Kan det anbefales?
Fra : otn

Dato : 26-10-01 10:34

Hej,

Jeg har tænkt mig at starte mine erfaringer med OSX ila. week-end´en (
Mac OS X 10.1 ).

Følgende overvejes:
1. partition: OS X 10.1 og evt. native apps.
2. partition: OS 9?? ( skal det være 9.2.1? ) og classical apps.
3. partition: Diverse.

Mac´en er en beige G3 400Mhz, 160 Mb ram og ca. 30G harddisk. Er det for
lidt til at "tumle" OS X 10.1??

PFT

Ole

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 26-10-01 10:51

otn wrote:

> Følgende overvejes:
> 1. partition: OS X 10.1 og evt. native apps.
> 2. partition: OS 9?? ( skal det være 9.2.1? ) og classical apps.
> 3. partition: Diverse.

Lyder fint. Husk at gøre 10.1 partitionen stor nok. Selve MacOS X
fylder godt og fx Developer CD'en (ca 1GByte) vil helst installeres på
samme partition.

> Mac´en er en beige G3 400Mhz, 160 Mb ram og ca. 30G harddisk. Er det for
> lidt til at "tumle" OS X 10.1??

Jeg kørte selv 10.0.4 på en iMac 333MHz indtil jeg fik min søde iceBook
- og var rimelig tilfreds. Selvfølgelig mere ram er godt, hvis du gerne
vil bruge Classic meget, men min arbejdsmac (450MHz BW, 128MByte) kører
fint til ikke-Classic ting.

Du skal lige undersøge, om der er specielle forhold, der gør sig
gældende for din gamle Mac, inden du får installeret for meget. På min
iMac skal MacOS X installeres på en partition, der helt ligger indenfor
de første 8GByte (tror jeg nok) af drevet.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 26-10-01 11:20

Michael Florentin Nielsen wrote:

> [...]
>
> Men den må vel heller ikke være for stor. Jeg kunne ikke installere OSX på min 14GB partition og læste så i vejledningen om mulige problemer med nogle mac'er, hvis OSX ikke blev installeret indenfor de første 8BG på HD'en. Ved nogen om dette problem er løst med OSX,1 ?

M.v.h.

Jesper

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-10-01 16:10

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> 3. partition: Diverse.
>
> Mac´en er en beige G3 400Mhz, 160 Mb ram og ca. 30G harddisk. Er det for

Læg en 9.2.1 på samme partotion som OS X 10.1 til classic brug. Din OS
OS 9 partition kan således indholde divers udvidelser som classic ikke
kan lide eller andre udgaver af Mac OS.

På en beige G3 kan OS X kun intstalleres på en parttion som ligger inden
for de første 8 GB, hvilket betyder at den heller ikke må være større
end 8 GB.

Kører selv OS X på en beige 300 MHz G3 og det virker ganske udemærket
selvom jeg ingen drivere har til mit skærmkort, et Formac Proformance 3.
Dvs. det hele virker lidt molase aktigt på skærmen.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-10-01 20:57

> Læg en 9.2.1 på samme partotion som OS X 10.1 til classic brug. Din OS
> OS 9 partition kan således indholde divers udvidelser som classic ikke
> kan lide eller andre udgaver af Mac OS.

Lige et spørgsmål omkring dette: Har 10.1 stadig problemer med at huske
hvilken partition den skal brug til Classic?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 21:24

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Lige et spørgsmål omkring dette: Har 10.1 stadig problemer med at huske
> hvilken partition den skal brug til Classic?

nej, ikke mht til partitionen.

det nuværende problem er at man ikke kan vælge hvilken systemmappe
Claasic skal bruge, hvis man har mere end en Mac OS 9 systemmappe på
samme partition. Hvis der er mere end én, vil den sidste bootede blive
brugt. En lille omvej, er at man markerer systemmappen som startdisk
lukker panelet, åbner det igen og skifter tilbage til MAc OS X
systemmappen og booter classic.

Besværligt men nødvendigt hvis man på en og samme partition har eks.
10.1(ie), 9.21(dk) og 9.21(ie) og dual booter mellem 9,21(dk) og
10.1(ie)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 26-10-01 23:43

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Følgende overvejes:
> 1. partition: OS X 10.1 og evt. native apps.
> 2. partition: OS 9?? ( skal det være 9.2.1? ) og classical apps.

Lyder fornuftigt! Ja, 9.2.1. ville være klogt, hvorfor ikke?

> Mac´en er en beige G3 400Mhz, 160 Mb ram og ca. 30G harddisk. Er det for
> lidt til at "tumle" OS X 10.1??

Nix, men jeg må spørge om to ting:

1: G3 400 Platinum (Beige som du kalder den) hvilken processor upgrade
har du, og virker den OK med OS X? Jeg vakler selv lidt mellem at
fortsætte med min G3/266/MT eller låne røven ud af bukserne til en ny
G4. Har lige bestilt en 40GB IBM harddisk og 256 MB RAM mere, så jeg
kommer op på 640 MB RAM og X får mere at lege med. Jeg har planer om at
skifte til X når Entourage kommer (har prøvet beta 13 og det kører
bare). X kører faktisk meget flot på en gammel Mac som min, men mit
Voodoo 3 kort sløver Classic vildt meget, så hvis jeg beholder den skal
jeg køre rent X.

2: Køb mere RAM! 256 MB 1.parts 133 kostede mig 215 kr. incl moms. Du
har IKKE råd til ikke at smække mindst 512 MB i din maskine

Tænk hvis de fucking RAM priser stiger igen! Jeg køber RAM hver den 1.
så jeg har hvis jeg får en ny Mac engang.

Mojn, Thomas

--
"Boot, you transistorized tormentor! Boot!"

-- Archibald Asparagus, VeggieTales