det gik væsentlig hurtigere end andre systemer, når først den var startet
op.

Har du checket, om der skulle ligge en del usynlige filer og mapper med
indhold, - fx. GoMac og andre prg. fra samme firma? De danner normalt
usynlinge databaser, der faktisk aldrig tømmes helt, og som tilsidst vil
sløve gevaldigt ned på systemet.

Har du genopbygget dit skrivebord for nylig, - allerhelst slettet det helt?

> Jeg fik dog det problem at jeg ikke kunne bruge stufft, da carbonlib
> ikke fungerer. Hvilken version af stufft kan køre under system 8.5 ?

Opdater til OS 8.5.1 og hent så CarbonLib 1.0.4 på <ftp://ftp.apple.com>
(under Macintosh -> Dansih). Den vil også virke på OS 8.5.1.

Men ellers er seneste version af Aladdin DropStuff, DropZip og StuffIt
Expander, samt StuffIt Deluxe, som du kan bruge på 8.5.x uden CarbonLib
installeret version 5.5.

> Er der andre oplagte ulemper ved system 8.5 jeg skal være opmærksom på ?

Ja, Skriftstyring / antallet af skrifttyper er 96 skriftkufferter i mappen
'Skrifter'. Du kan også komme ud for, at den fysiske RAM bliver
'fragmenteret' - altså, at RAM'en ikke 'tømmes' helt, når du lukker et
program. Og på et tidspunkt vil du få meddelelsen om, at der ikke er RAM
nok til at køre xxxx ...Luk åbne programmer... osv.. Det vil dog ikke
hjælpe. Her er der kun en genstart, der klarer det problem.

Af øvrige systemproblemer kan nævnes ARA, - den er ikke for god, men her
mener jeg den seneste version kan bruges sammen med 8.5 også. Kombinationen
af ARA og OpenTransport kan nogle gange give problemer i form af afbrudte
forbindelser.

Hvis du har AppleWorks 6.x vil du heller ikke få den til at køre uden
CarbonLib installeret. Og selvom du installerer CL 1.0.4 vil AWKS 6 køre
usandsynlig langsom og ustabil.

Nogle MP3 afspillere vil heller ikke virke bl.a. Cabrio og MusicMatch.
Musikprogrammet Amadeus II 3.2x virker heller ikke - uden CarbonLib.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)