Italiensk dessert
Fra : Rømer

Dato : 29-10-01 07:14

Hej ,
Jeg skal til en "italiensk" aften medbringe dessert.....er der nogen, der
vil komme med eksempler på rigtig gode italienske desserter?
.....helst også nogle uden for meget chokolade....men gerne tilsat
kalorier, - de smager simpelthen herligt!

Leo

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 29-10-01 09:15

Tiramisu,alle desserters store mor.

K.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-01 11:45

Kasper Kristensen skrev:

> Tiramisu, alle desserters store mor.

Ah, dér var navnet - jeg har siddet og grublet hele morgenen.

Tiramisú er helt klart et hit!

// Klaus

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-01 11:57

Det skulle vel ikke være denne http://www.geocities.com/NapaValley/2490/ ?

Kim Larsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-01 12:42

Kim Larsen skrev:

> Det skulle vel ikke være denne http://www.geocities.com/NapaValley/2490/ ?

Jo.

Vær rar at svare _under_ det du citerer, samt at skære overflødig tekst
bort. Se fx <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html#nedenunder>.

// Klaus

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-01 13:08

Jeg er ikke med på det du fortæller mig, om det at svare under det der
skrives, det er noget nyt jeg kommer med, derfor skal det stå øverst, sådan
sker det i alle de andre grupper jer er med i. Så er der det med at der skal
skæres væk, det skal der ikke i dette tilfælde, for JEG opfatter det svar
der kom ret så mangelfuld, for der var ikke andet end en oplysning, hvor til
jeg tilføjede noget nyt, som jeg mener det burde se ud, derfor min måde at
poste på.

Kim Larsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-01 13:33

Kim Larsen skrev:

> derfor min måde at poste på.

Ja, det er jeg ikke i tvivl om, men læs nu alligevel anvisningen på den
url jeg gav dig: <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html#nedenunder>.

// Klaus

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-01 14:45

Så vil jeg foreslå dig at poste samme besked i samtlige grupper !

Kim Larsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-01 18:07

Kim Larsen skrev:

> Så vil jeg foreslå dig at poste samme besked i samtlige grupper !

Det er vi osse en del der gør.

*PLONK*

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-10-01 22:06

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message news:3bdd46bc$0$751$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> jeg tilføjede noget nyt, som jeg mener det burde se ud, derfor min måde at

....og i morgen vil JEG køre i venstre side af vejen, for det synes JEG er bedst!

mvh
Jan

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-01 23:48

God fornøjelse !

Kim Larsen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-10-01 08:18

"Rømer" <roemer@post5.tele.dk> ha scritto i'uno comunicazione:

> Jeg skal til en "italiensk" aften medbringe dessert.....er der nogen,
> der vil komme med eksempler på rigtig gode italienske desserter?

Tiramisù er en italiensk dessertklassiker, der kan laves på mange
forskellige måder. Denne opskrift er en af de lidt enklere.

Tiramisù:
2 æggeblommer
3 spsk sukker
1-1½ spsk stærk espresso-kaffe
250 g mascarpone
2 spsk kakaopulver
-
Kiks -af typen savioardi el. ladyfingers (hvis ikke det kan fremskaffes,
er lagkagebunde af god kvalitet en udmærket erstatning).
1½ dl Marsala

Kiksene blødgøres i spiritussen. Æggeblommer og sukker piskes, og kaffen
tilsættes. Mascarpone vendes i. Cremen lægges over de opblødte kiks, og
desserten stilles i køleskabet i 5 timer eller så. Inden serveringen
drysses kakaopulveret over.
Denne basismodel kan selvfølgelig udbygges med flere lag som en slags
dessert-lagsagne. Det øverste lag bør være creme og kakaopulver.

Buon appetito!

--
ciao Pietro Mastroianni Bossiano

"Jazz med flæskesteg"
På Københavns jazzradio fre. 21.00-04.00
Radio Jazz 102,9 FM - Hybrid 104,5 FM
www.radiojazz.dk - ddjaaa...

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-10-01 09:06

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message news:wwsD7.3046$Ip2.57453@news010.worldonline.dk...

> Kiks -af typen savioardi el. ladyfingers (hvis ikke det kan fremskaffes,
> er lagkagebunde af god kvalitet en udmærket erstatning).

Indgår i Føtex varesortiment.

mvh
Jan

Fra : Rømer

Dato : 30-10-01 08:42

Tak for de mange henvendelser, der dog alle har gået på Tiramisu.
Jeg kender den godt - og jeg kan kun tilslutte mig lovordene - tak for
linket til Tiramisu-sitet og tak for de tilsendte opskrifter..
Men de må da for pokker spise andet i det lange land i syd!

En særlig tak til Kim og Klaus for den interessante belæring i skik og brug
i diskussionsgrupper - læs i øvrigt på samme site om at holde sig til emnet:
http://www.usenet.dk/netikette

Venlig hilsen, Leo

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-10-01 08:54

Nu har jeg lavet en direkte søgning på dit ønske på søgemaskinen google, og
den kom frem med dette resultat, så kan du kigge lidt på det
http://www.google.com/search?q=italienske+desserter&hl=da&btnG=Google-s%F8gn
ing&lr=

Kim Larsen

Fra : Rømer

Dato : 30-10-01 10:40

Tak skal du ha' !

Leo

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 01-11-01 16:03

"Rømer" <roemer@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ....helst også nogle uden for meget chokolade....men gerne tilsat
> kalorier, - de smager simpelthen herligt!

Håber ikke det er for sent, ellers til en anden gang - nu at alle ved
hvordan man bruger Google har jeg fundet mig selv (beskeden, hva'):
http://groups.google.com/groups?q=pesche+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=da&
rnum=1&selm=qbe96.44%24r4.2897%40news.get2net.dk

Du finder sikkert også på nettet /bibliotek en anden lækker anti-annelarsen
dessert kaldt Zuppa Inglese (den er faktisk romersk med vi italienere er så
"esterofili", glæde for fremmede, at alt godt hedder "engelsk", "tysk" osv.)

Sandra

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-11-01 16:24

Sandra skrev:

> http://groups.google.com/groups?q=pesche+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=da&
> rnum=1&selm=qbe96.44%24r4.2897%40news.get2net.dk

AKA <http://makeashorterlink.com/?Q1B741E1>.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 01-11-01 21:09

On Thu, 1 Nov 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>AKA <http://makeashorterlink.com/?Q1B741E1>.

Hej Klaus

Det ser fint ud med de korte links. Men hvordan er det lige at
man gør, for at få/lave dem?

I Agent kan man "omklamre" dem, så hele linket kommer med i
samme linie. F.eks.:
<http://groups.google.com/groups?q=pesche+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=da&rnum=1&selm=qbe96.44%24r4.2897%40news.get2net.dk>

Men mange brugere af M$´s produkter har tilsyneladende ikke denne
funktion.
Så en kort vejledning vil være en lettelse for brugere af denne
gruppe. Tak.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-11-01 20:32

Emil skrev:

> Det ser fint ud med de korte links. Men hvordan er det lige at
> man gør, for at få/lave dem?

Man går ind på <http://makeashorterlink.com/> og taster/klistrer den
den lange url ind. Så får man et kort[ere] link.

Fordelen er åbenlys, men der er mindst to ulemper ved systemet:

1)   Man kan ikke på forhånd se hvor en makeashorterlink-url
   fører hen.

2)   Hvis makeashorterlink.com dør dotcomdøden risikerer vi at
   vi har fået fyldt groups.google.com med urler som ikke
   længere er til nogen verdens nytte.

// Klaus

Fra : Rømer

Dato : 02-11-01 10:13

Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> skrev
> Håber ikke det er for sent, ellers til en anden gang -

Tusind tak Sandra - nej - det er ikke for sent - - fersken opskriften lyder
rigtig god ....

De amaretti-kiks, der nævnes...kender dem ikke - er det mandelkiks eller
noget makronagtigt?

Jeg ville gerne have kunnet linke til din "gelato souffle' all'amaretto" på
google - den du henviser til - men det gik ikke - jeg leder selv efter den.
Og har nu fundet den.....
Også Zuppa Inglese...wow - men den skal jo startes nogle uger i forvejen....
Jeg fandt en engelsk opskrift - den nævner "cochineal" - ved du, hvad det
er?

Men ellers -
Rigtig mange tak!

Leo

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-11-01 16:51

> Tusind tak Sandra - nej - det er ikke for sent - - fersken opskriften
lyder
> rigtig god ....

Den er den også (pesche ripiene) - godt at "den kreative bruger" kunne
alligevel bruge linken.

> De amaretti-kiks, der nævnes...kender dem ikke - er det mandelkiks eller
> noget makronagtigt?

Begge - de ligner makroner men er hårdere, og er lavet af søde+bitre
mandler. De findes nogle gange i Irma, er fast inventar i Supermarco og
måske i de italienske delikatessebutikker.

> Jeg ville gerne have kunnet linke til din "gelato souffle' all'amaretto"

> google - den du henviser til - men det gik ikke - jeg leder selv efter
den.

Puf - google har slettet den.. den er ret lækker, jeg finder dem hjem i
"arkivet".

> [...]
forvejen....
> Jeg fandt en engelsk opskrift - den nævner "cochineal" - ved du, hvad det

Sikkert en rød farvestof udvundet af (i de gamle dage) nogle insekter a la
mariehøne (hedder sjovt nok "coccinella" på italiensk!) som render på
kaktusser, den der blev brugt til fx Campari inden E232 blev opfundet...

Man skal dyppe savoiardi til zuppa inglese i fx "Alchermes" og da denne
likør sikkert findes ikke i DK kan man erstatte den men en anden "bagna";
vermouth (Martini)+brandy og evt. rød farvestof? Til 4 der skal bruges i alt
ca. 1 glas spritblanding... men hvorfor ikke bruge en "plain" marsala.
Alkermes er dog aromatiseret med nogle urter så er det ikke 100% magen til
martini/brandy-erstatningen.

Sandra

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 10-11-01 15:48

Wed, 7 Nov 2001 16:50:38 +0100, skrev "Mrs Krabappel"
<sandra@nospam.dk> :

>Sikkert en rød farvestof udvundet af (i de gamle dage) nogle insekter a la
>mariehøne (hedder sjovt nok "coccinella" på italiensk!) som render på
>kaktusser, den der blev brugt til fx Campari inden E232 blev opfundet...

Cochenille - også kaldet carmin-farve - udvindes af skjoldet fra en
bestemt art kaktuslus !!
Det bruges bl.a. til at farve slik, spiritus og kosmetik med.

Og denne farve har faktisk et E-nummer (ligesom rødbedefarve,
drueskalsfarve og mange andre naturlige farver også har det !!) -
carminen har nummeret E120. Så mon ikke, at det er den samme farve,
der altid har været brugt til Campari, der staidg bruges - nu har
den bare fået et nummer !!?? (Jeg kan ikke fordrage Campari, så jeg
har ikke lige en flaske, hvor jeg kan checke det )

Om man kan købe carmin (cochenille) til husholdningsbrug, er jeg
faktisk ikke klar over - men industrien bruger det i vid udstrækning.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 12-11-01 17:16

"Gitte Sørensen" <gitte@superbruger.dk> wrote in message
> [...]
> den bare fået et nummer !!?? (Jeg kan ikke fordrage Campari, så jeg
> har ikke lige en flaske, hvor jeg kan checke det )

Selv om kemi-emnet er for mig totalt irrelevant ved jeg positivt at Campari
er holdt op for længe siden med at presse kaktuslusser, da det er billigere
at bruge syntetiskproducerede farvestoffer...

Sandra