Acrobat install. vedlagt på egen CD
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-10-01 15:31

Jeg er igang med at brænde CD-er, hvor jeg videregiver diverse
materialer til andre, fortrinsvis som Acrobat-filer. Der kan være både
Mac-folk og PC-folk imellem.
Jeg vil gerne kunne vedlægge en mulighed for at installere Acrobat
Reader, ligesom vi er vant til at på det på de fleste programCD-er.
Materialet skal også kunne bruges af mennesker, der ikke har adgang til
download.
Hvordan gør man det - både til Mac og PC?
Kan man - for Mac-platformens vedkommende bare kopiere de
installationsprogrammer til Acrobat Reader, der ligger på
forhåndenværende CD-er?
Nogle af disse CD-er er til begge platforme. Kan jeg i så fald også
fiske PC-versionen herfra?
Det ser ud til, at Adobe har gjort det til en mere formelt og praktisk
kompliceret sag med 5.0 - Jeg har set, at Adobe har en side med noget
vejledning og regler i denne sag. Men gode råd modtages også gerne.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-01 04:24

Hej Ove

Den enkleste måde at gøre det på er flg.

1. Lav en 'Temporary Partition' med Toast 4.1.x. Formatet på partitionen
skal være _ISO-9660_. Sæt str. til 650mb, og giv den det navn, du vil
bruge. Afslut Toast, men lad være med at slette den midlertidige
diskpartition, når Toast spørger dig. Der vil nu være en ikon på dit
skrivebord med det navn, du har givet partitionen. Denne kan du åbne som
en alm. mappe/HD med et dobbeltklik.

2. Opret to mapper på den midlertidige disk med navnene *Macintosh' og
'Windows'

3. Kopier 'Acrobat Reader 4.05' installeren fra Mac OS 9 CD'en over i
mappen 'Macintosh'

4. Hent 'acroread4.exe' fra Adobes hjemmeside og kopier den over i mappen
'Windows'.

5. Skriv en kortfattet 'ReadMe' fil med instruks til, hvordan Acrobat
reader installeres til hhv. Macintosh og Windows. Brug Tekst & Lyd til
det. Gem den og giv den fx. navnet 'Installeringsinstrukser.txt'. Dels vil
Tekst & Lyd kunne åbne den på en Mac, dels vil MS NotePad kunne åbne den
på en Windows.

6. Kopier de PDF filer over på den midlertidige disk, som du vil have på
CD'en. - Ordn dem evt. i grupper efter emne ved at oprette mapper med de
respektive navne og læg PDF filerne i de mapper.

7. Luk vinduet til den midlertidige diskpartition, og træk ikonet fra
skrivebordet i papirkurven.

8. På din HD har du nu en diskimage liggende, som du kan brænde ved at
trække den over på Toast symbolet. Lad være med at klikke på 'Mount' i
Toast.

9. Læg et medie i brændeen og klik på 'Write CD'. Ved den næste dialog
klikker du på 'Write Disk' og _ikke_ på 'Write Session'.

10. Lad være med at slette den midlertidige partition, når du er færdig
med at brænde disken. Du kan nu senere 'opdatere' dette image, når / hvis
det bliver nødvendig blot ved at trække imaget over på Toast ikonet og i
det nu åbne Toast vindue klikke på 'Mount'. Afslut Toast og du har nu igen
det midlertidige ikon på skrivebordet, og du kan nu tilføje nye filer,
rette/slette/opdatere allerede eksisterende filer på image partitionen. Og
når du er færdig med det, lukker du blot igen vinduet og trækker ikonet i
papirkurven og følger brændeinstruksen ovenfor.

Du har nu en perfekt CD, der kan læses af både Mac og PC platformen

NB. Hvis du vil sikre dig, at filerne også kan læses af Mac med fx. System
7.1 til 7.5.3, skal du ligeledes lægge en Acrobat Reader 3 i 'Macintosh'
mappen, og for Windows, hvis du vil sikre dig, at også Win3 brugere kan
læse filerne, skal du have fat i 'acroread2.exe'. 'acroread3.exe' _kan_
bruges, men den kører ret tungt på en Win3 PC.

mvh. Erik Richard

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> kompliceret sag med 5.0 - Jeg har set, at Adobe har en side med noget
> vejledning og regler i denne sag. Men gode råd modtages også gerne.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-01 05:51

Hej igen Ove

Jeg glemte en vitig tilføjelse.... Sæt Toast til at vise _lange_ navne i
Windows, så undgår du 'sammentrækningen' til 8 tegn og de store bogstaver,
når du brænder i ISO-9660..

Jeg skrev:

> [...]
>
> 1. Lav en 'Temporary Partition' med Toast 4.1.x. Formatet på partitionen
> skal være _ISO-9660_. Sæt str. til 650mb, og giv den det navn, du vil

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-10-01 13:19

> [...]
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
> Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
> Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> - Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
> - Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak. Jeg prøver på søndag.

Det var nyt for mig, at jeg kan bruge tekst og lyd til at lave Read me
til Windows.
Jeg formoder også, at det er underforstået, at jeg skal lade være med at
gå efter Acrobat Reader 5.0.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt
(som hedder "Ove Steen" til fornavn)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-01 15:37

Hej Ove Steen

(Jeg må jo hellere bruge det, når du skriver det i din sig...-)...)

Ove Steen Smidt wrote:

> Det var nyt for mig, at jeg kan bruge tekst og lyd til at lave Read me
> til Windows.

Ja, men man skal blot huske tilføjelsen .txt, så bliver der ingen problemer

> Jeg formoder også, at det er underforstået, at jeg skal lade være med at
> gå efter Acrobat Reader 5.0.

Ja, det synes jeg. 5.0 vil helst have en 'netinstall' installering. Jeg har
været ude for at downloade det hele via deres installer og så skulle have den
installeret på en anden mac, der ikke er på net. Installeren meddelte mig, at
den ikke kunne installere, da der ingen netforbindelse kunne findes.

Så det er lidt (meget) bøvlet først at skulle nedtage ca. 30mb og derefter
installere det hele med en åben netforbindelse..(-

mvh. Erik rihcard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 26-10-01 19:53

> Ja, men man skal blot huske tilføjelsen .txt, så bliver der ingen problemer

Kommer der ikke et lille tegnsætsproblem? Og hvad med linieskift?

Beklager, men dansk uformateret tekst i standard Mac-tegnsæt fungerer
ikke direkte på Windows. Linieskift går tabt og æøå vises forkert.

I stedet kan et dansk program bruges til at konvertere teksten til
Windows-tegnsæt: Jesper Juellund Jensens "Tekstkonvertering"
<http://www.cyrk.dk/tekstkonvertering/>

Thomas Tvegaard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-10-01 21:34

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> skrev:

> [Om at bruge Tekst & lyd til at lave Read me til Windows]

> I stedet kan et dansk program bruges til at konvertere teksten til
> Windows-tegnsæt: Jesper Juellund Jensens "Tekstkonvertering"
Ja, og det er faktisk endda gratis til privat brug (reklame).

Men faktisk bruger jeg det ikke en gang selv til at lave tekstdokumenter
til Windows... Jeg plejer at bruge PageSpinner, der kan sættes til at
arkivere i ISO 8859-1-tegnsættet (som Windows-tegnsættet er en udvidelse
af). Fordelen er, at PageSpinner husker, at det er et dokument i ISO
8859-1-tegnsættet, så man kan åbne det senere for at redigere det uden
at skulle konvertere.

Mon ikke også BBEdit kan noget tilsvarende? Anyone?

For resten: Tekstkonvertering markerer automatisk dokumenter konverteret
til Windows-tegnsættet, så PageSpinner genkender tegnsættet... (Teknisk:
det er noget med at inkludere en bestemt ressource).

PS: Hvis du bruger Tekstkonvertering, så husk eventuelt at slå diverse
justeringer af teksten fra og vælg fast liniebredde.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-01 02:48

Hej Thomas

De problemer, du nævner, har jeg aldrig oplevet, hvis man sætter NotePad i
Windows til at være standard for .txt filer, - hverken mht. linieskift eller æ,
ø og å. Jeg bruger det faktisk jævnligt. Jeg bruger ligeledes også Tekst og Lyd
til at åbne .txt filer oprettet i NotePad fra Windows, og det giver heller ikke
problemer. Derimod giver det nogle endda 'sjove' ting, hvis .txt filen er lavet
i MSWD til Windows og så gemt som 'plain text'.

Men det er korrekt, hvis du fx. vælger MSWord til Windows som .txt
standardåbner.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-10-01 22:16

> [...]
> text'.
>
> Men det er korrekt, hvis du fx. vælger MSWord til Windows som .txt

Jamen, det er slet ikke nødvendigt med sådan en søforklaring.

Jeg VED at der er en forskel - det er en del af mit arbejde at vide den
slags ting. Jeg HAR lavet forsøget for længe siden (og jeg har lige
gjort det igen til ære for dig - se nedenfor). Og husk vi snakker DANSK
tekst her med eksotiske æøå'er.

Og det har ikke en meter at gøre med om man blander Word ind i
forklaringen eller ej, det ændrer intet.

En tekstfil fra Mac OS (ikke OS X) bruger "MacRoman" som tekstkodning.
Windows hvilken-som-helst-version læser en .txt fil som værende i
"Windows 1252 Latin 1" tekstkodning (med mindre .txt filen er i
Unicode-format og vi snakker WinNT, 2000 og XP).

Forsøgsresultat:

Tekstfil fra Tekst & lyd med indholdet (to linier):

Dette er æøå
Dette er ÆØÅ

Gemt som "readme.txt"

Åbnet i hhv. Windows 98 og 2000 i Notepad. Resultat (en linie). Tegn
udenfor rammerne af usenet forklaret med PostScript-navnene i <>:

Dette er <threequarters><questiondown><OE>Dette er
<registered><macron><ikke-defineret=boks>.

Og dette var altså go'e gamle Notepad. Ikke noget hokuspokus her.

Men halløjsa: Word XP (2002) på Win2000 spørger pænt om tekstfilen ikke
har en anden kodning end standard Windows, og så kan man vælge "Western
European (Mac)" - og DET virker. Men det er jo fordi har åbnede
dokumentet INDE fra Word for lige at se dens reaktion. Word XP spiser
med glæde tekstdokumenter med de mest obskure kodninger.

Men det korte af det lange er, at for *standardbrugere* med *standard*
Win98 eller WinME vil et .txt-dokument som *standard* åbne i Notepad, og
der fungerer *standard* Mac-kodet tekst med standard æøå bare ikke.
Dette er et faktum! Og der er ingen grund til at modsige mig - for som
sagt: Jeg VED, at jeg har ret

Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-10-01 23:07

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

[snip]

> [...]
> der fungerer *standard* Mac-kodet tekst med standard æøå bare ikke.
> Dette er et faktum! Og der er ingen grund til at modsige mig - for som

Uha, bare vent )

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 03:30

Hej Thomas

Det er muligt, du kan sige det kort... Men jeg kan sige det lige så kort.

Jeg bruger det uden problemer, - og det virker!

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> der fungerer *standard* Mac-kodet tekst med standard æøå bare ikke.
> Dette er et faktum! Og der er ingen grund til at modsige mig - for som

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 03:49

In article <3BDB6D71.7D626F27@mail1.stofanet.dk>,

> Jeg bruger det uden problemer, - og det virker!

Sjov. Her i sidste uge skulle jeg fikse et databaseudtræk med 7000
adresser i tekstformat, og der var jeg sørme nødt til at lave en søg og
erstat på æøå, for at det virkede rimeligt at printe på kuverterne.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-10-01 13:31

> Sjov. Her i sidste uge skulle jeg fikse et databaseudtræk med 7000
> adresser i tekstformat, og der var jeg sørme nødt til at lave en søg og
> erstat på æøå, for at det virkede rimeligt at printe på kuverterne.

For dårligt - det BURDE da virke

Hvad pokker skal jeg sige til vores sekretærer, når de på deres pc'er
modtager et uformateret Mac-tekstdokument og æøå ikke fungerer:

"Jamen, det skulle altså fungere. Det forstår jeg ikke... Jeg har ellers
selv læst det på dk.edb.mac. Tja-bum-bum..."

Hmmmm. Der vil lissom være lidt falleret tryllekunster over det. Jeg er
ikke ansat til at SKABE problemer

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-10-01 14:48

> [...]

> selv læst det på dk.edb.mac. Tja-bum-bum..."
>
> Hmmmm. Der vil lissom være lidt falleret tryllekunster over det. Jeg er

Det er sjovt, at mit spørgsmål om Acrobat har ført diskussionen til et
andet problem, som har beskæftiget mig længe. Problemstillingen er
således:

Når jeg beder PageMaker 6.52 DK oprette stikordsregister, bliver æ, ø og
å ikke alfabetiseret korrekt. Hvilke betingelser i form af indstillinger
og opsætning skal være opfyldt i PageMaker (og evt. MacOS), hvis denne
opgave skal kunne løses? Er det noget med, at bestemte filer skal ligge
ved siden af programmet for at fortælle om det danske alfabet?
Alt hvad der i forvejen kan indstilles til dansk, er indstillet til
dansk. Alligevel virker det ikke.

Jeg har plaget Adobe med dette spørgsmål siden i sommer pr. telefon,
brev og email. De har ikke været i stand til at finde svaret. jeg er nu
på det, som kaldes level 3 support.
Emnet har det med Acrobat at gøre, at jeg ønsker at kunne oprette
klikfølsomt stikordsregister. Og det forudsætter, at registret er
rigtigt lavet i PageMaker.
Godt nok kommer PM 7 vist nok i løbet af en uge. Men det kunne dog være
interessant at kende svaret. PageMaker er menneskeværk. Alt hvad det kan
er resultat af menneskers beslutninger. Men de har måske selv glemt,
hvordan de gjorde.

Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-10-01 20:49

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> interessant at kende svaret. PageMaker er menneskeværk. Alt hvad det kan
> er resultat af menneskers beslutninger. Men de har måske selv glemt,

Hmm.. det eneste jeg lige tænker på, er om kontrolpanelet Tekst står til
Dansk. Tjek det lige...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-10-01 23:42

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hmm.. det eneste jeg lige tænker på, er om kontrolpanelet Tekst står til
> Dansk. Tjek det lige...

Javist gør det da det.

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-01 16:09

Hej Thomas

Jeg véd heller ikke, hvad jeg skal sige til det, men jeg véd bare, at jeg
gør det! (--) ! (--)

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-01 14:33

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg formoder også, at det er underforstået, at jeg skal lade være med at
> gå efter Acrobat Reader 5.0.

Jeg ved ikke om den er mere besværlig, m.h.t. cd'en, men det fine ved
Acrobat Reader 5.0 er jo netop, at den findes i dansk version til både
Mac og pc, så vidt jeg husker.

Så det kommer jo også lidt an på, hvor god din målgruppe er til det
engelske.

Michael Rasmussen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-10-01 15:59

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> Mac og pc, så vidt jeg husker.
>
> Så det kommer jo også lidt an på, hvor god din målgruppe er til det

Det er musiklærere i folkeskolen. Så må du tænke, hvad du vil.

Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-11-01 23:11

> [...]
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik Richard

Nu er jeg nået til at kigge på sagen. Og jeg tror nok, jeg kan finde ud
af det med den undtagelse, at www.adobe.com tilsyneladende ikke giver
mulighed for at hente Acrobat Reader 4.x.
Hvis jeg nu har en CD til installation af et eller andet program, som er
til begge platforme, som inkluderer Acrobat Reader, så skulle det være
muligt at gøre Windows-indholdet synligt. Hvordan er det nu, man gør
det?

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-01 02:20

Hej Ove Steen

Hvis jeg forstår dig ret, så mener du, at hvis du fx. har en udgave af
Filemaker Pro 5 hvor der er både Windows og Mac version på samme CD? - Så vil
du kunne tage både Acrobat Reader 4 til Mac og acroread4.exe til Windows
derfra?

Det er netop den version af FMP, jeg har og begge ikoner kommer fint frem på
skrivebordet. Åbner jeg Mac-delen, så er der en Mac installer og åbner jeg
Win-delen, så ligger der pænt og nydeligt en fmp5.setup / fmp5.exe....

Du skal ihvetfald have både 'ISO 9660' og 'Øvrige Formater' udvidelserne i din
udvidelsesmappe. ...Hm, og så er der et eller andet i kontrolpanelet
'Arkivudveksling', der skal indstilles, men det har jeg aldrig gjort, da jeg
ved den 'ugentlige rengøring' altid sletter indstillingsfilen til
Arkivudveksling sammen med en hel del andet, og jeg har aldrig været ude for,
at hybrid CD'er ikke har vist begge ikoner på skrivebordet.

Så prøv at åbne Arkivudveksling og vælg fanebladet 'Reference' og afkryds alle
3 checkbokse - både de to ovenover listen + 'PC SCSI diske' - 'Aktiver ved
start'. Luk vinduet og indsæt så hybrid CD'en, og begge ikoner skulle gerne
vise sig på skrivebordet.

mvh. Erik Richard