FTP-login fra html-side
Fra : Søren N.

Dato : 20-10-01 13:22

Jeg vil gerne give flere brugere mulighed for
at logge direkte på min ftp-server fra mit site ved at angive
brugernavn og password.

Jeg forestiller mig at der enten popper en logon-prompt op eller
der laves en "form" på siden hvor der indtastes brugernavn og
pass direkte på sitet.

Jeg er blevet henvist til clientside-gruppen fra html da et svar
mente at der skulle bruges et java-script...?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Johannsen

Dato : 20-10-01 21:05

On Sat, 20 Oct 2001 14:22:29 +0200, Søren N. wrote:

> [...]
>
> Jeg forestiller mig at der enten popper en logon-prompt op eller der
> laves en "form" på siden hvor der indtastes brugernavn og pass direkte

Konstrurer en url på formen

   ftp://brugernavn:password@ftp.example.com/ ud

fra indholdet i en eller flere form elementer. Henvis eller åbn en ny
side med denne adresse.

/A

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-01 21:16

Søren N. <sn@turnstyle.dk> skrev

> Jeg er blevet henvist til clientside-gruppen fra html da et svar
> mente at der skulle bruges et java-script...?

Det er sikkert
http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/diverse.html#Kodeord
der tænkes på - den er nem at lave om så den både checker
brugernavn (katalog) og adgangskode (fil).

--
Allan

Fra : Søren N.

Dato : 21-10-01 15:07

Nu har jeg lavet den lidt om, så der både skal bruges username og
password:

<FORM ACTION="fejl.html" onSubmit="location.href = 'ftp://' +
this.username.value + ':' + this.password.value + '@mitnavn.dk:21'; return
false">
Username: <INPUT TYPE=TEXT SIZE=20 NAME="username">
Password: <INPUT TYPE=PASSWORD SIZE=20 NAME="password">
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Login" onClick="location.href = 'ftp://' +
this.form.username.value + ':' + this.form.password.value +
'@mitnavn.dk:21'; return false">
</FORM>

Det fungerer fint, men browseren husker et eller andet, da man kan logge
på anden gang ved at angive forkerte, eller helt udelade, username og
password. Det var jo ikke meningen...

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-01 21:45

> [...]
> '@mitnavn.dk:21'; return false">
> </FORM>
>
> Det fungerer fint, men browseren husker et eller andet

Min verison ser således ud:

<form name="bruger" action="#" onSubmit="location = this.kodeord1.value + '/' + this.kodeord2.value + '.asp'; return false">

<input class="pass" type="text" size="15" name="kodeord1">&nbsp;Brugernavn<br>

<input class="knapper" type="submit" value="Luk mig ind" onClick="location = this.form.kodeord1.value + '/' +
this.form.kodeord2.value + '.asp'; return false">
</form>

Lige klippet ud fra www.farumloppemarked.dk/login.asp hvor jeg har brugt det med succes.

--
Allan

Fra : Søren N.

Dato : 23-10-01 01:13

Hej. Formen er der i princippet ikke noget galt med, den fungerer fint. Eksempel: en bruger har været logget ind på serveren
via sin browser og browseren gemmer siderne i mappern temp.inet.files. Brugeren logger af. Næste bruger der logger på fra samme
PC kan logge på uden at angive brugernavn og kodeord, da browseren har gemt den tidligere side. Den sidste bruger har dog ingen
rettigheder (read, write, delete, list etc.) men kan stadig få listet foldere og filer i FTP-serverens hjemme-bibliotek.

Jeg mangler noget, hvor der SKAL angives korretkt brugernavn og adgangskode for at komme videre - og gerne linkes til en anden
side hvis der angives forkert brugernavn og adgangskode.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-01 12:04

> [...]

> brugernavn og adgangskode for at komme videre -
> og gerne linkes til en anden side hvis der angives

I det tilfælde er det nok bedre at lave det serverside.
Prøv at spørge i

eller

alt efter hvad du har adgang til på din server.

--
Allan