Hjælp! - Uklar skærmbillede i linux
Fra : Morten Christensen

Dato : 18-10-01 13:49

Jeg har langt om længe fået installeret yellow dog linux på min mac 4400.

Min problem er at når jeg kommer ind i linux er skærmbillede meget sløret. Jeg
kan nærmest kun gætte mig til teksten. Programmet kører ellers fint nok. Jeg
menber at andre her på mailgate har haft lignene problemer?

Jeg vil meget gerne have foreslag til at løse problemet.

Venlig hilsen Morten

--
Posted from ip80.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.80]

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 15:02

Programmet kører ellers fint nok.

Er der de korrekte farver på når du kommer til den grafiske brugerflade
? Jeg har samme problem som dig (på samme maskine) og farverne i gui'en
er også helt skæve.

Jeg har overvejet at prøve mandrake istedet for, der skulle være en
version til mac, men om den kan køre på en pm 4400 ved jeg ikke. Er der
nogen der har et bud på det ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-10-01 15:45

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:
> Jeg har overvejet at prøve mandrake istedet for, der skulle være en
> version til mac, men om den kan køre på en pm 4400 ved jeg ikke. Er der
> nogen der har et bud på det ?

Jeg kender ikke meget til hverken YD eller linux på Mac, da jeg selv
forsøger mig med SuSE på en PC! :)
Men det lyder da, som om programmet bruger forkerte 'skærmindstillin-
ger'?
I SuSE er der forskellige 'setup tools', så derfor kender jeg ikke i
detaljer meget til selve filerne - men det må vel være ét eller andet
med 'X', 'xf86.config' eller lign.?
Ellers vil jeg generelt anbefale 'linux-fuskere' [:)] at frekventere
www.sslug.dk; i tilknytning hertil findes nogle nyhedsgrupper, hvor man
kan få megen god og - ofte - hurtig hjælp! (Grupperne kræver tilmelding,
før man kan skrive til dem, men det er en ganske enkel sag)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 16:07

In article <1f1hd1k.zfk0y4zo33swN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Er der de korrekte farver på når du kommer til den grafiske brugerflade
> ? Jeg har samme problem som dig (på samme maskine) og farverne i gui'en
> er også helt skæve.

Fik du opdateret kernen?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 16:45

> Fik du opdateret kernen?

Jeg må med skam indrømme at jeg druknede i linux-sumpen Jeg mangler
at få kopieret en fil fra linux partitionen over på mac partitionen før
det skulle fungerer. Jeg har fået en vejledning fra dig på hvordan det
gøres, men jeg kunne ikke lige få det til at fungere. Mit problem er at
jeg ikke kan huske hvad macpartitionerne hedder. Jeg prøvede med fdisk i
en terminal som du foreslog, men der kom en eller anden meddelelse om at
der ikke var nogen partitioner eller noget i den retning. Jeg er midt i
noget flyttehelvede men når jeg får tid vil jeg prøve igen så du kan få
den nøjagtige meddelse

Ved du foriøvrigt om mandrakes ppc distribution kræver g3 eller g4 ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 17:08

In article <1f1hia6.1l4y7us1ovwgt8N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Ved du foriøvrigt om mandrakes ppc distribution kræver g3 eller g4 ?

De skriver den er optimeret til G3, men den burde kunne køre på enhver
ppc (stort set).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-10-01 21:05

> Er der de korrekte farver på når du kommer til den grafiske brugerflade
> ? Jeg har samme problem som dig (på samme maskine) og farverne i gui'en
> er også helt skæve.

Farverne hos mig er fine. Det er kun teksten der fremstår sløret og der kommer
spor af bevægelse på brugerfladen.

> Jeg har overvejet at prøve mandrake istedet for, der skulle være en
> version til mac, men om den kan køre på en pm 4400 ved jeg ikke. Er der
> nogen der har et bud på det ?

Jeg har købt Mandrake hus Linuxpusheren - den kan kører på mac 4400, men med 96
MB som minimum.

Kan du Jacob eller en anden læse svarerne fra Martin Edlich? Kan I i så fald
være flinke at sende mig en mail med kopi af svarerne. Hvis Martin læser dette,
ved jeg at du har skrevet, at jeg skal bruge en rigtig newsreader - men hvad
skal det være for et program?.

Venlig hilsen

Morten Birk Christensen

--
Posted from ip105.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.105]

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-01 22:13

Morten Christensen <morten@privat.dk> wrote:

> [...]
> læser dette, ved jeg at du har skrevet, at jeg skal bruge en rigtig
> newsreader - men hvad skal det være for et program?.

macsoup

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 22:47

> Jeg har købt Mandrake hus Linuxpusheren - den kan kører på mac 4400, men
> med 96 MB som minimum.

Det er lige nøjagtig hvad jeg har. Ved du om det kører godt med 96 mb
ram eller det blot er det allermindste man kan klare sig med ?

Skal det være hans svar i denne tråd ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-10-01 02:14

Ved du om det kører godt med 96 mb
> ram eller det blot er det allermindste man kan klare sig med ?

Jeg har ikke erfaringer med Mandrake - men jeg tror der går fint med 96 MB. Du
kan læse om installering på INSTALL på disketten.

> Skal det være hans svar i denne tråd ?

Ja det var de svar jeg ikke kan læse.

Morten

--
Posted from ip55.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.55]

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-10-01 23:38

Morten Christensen wrote:

> ved jeg at du har skrevet, at jeg skal bruge en rigtig newsreader
> - men hvad skal det være for et program?

Til Mac er der MacSoup

http://home4.inet.tele.dk/marathon/MacSOUP/

eller MT-Newswatcher. Til Linux er der en OK nydelig og grafisk
newsreader ved navn Pan:

    http://pan.rebelbase.com

alternativ KDEs Knode (ligeledes grafisk)

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 23:59

In article <slrn9sumep.55b.janus@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> eller MT-Newswatcher. Til Linux er der

Kender du tilfældigvis en newsreader til Linux, der har et interface
ligesom Newswatchers?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-10-01 01:07

In article <newsspam3-2BBB6F.00583519102001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich wrote:

> Kender du tilfældigvis en newsreader til Linux, der har et
> interface ligesom Newswatchers?

Nej, men så igen: hvad er kriteriet for at det ligner Newswatchers?

Hvis du vil have noget grafisk, så synes jeg du skal kigge på Pan. Den
er ganske nydelig, og kan det meste: folde tråde ud/ind, farvefiltre,
vise binære osv. Du finder en præsentation af features med screenshots
her:

http://pan.rebelbase.com/screenshots.html

Er du ikke bange for et tekstbaseret miljø, så kig på slrn og Gnus:
http://slrn.org og http://gnus.org

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-10-01 01:31

In article <slrn9surlc.5bd.janus@mymlan.netcetera.dk>,

> Nej, men så igen: hvad er kriteriet for at det ligner Newswatchers?

Seperate vinduer til det hele. Abbonnerede grupper i et vindue,
dobbeltklik åbner et vindue med gruppens artikler, dobbeltklik (eller
mellemrumstast) åbner et nyt vindue med artiklen.

> [...]
> er ganske nydelig, og kan det meste: folde tråde ud/ind, farvefiltre,
> vise binære osv. Du finder en præsentation af features med screenshots

Er prøvet, men den sluger for meget skærmplads, selv på en 19" skærm.
Jeg kan godt lide at kunne se hele navnet på gruppen, hele subject og så
stadigvæk have plads til at kunne læse artiklen.

> Er du ikke bange for et tekstbaseret miljø, så kig på slrn og Gnus:

Det kræver pt for lang tid at sætte sig ind i disse programmer.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-10-01 21:47

Fri, 19 Oct 2001 02:30:33 +0200, "Martin Edlich"
<newsspam3@mail.edlich.dk>:

> Seperate vinduer til det hele. Abbonnerede grupper i et vindue,
> dobbeltklik åbner et vindue med gruppens artikler, dobbeltklik (eller
> mellemrumstast) åbner et nyt vindue med artiklen.

Nej, mener ikke jeg har set noget sådant. Har du prøvet om man kan
indstille Knode, så den nærmer sig dine ønsker?

> Er prøvet, men den sluger for meget skærmplads, selv på en 19" skærm.
> Jeg kan godt lide at kunne se hele navnet på gruppen, hele subject og så
> stadigvæk have plads til at kunne læse artiklen.

Ikke at det giver dig hva du efterlyser, men en pragmatisk mulighed er at
ofre en hel virtuel desktop til Pan, og så bruge [shift] + [v] til at
åbne indlæg i sepeart vindue.

-j

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-10-01 02:10

> [...]
> newsreader ved navn Pan:
>
>     http://pan.rebelbase.com
>
> alternativ KDEs Knode (ligeledes grafisk)

Tak for linkene. Jeg er igang med at lære at bruge Soup.

Morten

--
Posted from ip55.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.55]

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-10-01 19:02

"Morten Christensen" <morten@privat.dk> writes:

> Jeg har langt om længe fået installeret yellow dog linux på min mac 4400.

Så bliver du sikkert glad for at få at vide, at Terra Soft Solutions i
onsdags satte Yellow Dog Linux 2.1 til salg. Der er
bla. understøttelse af ext3 og ReiserFS, samt XFree86 4.1.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-10-01 21:05

In article <yehd73khlnx.fsf@vertigo.daimi.au.dk>, Thomas Bjørn
Andersen wrote:

> Så bliver du sikkert glad for at få at vide, at Terra Soft
> Solutions i onsdags satte Yellow Dog Linux 2.1 til salg. Der er
> bla. understøttelse af ext3 og ReiserFS, samt XFree86 4.1.

.... og en 2.4-kerne som standard...

-j

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-10-01 21:12

> Så bliver du sikkert glad for at få at vide, at Terra Soft Solutions i
> onsdags satte Yellow Dog Linux 2.1 til salg. Der er
> bla. understøttelse af ext3 og ReiserFS, samt XFree86 4.1.
+++ATH

Tak for responsen ... Ved du hvor den kan købes ? (har tjekket linuxpusher).

Morten

--
Posted from ip105.svgnxr2.ras.tele.dk [195.249.27.105]

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-10-01 22:15

Jeg har selv overvejet at bestille den fra www.yellowdoglinux.com

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 22:10

> Så bliver du sikkert glad for at få at vide, at Terra Soft Solutions i
> onsdags satte Yellow Dog Linux 2.1 til salg.

Hvis man nu har installeret ydl 2.0 på sin disk, skal man så formatere
den igen for at installere 2.1 ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-10-01 22:17

ingen@email.dk (Jakob H K) writes:

> Hvis man nu har installeret ydl 2.0 på sin disk, skal man så formatere
> den igen for at installere 2.1 ?

Kun hvis du vil benytte ReiserFS. Jeg tror nok, at ext3 kan lægges
overn på dit eksiterende ext2fs, uden at skulle slette noget. Du kan
selvfølgeligt også bare vælge at fortsætte med ext2.

Fra : Jakob H K

Dato : 18-10-01 22:42

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> eg tror nok, at ext3 kan lægges
> overn på dit eksiterende ext2fs, uden at skulle slette noget. Du kan
> selvfølgeligt også bare vælge at fortsætte med ext2.

Slet ikke forstået

Hygge

Jakob H K

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-10-01 23:08

ingen@email.dk (Jakob H K) writes:

> Slet ikke forstået

Undskyld, det fik jeg vist heller ikke forklaret særligt godt.

Der er tale om nye filsystemer, ganske som HFS og HFS+ som vi kender
det fra Mac OS. ReiserFS og ext3fs er, i modsætning til den gammeldags
og umoderne HFS familie, journaliserende filsystemer, hvilket i
praksis vil sige at du aldrig når at se disk første hjælp, Norton File
Corrupter^H^H^H^H^HDoctor eller Disk Warrior køre, dels fordi hele
systemet er mere stabilt end Mac OS, men specielt på grund af de
underliggende datastrukturer, der gør det muligt kun at undersøge de
ændringer der er lavet på systemet siden den sidste journal indgang
blev skrevet (og det gør de /meget/ ofte). Jeg bruger selv XFS på min
x86 linux maskine, og her tager det 0.4-0.6 sekunder at undersøge mine
2*15 GB + 30 GB filsystemet. Hvor lang tid tager Norton om at scanne
en disk? :)

ReiserFS er et helt nyt system, bygget op helt fra grunden. Hans
Reiser har en mængde særdeles spændende ideer, og mange af disse er
implementeret i ReiserFS. Hvis du vil køre med ReiserFS skal du lægge
et nyt filsystem på din disk, hvilket selvfølgelig sletter alt hvad du
har gemt.

Ext3fs (Primært udviklet af legendarisk Stephen Tweedie) er en
"udvidelse" til ext2fs, og kan installeres ovenpå et eksisterende ext2
filsystem blot ved at køre tune2fs. Interessant nok kan man også slå
det fra igen, dvs. gå tilbage til ext2fs, uden at skulle omformatere
noget.

Jeg vil nok vælge ReiserFS til min gamle 7600/200, når jeg en gang får
fat på YDL 2.1, selvom der pt. ikke er nogle programmer a la linux
disks eller mountext2fs til Mac OS.

Thomas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-10-01 23:14

In article <1f1hz2y.1dgcs7015sij8sN%ingen@email.dk>, Jakob H K wrote:

> Slet ikke forstået

ext2, ext3 og ReiserFS er alle forskellige filsystemer som Linux kan
køre på, lige som HFS ("Apple Standard") og HFS+ ("Apple udvidet") som
du måske kender fra MacOS.

Hvor ext2 er temmelig udbredt på Linux, er ext3 og Reiser et noget
mere sjældent syn. Det interessante ved dem er, at de er såkaldte
jounaliserende filsystemer, som er vanskeligere at slå ihjel - og som
sparer en del tid og disktjek efter strømsvigt eller anden
driftsforstyrrelse.

Var det svar

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-10-01 23:24

In article <slrn9sul1o.55b.janus@mymlan.netcetera.dk>, Janus
Sandsgaard wrote:

> Var det svar?

Nej, det var det da vist ikke.

I forlægnelse af snakken om filsystemer: Det forholder sig
sandsynligvis sådan, aat man uden videre kan opgradere sin YDL2.0 til
2.1, hvis man beholder ext2, at det kræver reformatering at overgå fra
eksempelvis ext2 til Reiser ved YDL-opgradering, hvorimod at ext2 ->
ext3 muligvis kan klares med en art konvertering af det eksisterende
system, parallelt med opdatering af de nye komponenter, atlså Xfree,
kerne m.v.

Var det svar?

-j