Sur sød sovs
Fra : Lene Andersen

Dato : 19-10-01 16:27

Der skulle vel ikke være en, der har en super opskrift på sur sød sovs til
f.eks. kylling eller kalkun?

Mvh. Lene

Fra : Thom@s

Dato : 19-10-01 20:24

Jeg plejer at bruge en lys grundsauce hvori jeg tilsætter en blanding af
eddi´kke og sukker, evt udrørt i en æggeblomme

Mvh Mie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-10-01 03:44

"Lene Andersen" <landersen@writeme.com> skrev i meddelandet...
> Der skulle vel ikke være en, der har en super opskrift på sur sød sovs
> til f.eks. kylling eller kalkun?

Nedenstående er 2 nemme recepter...

Sursød sauce:

1 dl vand
1 tsk sukker
1 lille, finthakket løg
1 lille dåse ananas med væde
3 spsk tomatpuré
1 spsk Ketjap Manis (indonesisk, sød sauce)
2 spsk frisk, revet ingefær
1-2 spsk syltet, hakket ingefær
½ tsk salt
1 spsk hvidvinseddike
1 spsk majsstivelse
½ spsk vand
evt. hvidløg

Vandet bringes i kog og tilsættes sukker. Løg, ananas, tomatpuré, Ketjap
Manis, frisk og syltet ingefær, salt og hvidvinseddike kommes i. Saucen
jævnes med majsstivelse udrørt i vand og småkoger ca. 5 min. Hvidløg kan
evt. tilsættes.

Ovenstående opskrift er fra Tørsleffs Husmoder Service (Den Røde
Kogerbog).

-oo-

Her er en recept på Sweet and sour sauce, som serveres til visse
kinesiske retter...

Sweet and sour sauce:
4 pers.

1 grøn peberfrugt
1 fast tomat
3 skiver usødet ananas (fra dåse)
2 spsk maizenamel
1¼ dl vand
¾ dl (40 g) puddersukker
1¼ dl rødvin
4 spsk tomatketchup
1 spsk soyasauce
1 tsk sennepspulver
saft og reven skal fra 2 stk røde mursten (kan dog udelades)

Halver peberfrugten og tag kærnerne ud. Skyl frugtkødet og hæld kogende
vand over. Lad peberen stå 5 minutter i vandet, tør den og hak den fint.
Flå tomaten, halver den, pres kærnerne ud og hak frugtkødet.
Rør maizenamelet med vand, tilsæt sukker, rødvin, tomatketchup,
soyasauce samt sennepspulver.
Varm alt langsomt op under stadig omrøring og lad det koge et par
minutter, til saucen er blevet klar.
Tilsæt peber, tomat og den afdryppede, finthakkede ananas.
Giv saucen et opkog og smag den til. -Voila!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Apropos kylling:
Curnonsky, gastronomernes prins, som han kaldes, var af den opfattelse,
at en kogt høne har elskovsfremmende egenskaber. Som eksempel nævner
han i "La Table et I'Amour" - Bord og kærlighed - at hvis Madame Pibrac,
som ville giftes for syvende gang i en alder af 71 år, kun opnåede
dommerens tilladelse ved at forklare, at hendes erotiske styrke
skyldtes, at hun spiste en kylling om ugen.

Fra : Ole & Christina

Dato : 20-10-01 10:35

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
snip...
> saft og reven skal fra 2 stk røde mursten (kan dog udelades)

Kan gule ikke bruges? :) -og skal de være godt modne....

Ole

Fra : Mirian

Dato : 22-10-01 15:28

"Ole & Christina" <stigard@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message
> snip...
>

> Kan gule ikke bruges? :) -og skal de være godt modne....

Øh bare et spørgsmål: hvad er mursten i dette tilfælde??