Claris 4.0 / Apple w. 5.0
Fra : Henrik Enslev

Dato : 25-10-01 21:14

Hej
Jeg har købt min ´puter med Claris Works 4.0 dansk, udmærket program. Blot
for sjov instalerede jeg Apple Works 5.0 på maskinen, og nu er der opstået
det irriterende problem, at Claris Works ikonet på min programhenvisning er
blevet overruled af Apple Works. Det er til at leve med. Men hvis jeg
klikker på et dokument lavet i Claris Works, åbner den sgu Apple Works og en
kopi af dokumentet med (5.0).
Magen til formynderisk adfærd. Hvordan får jeg den til at holde op med det?

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Jesper

Dato : 25-10-01 22:07

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> kopi af dokumentet med (5.0).
> Magen til formynderisk adfærd. Hvordan får jeg den til at holde op med det?

Det er fordi det er det samme program, blot er Apple Works 5 nyere end
Claris Works 4.

Det fungerer på den måde at når man åbner et dokument leder Finder efter

1 Åbne programmer med samme creator koder
2 Nyeste programmer med samme creator koder på samme disk
3 Nyeste programmer med samme creator koder på andre diske
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Karen Seiersen

Dato : 25-10-01 22:11

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> kopi af dokumentet med (5.0).
> Magen til formynderisk adfærd. Hvordan får jeg den til at holde op med det?

Hej Henrik

Hvorfor den skifter fra Claris til Apple...er fordi Apple overtog rettighederne
til ClarisW.

Så vidt jeg husker skal Du åbne AppleWorks...... gå op i rediger menu -
indstillinger, her kommer en dialog.....general - tekst m.m. vælg genneral,
her skal Du skal slå advarsel om gl. ver. fra.... samt en anden der hedder
noget med v.05 suff.... klik herefter i brug som standard. Derefter lukker Du
AW ...og starter prog. igen...... og vupti kommer der ikke flere kopier i dine
mapper.

Se også på de andre muligheder....der er nogen som Du måske også kan bruge.

Kan huske jeg selv var ret irriteret over alle de kopier i mine mapper.

Mac hilsen Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-01 05:21

Hej Karen

Claris Corp. Inc. var et datterselskab unde Apple Computers Inc. og det har det
altid været. Grunden til at det skiftede navn var aftalen mellem Microsoft og
Apple i 1997-98, hvor Apple skulle afvikle deres udvikling af 'store' TB
programmer, som fx. ClarisWorks Office. Samtidig skulle selskabet 'Claris Corp.
Inc.' helt skilles fra Apple Computers. Firmaet eksisterer stadig men nu under
navnet 'Filemaker Inc.'.

- At Apple så igen er begyndt at udvikle en større TB programpakke som AppleWorks
6 skyldes helt andre faktorer, - bl.a., at MS _ikke_ overholdt deres del af
aftalen om, at fortsætte udviklingen og produktionen af Microsoft Works til Mac
platformen - samt det faktum, at når OS X blev frigivet, ville der ikke være noget
'født' TB program til X.

Karen Seiersen wrote:

> Hvorfor den skifter fra Claris til Apple...er fordi Apple overtog rettighederne
> til ClarisW.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Karen Seiersen

Dato : 26-10-01 08:53

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> platformen - samt det faktum, at når OS X blev frigivet, ville der ikke være noget

Hej Richard

Tak for forklaringen, nu Du fortæller det kan jeg godt mindes lidt om emnet MS &
Apple, men der havde jeg lige fået min første Mac. så det var andre vigtigere ting
jeg lige skulle huske på
det tidpunkt. Jeg sad med min første comp. og havde ingen bekendte til at lære mig
noget.
Det var blod - sved - og tænders gnissel.

Mac hilsen Karen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-01 14:23

> [...]
> selskabet 'Claris Corp. Inc.' helt skilles fra Apple Computers. Firmaet
> eksisterer stadig men nu under navnet 'Filemaker Inc.'.

det var en "interessant", men ikke korrekt udlægning.

claris blev nedlagt fordi de ikke var i stand til at tjene penge, samt
for at strømline Apple til at kunne overleve (de var tæt på at lukke og
slukke) - ligesom andre datterselskaer og divisioner (newton etc.)

Den eneste gruppe i Claris som var i stand til at tjene penge var
Filemaker afdelingen, og da den både havde success med sine PC og mac
produkter valgte Apple at udskille Filmaker (og homepage) i et
selvstændigt firma, som evt. senere kunne sælges fra uden større
problemer.

De restenende programmer blev ført tilbage til apple, organizer blev
solgt fra (Palm), og en del programmer (bla emailer) blev aflivet. At
ClarisWorks ændrede navn var blot pga af signalværdien, hvorfor kalde
det for clarisWorks når Claris ikke længere eksisterede. Langt vigtigere
var, at Apple kunne sikre at deres Works pakkes fremtidige udvikling var
i oveenstemmelse med Apples strategi - hvilket ikke gjorde sig gældende
da Claris eksisterede (ingen OpenDOC, QD-GX, og en version 5 som var
adskillige år forsinket og dermed håbløs forældet da den endelig blev
frigivet)

> [...]
> Microsoft Works til Mac platformen - samt det faktum, at når OS X blev
> frigivet, ville der ikke være noget 'født' TB program til X.

vrøvl, vrøvl. MS var ligeglade med AppleWorks. AppleWorks/ClarisWorks
var ikke en del af aftalen - som MS i øvrigt trods dine påstande har
overholdt.

AppleWorks version 5 er identisk med ClarisWorks version 5 og version 6
er blot en naturlig videre udvikling.

og så er det det evindelige problem med din linielængde.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 01:28

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> for at strømline Apple til at kunne overleve (de var tæt på at lukke og
> slukke) - ligesom andre datterselskaer og divisioner (newton etc.)

?? - Det er jo ikke sandt Morten. Apple var/er stadig en af de computerfirmaer
med den største egen formue overhovedet i hele branchen - selvføgelig sat i
forhold til dens størrelse.

Claris var netop en af de dele, der gav overskud! - Og hvad Newton angår var
det aldrig et selvstændigt selskab / division under Apple - men kun en
produktlinie. Og jeg er ked af at sige det, men Newton var en 'dødssejler'
allerede fra starten pga. manglende kompatibilitet med stort set alt andet.

> [...]
> produkter valgte Apple at udskille Filmaker (og homepage) i et
> selvstændigt firma, som evt. senere kunne sælges fra uden større

På det tidspunkt, hvor Claris Corp. blev udskilt fra moderfirmaet og fik nyt
navn "Filemaker Inc." var det nu så som så med både indtjening og 'succes' på
Filemaker Pro, som du påstår. Det, der gav overskuddet var helt klart
ClarisWorks og Claris Emailer.

> De restenende programmer blev ført tilbage til apple, organizer blev
> solgt fra (Palm), og en del programmer (bla emailer) blev aflivet.

Hvilke programmer blev 'ført tilbage'??????

At 'Claris Organizer blev solgt til Palm Computing skyldes udelukkende det
faktum, at Apple lukkede alt hvad, der havde med 'handheld' at gøre og ikke en
tøddel andet!

Og Claris Emailer blev aldeles ikke aflivet! - Det er da den største gang løgn
og latin, jeg længe har hørt. Hvad f##### tror du egentlig MS Outlook Express
er? - Simpelthen en ren videreførelse af CE 2 med stort set de samme
udviklere/programmører, men under nyt navn, men hvor CE var/er klippestabil er
MSOE en gang bræk af værste skuffe! - Jeg bruger stadig CE 2.0v3 som alternativ
mailprogram, og den har aldrig svigtet _én_ eneste gang!

> At ClarisWorks ændrede navn var blot pga af signalværdien, hvorfor kalde
> det for clarisWorks når Claris ikke længere eksisterede.

For pokker Morten! Det er dog noget af det værste gang ævl og løgn, jeg længe
har hørt fra din side! Claris Corp. skiftede navn til Filemaker Inc., da den
blev udskilt fra Apple. Og det var stadig det nye firma, der producerede de
første opdateringer / opgraderinger til bl.a. ClarisWorks 4.x og 5.x samt helt
og aldeles stod for udviklingen af PC versionen af ClarisWorks, der først
skiftede navn med ver. 5.0 til PC, så den nu også hedder AppleWorks 5. -
Hvorefter Filemaker Inc. nu med helt ny ledelse valgte helt at droppe
office-pakker til fordel for udelukkende en database udvikling.

> [...]
> da Claris eksisterede (ingen OpenDOC, QD-GX, og en version 5 som var
> adskillige år forsinket og dermed håbløs forældet da den endelig blev

Tja, Morten, din viden lader særdeles meget tilbage at ønske. Da Claris Corp.
endnu ikke var udskilt _helt_ fra Apple i et selvstændigt selskab var meget de
langt fremme med ClarisWorks Office 5, - derfor er den første version af CWKS
Office 5 så reduceret, som den er, (selv i forhold til CWKS 4.0v4). Men de blev
bremset, - som jeg tidligere skrev, - af aftalen med Microsoft, hvor MS bl.a.
lovede at videreudvikle deres Microsoft Works til en ny ver. 5 også til Mac.
Den aftale - som så mange andre, - er MS støt og sikkert løbet fra. _INTET_ af
det som MS indgik aftale om er blevet overholdt!

MS Office kommer godt nok stadig til Mac (endnu da, men hvorlænge?), men stort
set alle 'localized' versioner er væk! - Og det var også en del af aftalen, at
MS skulle fortsætte med Office på de sprog, de tidligere var udgivet i, - bl.a.
også dansk!

Og det var først _EFTER_, at det gik op for Apple, at de var blevet taget ved
næsen af Gale Bill, at de genoptog udviklingen af ClarisWorks ved at udgive
opdateringen ClarisWorks/AppleWorks 5.01 og 5.02, og senere 5.03 (også til
dansk), samt 5.04 til US engelsk. Det eneste som fx. opd. 5.01 gjorde var at
ændre navn og splash screen til AppleWorks 5 Office, samt at rette en fejl i
'font databasen'

> vrøvl, vrøvl. MS var ligeglade med AppleWorks. AppleWorks/ClarisWorks
> var ikke en del af aftalen - som MS i øvrigt trods dine påstande har
> overholdt.

Ævl! Morten! - Og nævn så lige bare _ET_ program fra MS's produktlinie til PC,
der nu også kan fås til Mac? - Tværtimod er næsten alle de tidligere Mac
versioner droppet fuldstændig med undtagelse af MS Outlook og MS Office. -
Encarta er væk! - MS Works er væk! MS Mail er væk! - MS Project er væk! -
FoxPro er væk! - Access kom/kommer ikke til Mac! - Works 2002 kommer ikke til
Mac! - MS Publisher 2000 kom ikke til Mac! ....Behøver jeg at fortsætte? Ta' og
gå ind på MS's produktinfo og se, hvormange af deres programmer, der kan fås
til Mac!

> AppleWorks version 5 er identisk med ClarisWorks version 5 og version 6
> er blot en naturlig videre udvikling.

Som jeg nævner ovenfor er der _2_ 'større' ændringer i AWKS 5.01 i forhold til
CWKS 5.0, mens der er adskillige ændringer i 5.02, 5.03 og 5.04.

- Og hvad angår AWKS 6, hvis du kalder det for en 'videreudvikling', så véd du
da vist ikke hvad _udvikling_ egentlig er! AWKS 6 er et kæmpe tilbageskridt i
forhold til CWKS / AWKS 5!

- Og ja! - Jeg _har_ AWKS 6, - endda både 6.04, 6.12 og 6.2, - og endda i både
US og IE versionerne, og den eneste af dem, der blot fungerer nogenlunde
tilfredsstillende er ver. 6.04. Hvordan 6.12 og 6.2 kører i X véd jeg af gode
grunde ikke, men de kører rent ud sagt ad h.... til under OS 9.x. Prøv at tage
et kig på diverse AppleWorks mailing lister og du vil få et føl på tværs ved at
se, hvormange problemer, folk har med ver. 6 - og især 6.1.x og 6.2.x.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 27-10-01 08:10

> [...]
> stort set alle 'localized' versioner er væk! - Og det var også en del af
> aftalen, at MS skulle fortsætte med Office på de sprog, de tidligere var

Da jeg i sin tid købte MS Office 4.2.1, med fuldt manualsæt, og
inkluderende den skoddatabase som hedder MS FoxPro 2.6 samt MS Project,
så valgte jeg nu /bevidst/ den danske version fra.

Den manglede ganske simpelt den engelske grammatikkontrol, og jeg gik ud
fra som givet, at det var "lettere" at få fat i dansk stavekontrol i
Danmark, end at få fat i en engelsk grammatikkontrol samme sted.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-10-01 12:17

> [...]

> længe har hørt fra din side!

> Tja, Morten, din viden lader særdeles meget tilbage at ønske.

Hvorfor denne tone?

/Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-10-01 12:57

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Hvorfor denne tone?

Fordi han ikke bruger MS stavekontrol! ;)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 14:26

Hej Martin

- Fordi jeg efterhånden er ved at være så træt af, at næsten hver eneste gang,
jeg svarer / kommenterer et eller andet, så ser 'Hr. Reippuert' det åbenbart
som sit vigtigste kald her i livet at modsige det, jeg skriver.

- Og så bliver jeg vred! - Og det tror jeg egentlig også, du ville blive, hvis
det var dig, det gik ud over.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-10-01 21:11

> - Og så bliver jeg vred! - Og det tror jeg egentlig også, du ville blive, hvis
> det var dig, det gik ud over.

Hm, ja det ville jeg måske. Problemet er bare at gale mennesker (i mine
øjne/øre) virker latterlige og deres argumentationer kommer til at stå i
skyggen af deres vrede. Der er vel kun en vej hvis man bliver sagt imod
- underbyg ens argumentation med dokumentation.

/Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-10-01 12:49

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> sige det, men Newton var en 'dødssejler' allerede fra starten
> pga. manglende kompatibilitet med stort set alt andet.

Som Newton ejer vil jeg gerne lige høre hvad det var Newton ikke
kunne, som andre PDA'ere kunne på det tidspunkt. Som jeg husker det
var der ca. PSion, som ikke officielt understøttede Mac OS, og Palm
var slet ikke startet på det tidspunkt. Derudover var der en mængde
andre "legetøjs" elektroniske "organizers", men ingen havde noget
anstændigt software til Mac.

P.S. Påstanden "Newton [..] var det aldrig et selvstændigt selskab
/division under Apple", så er Apple selv ikke helt enig med dig (og de
må jo vide bedst):

http://product.info.apple.com/pr/press.releases/1997/q3/970616.pr.rel.newton.html

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-10-01 13:08

In article <m3elnp482t.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<thomas@ted.gen-v.net> wrote:

> Som Newton ejer vil jeg gerne lige høre hvad det var Newton ikke
> kunne, som andre PDA'ere kunne på det tidspunkt.

Tag dig ikke for meget af Erik.

F. eks. skriver han at Newton ikke var en selvstændig division. Apple
Personal Integrated Electronics var ellers i høj grad netop selvstændig.

Han skriver at Newton var en produktlinie. Det er også forkert.
MessagePad var én produktlinie. Den anden hed eMate.

Han skriver at Newton ikke var kompatibel.
Newton var fuldt ud kompatibel med Windows, og Newton programmerne kunne
overføres fra begge platforme. Desuden virkede den med Nokia telefoner,
modemkort (sjovt nok også dem fra Psion) og IrDA printere.

At Newton ikke blev et hit tror jeg kan koges ned til:

1. Størrelse - Newton kunne det hele, og fyldte derefter.

2. Håndskriftsgenkendelsen. eMate med kombination af tastatur og pen var
langt mere effektiv end en ren Newton. At tvinge folk over i
håndskriftsgenkendelse. Dum ting. Computeren var god nok uden. At det så
virkede med MP 2k opdagede vel kun de færreste.

3. Pris - 8000,- for en håndholdt computer som var for stor til at ligge
i en jakkelomme. PowerBook Duo 210 var billigere! Der var lidt Cube og
iPod over det - Insanely Great & Expensive.

4. Synkronisering - det var besværligt og gik langsomt.

5. Apple - det er meget svært at sælge Apple til Enterprise markedet.

Afløseren, Palm, var et mere rent koncept, kompakt, billig og med de
nødvendige funktioner.

//Peter Gersmann

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-10-01 13:12

> [...]

> var slet ikke startet på det tidspunkt. Derudover var der en mængde
> andre "legetøjs" elektroniske "organizers", men ingen havde noget

Jeg tror at det var formfaktoren og prisen der tog livet af platformen.
Newton produkterne var simpelthen for store. Jeg kan græde snot over at
Apple ikke gik den anden vej og lavde mindre maskiner. Newton var og er
stadig den meste avancerede PDA der findes. Newtonsscript og Newton OS
var simpelthen ualmindelig godt udtænkt og programering
(obejctorienteret) på maskinen var en fryd.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 15:43

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> var slet ikke startet på det tidspunkt. Derudover var der en mængde
> andre "legetøjs" elektroniske "organizers", men ingen havde noget

Hvad med netværk? - udover AppleTalk i kombination med AppleShare?

Psion var ihvertfald understøttet, jeg kender da flere, der har/har haft Psion på
det tidspunkt til deres mac'er. Palm véd jeg ikke noget om på det tidspunkt.

Og hvad 'legetøjet' angår, så kan vi ikke blive uenige om det. Jeg har kigget på
mange af dem, for at prove at finde en, som jeg kunne bruge med mit dårlige syn, men
det lykkedes aldrig.

> P.S. Påstanden "Newton [..] var det aldrig et selvstændigt selskab
> /division under Apple", så er Apple selv ikke helt enig med dig (og de
> [...]

Tja, så kan jeg kun sige, at så er Apple 'et hus i splid med sig selv'. - Julian
Gomez, - 'hjernen' bag GX teknologien siger ihvertfald det samme, som jeg gør. - At
Newton kun var en produktlinie under Apple.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 17:06

> Tja, så kan jeg kun sige, at så er Apple 'et hus i splid med sig selv'. -
> Julian Gomez, - 'hjernen' bag GX teknologien siger ihvertfald det samme,
> som jeg gør. - At Newton kun var en produktlinie under Apple.

= mindre elegant bortforklarings forsøg.

linie længden...

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-10-01 04:58

In article <B7FE3F16.544A%henslev@mobilixnet.dk>, Henrik Enslev
<henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Magen til formynderisk adfærd. Hvordan får jeg den til at holde op med
> det?

Du sletter AppleWorks 5 - men så kan du ikke læse de AW5 dokumenter du
har.

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-01 05:03

Hej Henrik

Start AWKS 5, gå til menuen 'Rediger' -> 'Indstillinger', vælg 'generelt'.
Afmarker felterne 'Advarsel om g. version' og '[v5.0]-suffiks'. Klik på knappen
'Brug som standard'. Og du vil fremover, når du åbner et ver. 4 dokument ikke
få de tilføjelser og spørgsmål.

NOTE! Hvis du åbner et ver. 4 dokument i ver. 5 og gemmer det, vil du ikke
senere være i stand til at åbne det i ver. 4 igen. Så det er med velberådet hu,
at Apple har lavet denne indstilling med tilføjelsen '[v5.0]'. Dit originale
ver. 4 dokument er derfor ikke berørt af at du nu bruger ver. 5. Det kan fx.
være en fordel, hvis du bruger en PowerBook også med CWKS/AWKS 4 på, mens du på
en stationær har en AWKS 5.

AWKS 5 kan gemme _tilbage til ver. 4, så du kan åbne de samme filer på en anden
Mac med en CWKS/AWKS 4 installeret, mens CWKS/AWKS 4 ikke gemmer _fremad_, da
det ikke er nødvendig. Alle ClarisWorks og AppleWorks versioner kan ikke åbne
dokumenter der er oprettet i nyere versioner. - i.e. en ClarisWorks 1 kan ikke
åbne en CWKS 2, 3, 4, 5, 6 osv., mens en AppleWorks altid kan åbne ver. 1-5 men
ikke ver. 6 dokumenter.

mvh. Erik richard