madkultur
Fra : Michael Petersen

Dato : 21-10-01 18:27

Jeg vil her igennem prøve at komme med et indlæg om vores madkultur.
Den er heldigvis ved at tage en drejning over mod det Asiatiske mad køkken,
jeg har selv gået til madlavning i orientalsk madkunst bla. fra sri lanka,
Thailand og kinesisk.
Jeg syntes det er dejlig mad godt nok er der nogle retter som kan tage lang
tid at forberede, men til gengæld er maden yderst velsmagende og desuden
hedder det sig at mange af de krydderier som man bruger er sundt både for
krop og sjæl.
Den gamle dags mad som vi spiser i dag er ved at være lidt kedelig, bla. er
det næsten altid noget med sovs og kartofler, jeg har selv en søn som er
meget glad for sovs og kartofler, men derfor ville jeg gerne prøve at lære
ham at spise lidt andet.
Der er ikke noget så godt som en god gang stærk wok mad lavet ud fra ens
egen opskrift.
Jeg har også lavet en hjemmeside med nogle af de dejlige opskrifter som vi
har prøvet til madlavningen.
adressen er http://home19.inet.tele.dk/micmad hvis der skulle være nogle som
er interesserede i lidt anderledes mad.

Michael

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-10-01 19:00

"Michael Petersen" <andgm@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køkken,
> jeg har selv gået til madlavning i orientalsk madkunst bla. fra sri lanka,

/Klip/

Det er vel en del at et mulitnationalt samfund at maden også kommer til os?.
Personligt kan jeg godt lide den asiatiske mad men omvendt vil jeg ikke
sætte gaflen i mad fra de arabiske lande. Men der er også meget store
forskelle på folk hvor de kommer fra i Danmark. I de større byer har folk
vel generalt lettere ved at prøve fremmede kultures mad mens man langt ude
på landet stadig holder fast ved god gammel dags trationelt mad såsom stegt
flæsk og flæskesteg.

Her hvor jeg kommer fra er holdningen nærmeste at det er noget "nymodens
pjat". Men der er ingen tvivl om at maden herude generalt ikke er sund for
helbredet men omvendt ville jeg heller ikke undvære den gammeldags
flæskesteg med fed brun sovs og de brunede kartofler.

> Jeg har også lavet en hjemmeside med nogle af de dejlige opskrifter som vi
> [...]

Dejlig hjemmeside som jeg vil benytte fremover. Altså når jeg er alene og
ikke få gamle jyder på besøg

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 21-10-01 20:41

On Sun, 21 Oct 2001 19:26:48 +0200, "Michael Petersen"
<andgm@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>hedder det sig at mange af de krydderier som man bruger er sundt både for

Meget dansk mad tager også lang tid at lave, mad der er lavet af gode
råvare og med omhug smager da generalt godt. Nogle er til masser af
kryderier og andre er til fære det er der vel intet galt i ?

> [...]
>meget glad for sovs og kartofler, men derfor ville jeg gerne prøve at lære

Vi får generalt "gammel dags mad" eller også tillemper jeg
forskellinge opskrifter så de svare til vors årtids grøntsager, så
selvom vi er glade for sovs får vi både ris og pasta, det smager jo
også godt til sovs

>Der er ikke noget så godt som en god gang stærk wok mad lavet ud fra ens
>egen opskrift.

Lad vær med at få mavesår for så må du nok skære ned på det
stærke.....

Mvh

Winnie

Med venlig hilsen