langsom 9.1 og OE 5
Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 17:59

Jeg synes at mit system 9.1 på min pm 4400 bliver langsommere og
langsommere, er noget sådant muligt? Jeg har en gang før haft 9.1
installeret og der kørte det godt i starten, men blev ustabilt efter
nogen tids brug, og der er fordi der er programmer det ikke kan forliges
med ved jeg ikke. Kan det anbefales at opdatere til 9.x ? Foreksempel
kan der gå 5-6 sek hvis jeg ctrl klikker på et ikon inden der sker
noget.

Derudover er OE 5 ved at drive mig til vandvid. Det er snart
uudholdeligt langsomt. Problemet er specielt stort når jeg skal rette
tastefejl, det tager 1-2 sek per bogstav

Jeg har tildelt OU mere ram, smidt alle breve ud af indbakken, tømt
"sendt post" bakken men lige lidt hjælper det. Jeg har faktisk også
prøvet at geninstallere OE med det hjalp heller ikke. Problemerne undrer
mig for under system 8.6 var jeg udemærket tilfreds med ydelsen i OE.
Nogen bud på hvad der kan gøres ?

Min pm 4400 har 96 mb ram, jeg kører med virtuel hukommelse (problemerne
er der også uden) og som sagt er der dansk sys. 9.1 på maskinen.

Hygge

Jakob H k

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 18:14

In article <1f1hlos.w9c07a1a9z2p4N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Foreksempel kan der gå 5-6 sek hvis jeg ctrl klikker på et ikon inden
> der sker noget.

Har du et skrivebordsbillede?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 22:03

> Har du et skrivebordsbillede?

Næhh bare en blå baggrund.

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 22:33

In article <1f1hueq.1q7q48w1xl4078N%ingen@email.dk>,

> Næhh bare en blå baggrund.

Det er ellers en hyppig årsagt til dit problem (altså det med
computeren :).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-10-01 18:30

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> [...]
>

> Min pm 4400 har 96 mb ram, jeg kører med virtuel hukommelse (problemerne
> er der også uden) og som sagt er der dansk sys. 9.1 på maskinen.

Prøv at starte Outlook med alt-tasten nede. Så spørger den dig om du vil
have komprimeret databaserne. Svar ja. Det kan godt hjælpe.

Ellers: Genopbyg skrivebord (start med alt-æble trykket ned) og hvis du
har Norton Speed disk, få den til at defragmentere disken.

Prøv evt. at køre et par standardfunktioner, hvor du kun kører med
"9.1-standard"-udvidelsessættet. Den kan måske være en udvidelse der er
konflikt med.

Selv hygge

Martin

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 22:10

> have komprimeret databaserne.

Det er hermed gjort. Det hjalp dog ikke synderligt. Hvad sker der
egentlig helt præcist når databaserne komprimeres ?

> Ellers: Genopbyg skrivebord (start med alt-æble trykket ned) og hvis du
> har Norton Speed disk, få den til at defragmentere disken.

Er hermed gjort

> Prøv evt. at køre et par standardfunktioner, hvor du kun kører med
> "9.1-standard"-udvidelsessættet.

Jeg har slået en del udvidelser fra og det hjalp en lille smule på
hastigheden i Outlook ekspress, men ikke meget.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-01 03:36

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> Det er hermed gjort. Det hjalp dog ikke synderligt. Hvad sker der
> egentlig helt præcist når databaserne komprimeres ?

'Spildpladsen' i databaserne forsvinder, så der ikke er fx. store tomme
sider i den.

> Er hermed gjort

> Jeg har slået en del udvidelser fra og det hjalp en lille smule på
> hastigheden i Outlook ekspress, men ikke meget.

Prøv at fjerne MS Internet Library og de øvrige MS filer fra
udvidelsesmappen. Læg dem i en mappe et eller andet sted og genstart. Og kør
en 'first run' på OE og IE. De vil så lægge de nødvendige filer igen. Det
kan muligvis hjælpe.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-01 00:33

Hej Jakob

Jakob H K wrote:

> [...]
> med ved jeg ikke. Kan det anbefales at opdatere til 9.x ? Foreksempel
> kan der gå 5-6 sek hvis jeg ctrl klikker på et ikon inden der sker

Har du fornemmelsen af, at kapaciteten på din HD også er mindre? - For det
kan godt tyde på, at dine 'TempFolders' ikke tømmes ved genstart/opstart.
Prøv i første omgang 'AutoPurge 2.5.1' og se, om det hjælper.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=7337/AutoPurge.sit>.

> [...]
> prøvet at geninstallere OE med det hjalp heller ikke. Problemerne undrer
> mig for under system 8.6 var jeg udemærket tilfreds med ydelsen i OE.

Jeg bruger ikke OE, men har den ikke en 'komprimeringsfunktion'¨ala
Netscape til at komprimere og reducere 'spildplads'. Det hjælper gevaldigt
på NC, hvis man bruger den funktion....

> Min pm 4400 har 96 mb ram, jeg kører med virtuel hukommelse (problemerne
> er der også uden) og som sagt er der dansk sys. 9.1 på maskinen.

Tja, selvom jeg godt véd, at der nok vil komme reaktioner, så lad være med
at bruge VM. Det sløver. - Og jo langsommere CPU, des mere sløver det rent
faktisk.

Men du har for såvidt RAM nok til at kunne opgradere til 9.2.1 uden
problemer. Det vil gøre din 4400 både mere stabil og hurtigere. Og hvis du
så alligevel vælger at bruge VM på en 9.2.1, så vil den sløve knap så meget
som på 9.1. Og du undgår problemerne med at de temporære mapper fylder mere
og mere.

Men for at kunne installere 9.2.1 skal du bruge et installationsprogram ala
'ÏnstallAnywhere Now!'.

- Men var der ikke en, der postede et eller andet trick her i gruppen, så
man kunne ændre gestalt-ID, så man alligevel kunne bruge Apples installer?

- Og jo! - en 4400 er hurtig nok til at køre 9.2.1

Fra : Jakob H K

Dato : 19-10-01 07:43

> Men for at kunne installere 9.2.1 skal du bruge et installationsprogram ala
> 'ÏnstallAnywhere Now!'.

hvorfor skal det ikke installeres som et almindeligt system?

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-01 15:25

Hej Jakob

- Fordi OS 9.2.1 primært er beregnet til at køre i 'Classic Mode' under OS X.
Det betyder, at installeren søger efter gestalt-ID'er, der sikrer dette.

Jeg har dog med TomeViewer trukket _alt_ hvad jeg kunne af opdaterede/ændrede
dele ud og haft det installeret på både en PM 7200/90 og en PM 7600/120, og der
har været en mærkbar forbedring i både hastighed og stabilitet i forhold til
9.1. Faktisk var vel nok den eneste store fil/arkiv, som jeg ikke kunne opdatere
selve 'System' arkivet. Jeg havde nok ikke tålmodighed nok til at bruge ResEdit
og finde og udskifte alle de enkelte resourcedele fra den store ResEdit
resourcefil, der ligger i installeren også.

Men fx. 'InstallAnywhere Now!' kan ændre gestalt ID og derved omgå denne hurdle.

NB. Der er lige kommet en ny version 4.5 af IA Now!

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob H K

Dato : 19-10-01 16:40

> [...]
> nok ikke tålmodighed nok til at bruge ResEdit og finde og udskifte alle de
> enkelte resourcedele fra den store ResEdit resourcefil, der ligger i

Det virker lidt for "nørded" til at jeg tør kaste mig ud i det

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-10-01 01:39

Hej Jakob

Nørded eller ikke...-) - Det tog en pokkers til tid, - det meste af en dag (-