/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Problemer med klokken og PB 180
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 11:18


Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet. Problemet
viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret slet ikke går
(sekunderne står stille). Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"

Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.

Jeg har testet den med TechTool pro 2.5, den finder to fejl i FPU (noget med
to tals log og ditto exp, det kan være det ikke er understøttet af FPU'en?),
men ellers intet. Jeg har kørt alle tests undtaget de to mest krævende RAM
tests (est. time 52 days)

Er der nogen der har nogen forslag til:
1: Årsag?
2: Løsning?

Magnus


 
 
Anders (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-10-01 11:45

Magnus Rohde skrev:

>
> Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
> PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet. Problemet
> viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret slet ikke går
> (sekunderne står stille). Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
> status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"
>
> Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
> gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.
>
> Jeg har testet den med TechTool pro 2.5, den finder to fejl i FPU (noget med
> to tals log og ditto exp, det kan være det ikke er understøttet af FPU'en?),
> men ellers intet. Jeg har kørt alle tests undtaget de to mest krævende RAM
> tests (est. time 52 days)
>
> Er der nogen der har nogen forslag til:
> 1: Årsag?

Flad batteri

> 2: Løsning?

Nyt

Men dog kun et (meget sandsynligt) forslag


Anders (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-10-01 12:22

Anders skrev:

> Magnus Rohde skrev:
>
>>
>> Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
>> PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet. Problemet
>> viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret slet ikke går
>> (sekunderne står stille). Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
>> status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"
>>
>> Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
>> gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.
>>
>> Jeg har testet den med TechTool pro 2.5, den finder to fejl i FPU (noget med
>> to tals log og ditto exp, det kan være det ikke er understøttet af FPU'en?),
>> men ellers intet. Jeg har kørt alle tests undtaget de to mest krævende RAM
>> tests (est. time 52 days)
>>
>> Er der nogen der har nogen forslag til:
>> 1: Årsag?
>
> Flad batteri
>
>> 2: Løsning?
>
> Nyt
>
> Men dog kun et (meget sandsynligt) forslag
>
Måske skal jeg tilføje at det ikke er det store batteri jeg mener, men et
lille batteri et-eller-andet sted inden i computeren, hvis opgave bla. er at
drive uret. Det er vist nok ikke større end et urbatteri.


Magnus Rohde (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 12:39

d. 17/10/01 13:21 skrev Anders på ajkmine@boxershortsmac.com i artiklen
B7F3365F.1133F%ajkmine@boxershortsmac.com:


>>
> Måske skal jeg tilføje at det ikke er det store batteri jeg mener, men et
> lille batteri et-eller-andet sted inden i computeren, hvis opgave bla. er at
> drive uret. Det er vist nok ikke større end et urbatteri.

Det har jeg skiftet, uden resultat.

Magnus


Erik Richard Sørense~ (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-10-01 13:21

Hej Anders & Magnus

Anders.
Batteriet (ikke PRAM batteri) har ingen betydning for det på en PB 180. Den kan
køre på lysnet og starte osv. helt uden batteriet isat. Dette gælder for alle i
serie 160 og 180, da det er samme koncept, de modeller er bygget over. Jeg har
selv en 165 med et totalt dødt batteri, og den fungerer ganske glimrende på
lysnettet alene.

- Og skal man hen og købe et nyt batteri til en serie 160/180, så er det en
mindre herregård, man skal gi' for et sådant.... ca. 14-1500kr.!!!! De kan nemlig
ikke længere fås som 'supply parts' men kun som 'replacement
tools'/'reservedele'. (-

Magnus
Prøv at fjerne alle systemindstillingerne til 'generelt', 'Finder', 'system',
'dato&tid', 'skærm' osv..

Brug så en udrettet papirclips eller spidsen af en kuglepen og tryk på den lille
forsænkede knap, der sidder tættest ved siden af ON/OFF kanppen bagpå (den med
den liggende treekant). Herved resetter du PRAM'en fuldstændig. Tryk derefter på
den anden lille kanp - den med symbolet ligesom en lille bølge i en cirkel. Her
nulstiller du hele computeren.

HUSK at strømforsyningen _skal_ være tilsluttet!

Lad den så genstarte som normalt og genopbyg skrivebordet ved at holde COM+ALT
nede under genstarten. - Hvad sker der så?

Et af problemerne med både serie 160 og 180 er netop, at der ophobes noget
statisk elektricitet i hele systemet - altså alle plastdele og metaldele i hele
computeren. Normalt vil det ikke have nogen betydning, men på et tidspunkt kan
der ophobes så meget, at det fx. 'låser' netop det lille clock-chip.

mvh. Erik Richard

Anders wrote:

> > Er der nogen der har nogen forslag til:
> > 1: Årsag?
>
> Flad batteri
>
> > 2: Løsning?
>
> Nyt
> Men dog kun et (meget sandsynligt) forslag

mvh. Erik richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Anders (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-10-01 14:35

Erik Richard Sørensen skrev:

> Anders.
> Batteriet (ikke PRAM batteri) har ingen betydning for det på en PB 180. Den
> kan
> køre på lysnet og starte osv. helt uden batteriet isat. Dette gælder for alle
> i
> serie 160 og 180, da det er samme koncept, de modeller er bygget over. Jeg
> har
> selv en 165 med et totalt dødt batteri, og den fungerer ganske glimrende på
> lysnettet alene.
>
> - Og skal man hen og købe et nyt batteri til en serie 160/180, så er det en
> mindre herregård, man skal gi' for et sådant.... ca. 14-1500kr.!!!! De kan
> nemlig
> ikke længere fås som 'supply parts' men kun som 'replacement
> tools'/'reservedele'. (-

Jeg uddybede også mit svar i en nu meddelelse med at det ikke var det store
batteri jeg mente. Men jeg kan se at jeg ikke selv har fået beskeden over
TDCs newsserver. Men Magnus har fået den, selv om han også er på en TDK
server. Øhh?

Er der et eller andet helt i kuk med TDC i dag?


Magnus Rohde (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 15:47

d. 17/10/01 15:35 skrev Anders på ajkmine@boxershortsmac.com i artiklen
B7F355A9.11370%ajkmine@boxershortsmac.com:

> Jeg uddybede også mit svar i en nu meddelelse med at det ikke var det store
> batteri jeg mente. Men jeg kan se at jeg ikke selv har fået beskeden over
> TDCs newsserver. Men Magnus har fået den, selv om han også er på en TDK
> server. Øhh?
>
> Er der et eller andet helt i kuk med TDC i dag?
>
Jeg sidder på cybercity's newsserver

Magnus
--
"If you're gonna be dumb, you'd better be tough"
Johnny Knoxville on Steve O, MTV Jackass


Anders (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-10-01 15:57

Magnus Rohde skrev:

>> Er der et eller andet helt i kuk med TDC i dag?
>>
> Jeg sidder på cybercity's newsserver

Ahh det er grunden. Det er MIG der er helt kuk med i dag (jeg gik fra
emailadresse -> newsserver imod bedre vidende)


Erik Richard Sørense~ (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-10-01 23:41

Hej Anders

- Der må være noget galt, for jeg fik den først laaang tid efter, jeg havde sendt
mit indlæg, og jeg bruger Sunsite, da den er væsentlig hurtigere end stofanets
egen newsserver.... Men så er det jo heller ikke første gang TDC har problemer.-)

Anders wrote:

> Jeg uddybede også mit svar i en nu meddelelse med at det ikke var det store
> batteri jeg mente. Men jeg kan se at jeg ikke selv har fået beskeden over
> TDCs newsserver. Men Magnus har fået den, selv om han også er på en TDK
> server. Øhh?
>
> Er der et eller andet helt i kuk med TDC i dag?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Magnus Rohde (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 15:46

Endnu har intet hjulpet, måske skulle jeg gå til en vodoo doktor

Til alle der (indtil nu) har prøvet at hjælpe, så har jeg prøvet det i
foreslår, som man også kan læse i mit oprindelige indlæg.

Jeg frygter det er clock chippen der er død, men jeg håber stadig at nogen
kan bevise andet.

Magnus
--
"If you're gonna be dumb, you'd better be tough"
Johnny Knoxville on Steve O, MTV Jackass


Erik Richard Sørense~ (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 17-10-01 23:56

Hej Magnus

Jeg har lige kigget din opr. mail igennem.... Er det en 180 med gråtoneskærm
eller en 180c med farveskærm?

Magnus Rohde wrote:

> Endnu har intet hjulpet, måske skulle jeg gå til en vodoo doktor

mvh. Erik richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Magnus Rohde (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 18-10-01 08:36

d. 18/10/01 0:56 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3BCE0C48.DDA7F0B0@mail1.stofanet.dk:

> Hej Magnus
>
> Jeg har lige kigget din opr. mail igennem.... Er det en 180 med gråtoneskærm
> eller en 180c med farveskærm?
>
Det er en 180, med gråtoneskærm.

Magnus


Erik Richard Sørense~ (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-10-01 22:28

Hej Magnus

Ok, så tror jeg, at en af de mere kendte fejl på 180 serien kan udelukkes, nemlig
den, at det er skærmkablet, der er knækket. Det er ellers en af de værste ting at
komme til at pille ved på 180 serien, men heldigvis er det næsten udelukkende på
180c, det er problemet.

Men hvis du vil kontrollere det, så kan du tage skærmkappen af og se, hvordan
hele det flade tilslutningskabel sidder, - bare der er en enkelt lille tråd løs,
så kan det give nogle sjove reaktioner på skærmen. En af mine venner købte en
180c, hvor der var striber øverst på skærmen, og da han tog kappen af var der
_én_ enkelt tråd, der var knækket i lodningen. Det ordnede han med en stump
tændstik og en lille smule lim -)) - Han skar tændstikken til, så den passede ind
mod kappen på det sted, hvor lodningen var knækket. - Limede tændstikken fast på
kappen, - fik tråden lagt pænt ned på loddepunktet - og lukkede yderst forsigtig
kappen på plads... Et voila! - ingen striber, men en pæn flot ren farveskærm.

Så hvis ikke du kan bruge dette tip, så kan det være, en anden kan...

mvh. Erik Richard

Magnus Rohde wrote:

> > Jeg har lige kigget din opr. mail igennem.... Er det en 180 med gråtoneskærm
> > eller en 180c med farveskærm?
> >
> Det er en 180, med gråtoneskærm.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Flemming Rubini (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 17-10-01 15:53

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
> PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet. Problemet
> viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret slet ikke går
> (sekunderne står stille). Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
> status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"
>
> Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
> gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.
Husk at: Smid Dato og Tid indstillingerne ud. Jeg gætter her.

mvh.
Flemming Rubini


Nicolai Brandt (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Brandt


Dato : 17-10-01 21:22

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
> PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet. Problemet
> viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret slet ikke går
> (sekunderne står stille). Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
> status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"
>
> Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
> gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.
>
> Jeg har testet den med TechTool pro 2.5, den finder to fejl i FPU (noget med
> to tals log og ditto exp, det kan være det ikke er understøttet af FPU'en?),
> men ellers intet. Jeg har kørt alle tests undtaget de to mest krævende RAM
> tests (est. time 52 days)
>
> Er der nogen der har nogen forslag til:
> 1: Årsag?
> 2: Løsning?

Jeg har selv oplevet det, dog ikke på en 180 men på en 180c...
Symptomerne ligner. Jeg havde yderligere det problem at datoerne på mine
dokumenter ændrede sig som vinden blæser. Oprettelse og ændrings datoer
fra 1904 osv. Jeg ved ikke hvad, hvem eller hvorfor, men efter en
formatering og et nyt system kørte uret pludselig igen.

Formaterede du inden du lagde nyt system på?

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Magnus Rohde (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 21:26

d. 17/10/01 22:21 skrev Nicolai Brandt på nicstone@mac.com i artiklen
1f1g0e0.lbb04ez2c5tkN%nicstone@mac.com:

> Jeg har selv oplevet det, dog ikke på en 180 men på en 180c...
> Symptomerne ligner. Jeg havde yderligere det problem at datoerne på mine
> dokumenter ændrede sig som vinden blæser. Oprettelse og ændrings datoer
> fra 1904 osv. Jeg ved ikke hvad, hvem eller hvorfor, men efter en
> formatering og et nyt system kørte uret pludselig igen.
>
> Formaterede du inden du lagde nyt system på?

Nej det gjorde jeg ikke, men det lyder som noget der skal prøves.

Magnus


Magnus Rohde (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 17-10-01 21:40

angående installering af system 7.5, er der så nogen der har en ide til
hvordan man installerer fra et 22,1 mb stort diskimage på en tom hd, uden CD
drev?

Magnus


Martin Edlich (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 17-10-01 22:21

In article <B7F3B950.CDF0%magnus-marius@mail.tele.dk>,
Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> angående installering af system 7.5, er der så nogen der har en ide til
> hvordan man installerer fra et 22,1 mb stort diskimage på en tom hd, uden CD
> drev?

Over netværket.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Henrik Münster (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 18-10-01 00:03

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <B7F3B950.CDF0%magnus-marius@mail.tele.dk>,
> Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
>
> > angående installering af system 7.5, er der så nogen der har en ide til
> > hvordan man installerer fra et 22,1 mb stort diskimage på en tom hd,
> > uden CD drev?
>
> Over netværket.

Den kender jeg godt. Det kræver, at PowerBook har en startdisk
med et styresystem og drivere til netværkskortet. Det kan jeg i hvert
fald ikke få til at være på en diskette. Man kan således kun installere
et styresystem, hvis der ligger et styresystem på harddisken. Det må da
være et punkt 22!
En alternativ mulighed er at slutte PowerBooken til en stationær
Mac som en ekstern SCSI-disk. Det kræver et specielt kabel og en
stationær Mac med SCSI-port. Jeg tror, at alle de tidlige PowerBook kan
det. Både en 100 og en 5300 kan i hvert fald. Det kræver ikke
styresystem på PowerBook, og så kan man installere fra en cd i den
stationære Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Martin Edlich (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 18-10-01 00:13

In article <1f1g7us.b31p5h1nr82qqN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Den kender jeg godt. Det kræver, at PowerBook har en startdisk
> med et styresystem og drivere til netværkskortet. Det kan jeg i hvert
> fald ikke få til at være på en diskette. Man kan således kun installere
> et styresystem, hvis der ligger et styresystem på harddisken. Det må da
> være et punkt 22!

Man kan hente et diskimage fra Apple, der giver mulighed for netop denne
operation.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Nicolai Brandt (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Brandt


Dato : 18-10-01 00:21

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > In article <B7F3B950.CDF0%magnus-marius@mail.tele.dk>,
> > Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
> >
> > > angående installering af system 7.5, er der så nogen der har en ide til
> > > hvordan man installerer fra et 22,1 mb stort diskimage på en tom hd,
> > > uden CD drev?
> >
> > Over netværket.
>
> Den kender jeg godt. Det kræver, at PowerBook har en startdisk
> med et styresystem og drivere til netværkskortet. Det kan jeg i hvert
> fald ikke få til at være på en diskette. Man kan således kun installere
> et styresystem, hvis der ligger et styresystem på harddisken. Det må da
> være et punkt 22!

Der eksisterer en speciel netværksdiskette, hvor der ligger både system
og nætværks udvidelser... Det var i hvertfald den løsning jeg i sin tid
brugte efter formateringen af min PB180c (Faktisk havde jeg 2 disketter,
en med system + formaterings værktøj og en med system + netværk).

Jeg har stadig disketten liggende som .img fil hvis man har lyst til at
bruge den. Ellers kan den vist stadig findes på en af apples ftp
servere.

> En alternativ mulighed er at slutte PowerBooken til en stationær
> Mac som en ekstern SCSI-disk. Det kræver et specielt kabel og en
> stationær Mac med SCSI-port. Jeg tror, at alle de tidlige PowerBook kan
> det. Både en 100 og en 5300 kan i hvert fald. Det kræver ikke
> styresystem på PowerBook, og så kan man installere fra en cd i den
> stationære Mac.

Rigtigt, men udgiften til det specielle SCSI stik PB'en bruger er ret
betydelig, eller det var det da jeg i sin tid forhørte mig om
muligheden. Der er dog andre fordele hvis man skulle anskaffe sig et
sådanne, idet man rimeligt nemt og med store hastigheder kan flytte
filer fra sin stationære til sin PB og tilbage igen

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Magnus Rohde (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 18-10-01 08:38

d. 18/10/01 1:21 skrev Nicolai Brandt på nicstone@mac.com i artiklen
1f1g8sk.f1x0nw9ejqkN%nicstone@mac.com:
>
> Der eksisterer en speciel netværksdiskette, hvor der ligger både system
> og nætværks udvidelser... Det var i hvertfald den løsning jeg i sin tid
> brugte efter formateringen af min PB180c (Faktisk havde jeg 2 disketter,
> en med system + formaterings værktøj og en med system + netværk).
>
> Jeg har stadig disketten liggende som .img fil hvis man har lyst til at
> bruge den. Ellers kan den vist stadig findes på en af apples ftp
> servere.

Se det lyder interessant, kan du sende det til mig i en mail?

Magnus


Nicolai Brandt (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Brandt


Dato : 18-10-01 11:54

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> d. 18/10/01 1:21 skrev Nicolai Brandt på nicstone@mac.com i artiklen
> 1f1g8sk.f1x0nw9ejqkN%nicstone@mac.com:
> >
> > Der eksisterer en speciel netværksdiskette, hvor der ligger både system
> > og nætværks udvidelser... Det var i hvertfald den løsning jeg i sin tid
> > brugte efter formateringen af min PB180c (Faktisk havde jeg 2 disketter,
> > en med system + formaterings værktøj og en med system + netværk).
> >
> > Jeg har stadig disketten liggende som .img fil hvis man har lyst til at
> > bruge den. Ellers kan den vist stadig findes på en af apples ftp
> > servere.
>
> Se det lyder interessant, kan du sende det til mig i en mail?

Det kan jeg godt. Go' fornøjelse

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Morten Reippuert Knu~ (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-10-01 11:35

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Rigtigt, men udgiften til det specielle SCSI stik PB'en bruger er ret
> betydelig,

jeg har et liggende som du kan få for en slik - send mig en mail hvis
det har interesse.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-10-01 02:23

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> > Over netværket.
>
> Den kender jeg godt. Det kræver, at PowerBook har en startdisk
> med et styresystem og drivere til netværkskortet. Det kan jeg i hvert
> fald ikke få til at være på en diskette. Man kan således kun installere
> et styresystem, hvis der ligger et styresystem på harddisken. Det må da
> være et punkt 22!

Ah ikke helt..-) man kan lave tricket med disketten 'Hjælpefunktioner 2' fra
system 7.1, som er det oprindelige system. Der ligger AppleTalk på den
startdiskette, - men det vil være laaa+30'a'erangsom som bare det...

Så er det faktisk hurtigere at downloade de enkelte diskette images og lægge
dem på disketter og så installere derfra. Det vil inkl. downloadning være
hurtigere.

> En alternativ mulighed er at slutte PowerBooken til en stationær
> Mac som en ekstern SCSI-disk. Det kræver et specielt kabel og en
> stationær Mac med SCSI-port. Jeg tror, at alle de tidlige PowerBook kan
> det. Både en 100 og en 5300 kan i hvert fald. Det kræver ikke
> styresystem på PowerBook, og så kan man installere fra en cd i den
> stationære Mac.

Ja og nej! - Du kan slutte en PB 180 til en Mac med SCSI stikket HDI-30 ja! -
Men det er ikke ligegyldig hvilken Mac du slutter den _til_. En 68k PB som 180
_skal_ sluttes til en _68k_ stationær Mac for at du kan installere et
styresystem på den. Du må _ikke_ slutte den til en PPC Mac, da det
styresystem, der så vil blive installeret vil være PPC - med _1_ undtagelse.

Man kan installere en 'Fat version' af Mac OS 8.1 på en PB 68k via SCSI, men
det kræver en 040 processor. System 7.5.x og 7.6.x har _ikke_ den mulighed.

Hvis man fx. installerer fra en PF 630, der har CD drev, så vil det system
7.5, der bliver lagt på PB'en være til en PF og ikke til en PB. - System,
Finder og System Enabler vil være forskellig fra dem, der skal bruges på fx.
en PB 180.

- Så der _er_ ikke andre muligheder end at downloade diskettebilleder og så
bruge DiskCopy 4.2 til at kopiere dem ud på disketterne med.

Men der er dog én mulighed mere. Hvis man fx. kan låne et eksternt CD drev og
har en SCSI adapter, der hedder HDI-30SCSI - ikke den normale HDI-30, der er
en såkaldt 'dock'-adapter. Har man den kan man selvfølgelig starte fra det
eksterne CD drev med en System 7.5 CD og foretage installationen derfra.

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~





Magnus Rohde (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 18-10-01 08:26

d. 18/10/01 3:22 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3BCE2E85.4A8CDAA9@mail1.stofanet.dk:


>
> Så er det faktisk hurtigere at downloade de enkelte diskette images og lægge
> dem på disketter og så installere derfra. Det vil inkl. downloadning være
> hurtigere.

Narhaaj for det eneste 7.5.x system Apple har til download er et
segmenteret image på 22,1 MB.

Den eneste mulighed, ud over netværket, er at starte maskinen op fra
diskette, og kopiere disk imaget over med diskette. Det kræver dog at man
skal skifte diskette ca. hvert 10. sek. i flere timer måske dage.... dvs.
ikke en reel mulighed.

Magnus


Erik Richard Sørense~ (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 18-10-01 21:59

Hej Magnus

Magnus Rohde wrote:

> > Så er det faktisk hurtigere at downloade de enkelte diskette images og lægge
> > dem på disketter og så installere derfra. Det vil inkl. downloadning være
> > hurtigere.
>
> Narhaaj for det eneste 7.5.x system Apple har til download er et
> segmenteret image på 22,1 MB.

Nej, niet, nada! ...Kig lig på den her:
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/>.
Her har du de enkelte diskettebilleder til System 7.5.3 ialt 19 disketteimages.
Herudover skal du have opdateringen til System 7.5.5, - Her skal du vælge at
downloade de 4 disketteimages 1-4 og ikke 'netinstall'-versionen. Og link er her:
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/MultiCountry/Macintosh/System/System_7.5.5_Update/>.
Du skal ikke tage dig af, at der står 'ZM' foran. Det er en multicountry update,
der virker på alle sprog.

> Den eneste mulighed, ud over netværket, er at starte maskinen op fra
> diskette, og kopiere disk imaget over med diskette. Det kræver dog at man
> skal skifte diskette ca. hvert 10. sek. i flere timer måske dage.... dvs.
> ikke en reel mulighed.

Du kan ikke installere fra den aktive disk, uanset hvordan du kopierer det over.
Så den mulighed kan du lige så godt opgive først som sidst.

Men hent nu de enkelte diskettebilleder...-))

Held og lykke, du får faktisk en god 'skrivemaskine' ud af det. + en masse god
nostalgi.

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Magnus Rohde (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 18-10-01 22:21

d. 18/10/01 22:59 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3BCF427F.BDE72006@mail1.stofanet.dk:

> Nej, niet, nada! ...Kig lig på den her:
> <ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintos
> h/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/>.
> Her har du de enkelte diskettebilleder til System 7.5.3 ialt 19
> disketteimages.

Prøv lige at hente f.eks. nr. 4 og kun det. Prøv derefter at mounte dette
"diskimage".

> ....
>
> Du kan ikke installere fra den aktive disk, uanset hvordan du kopierer det
> over.

Det er da ellers gået meget fint...


> Så den mulighed kan du lige så godt opgive først som sidst.
>
> Men hent nu de enkelte diskettebilleder...-))
>
> Held og lykke, du får faktisk en god 'skrivemaskine' ud af det. + en masse god
> nostalgi.

Min gamle Adler virker ellers fint, med nyt farvebånd und alles

Anyways, så har jeg nu omformatteret og reinstalleret min PB (Tak til hr.
Brandt) og problemet er der endnu.

Det er nok som hr. Edlich sagde CMOS'en der er ved at dø. Øv, øv og ti gange
øv

Magnus


Nicolai Brandt (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Brandt


Dato : 19-10-01 01:43

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Anyways, så har jeg nu omformatteret og reinstalleret min PB (Tak til hr.
> Brandt) og problemet er der endnu.
>
> Det er nok som hr. Edlich sagde CMOS'en der er ved at dø. Øv, øv og ti gange
> øv

Ærgeligt, men det var da et forsøg værd.

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Erik Richard Sørense~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 19-10-01 04:23

Hej Magnus

Magnus Rohde wrote:

> > Nej, niet, nada! ...Kig lig på den her:
> > <ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintos
> > h/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/>.
> > Her har du de enkelte diskettebilleder til System 7.5.3 ialt 19
> > disketteimages.
>
> Prøv lige at hente f.eks. nr. 4 og kun det. Prøv derefter at mounte dette
> "diskimage".

Tja, jeg kan godt se dit problem, men helt ærlig... - Det har jeg aldrig været ude
for før! Jeg har altid kunnet mounte billedet via DiskCopy 4.2 eller den
tilsvarende DiskMounter fra 7.5 CD'en.

- Og helt ærlig, så er der da ikke megen fidus ved, at Apple så frigiver det
system, når den i praksis er ubrugelig ved en installation på fx. en 030/040 Mac,
der ikke har CD drev!

> > Du kan ikke installere fra den aktive disk, uanset hvordan du kopierer det
> > over.
>
> Det er da ellers gået meget fint...

Hm... - hvordan har du startet PB'en op så? - Du er da nødt til at have en eller
anden form for startdisk.

> > Så den mulighed kan du lige så godt opgive først som sidst.
> >
> > Men hent nu de enkelte diskettebilleder...-))
> >
> > Held og lykke, du får faktisk en god 'skrivemaskine' ud af det. + en masse god
> > nostalgi.
>
> Min gamle Adler virker ellers fint, med nyt farvebånd und alles
>
> Anyways, så har jeg nu omformatteret og reinstalleret min PB (Tak til hr.
> Brandt) og problemet er der endnu.

Ahaa!-)

> Det er nok som hr. Edlich sagde CMOS'en der er ved at dø. Øv, øv og ti gange
> øv

Mja... det er der jo så noget der kunne tyde på...(-. - Og jeg føler med dig...((-

Men skulle du så evt. finde på at ville sælge den, så kender jeg en, der nok ville
være interesseret, - hvis der også er en strømforsyning til den... - så må du gerne
kontakte mig off-list

mvh. Erik richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Henrik Münster (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 18-10-01 22:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja og nej! - Du kan slutte en PB 180 til en Mac med SCSI stikket HDI-30
> ja! - Men det er ikke ligegyldig hvilken Mac du slutter den _til_. En 68k
> PB som 180 _skal_ sluttes til en _68k_ stationær Mac for at du kan
> installere et styresystem på den. Du må _ikke_ slutte den til en PPC Mac,
> da det styresystem, der så vil blive installeret vil være PPC - med _1_
> undtagelse.
>
> Man kan installere en 'Fat version' af Mac OS 8.1 på en PB 68k via SCSI,
> men det kræver en 040 processor. System 7.5.x og 7.6.x har _ikke_ den
> mulighed.
>
> Hvis man fx. installerer fra en PF 630, der har CD drev, så vil det system
> 7.5, der bliver lagt på PB'en være til en PF og ikke til en PB. - System,
> Finder og System Enabler vil være forskellig fra dem, der skal bruges på
> fx. en PB 180.

Der er måske noget om det, men man kan være heldig. Jeg har
installeret styresystem på min PowerBook 5300cs der var tilsluttet en
PPC 5500/225 som SCSI-disk, og det virkede. Jeg havde godt nok svare
overvejelser med hensyn til, om der nu blev installeret en system der
kun virkede på den stationære. Men tro mig: Man bliver meget desperat på
et tidspunkt. Sidst jeg skulle installere styresystem kunne jeg ikke få
SCSI-kablet til at virke, så jeg måtte til sidst installere Mac OS 7.6
via printerkablet fra en PPC 6100/66. Det tager tid! Så gik jeg hjem og
opgraderede til Mac OS 9.1 via ethernet og cd'en i min iMac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Erik Richard Sørense~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 19-10-01 03:29

Hej Henrik

Både en 5500 og en PB 5300 er PPC maskiner, men der er alligevel forskel, da en
5500 er en PCI PowerPC, og det er en PB 5300 ikke, så du _har_ været heldig, at
det har virket.

Problemet/fordelen/fidusen ved at tilslutte en PB via HDI-30 er at CPU'en i
PowerBook'en sættes ud af funktion ved den tilslutning, men hvis der ligger et
kompatibelt system 'modermaskinen' på den, så kan du endda vælge en PB som
startdisk til den anden Mac.

Ved installation via netværk - uanset typen, vil installationen altid være CPU
specifikt, da CPU'en i den disk, der installeres til _ikke_ sættes ud af drift.
Derfor har du heller ikke haft problemer med at installere fra en iMac til en
5300cs.

mvh. Erik Richard

Henrik Münster wrote:

> > Ja og nej! - Du kan slutte en PB 180 til en Mac med SCSI stikket HDI-30
> > ja! - Men det er ikke ligegyldig hvilken Mac du slutter den _til_. En 68k
> > PB som 180 _skal_ sluttes til en _68k_ stationær Mac for at du kan
> > installere et styresystem på den. Du må _ikke_ slutte den til en PPC Mac,
> > da det styresystem, der så vil blive installeret vil være PPC - med _1_
> > undtagelse.
> >
> > Man kan installere en 'Fat version' af Mac OS 8.1 på en PB 68k via SCSI,
> > men det kræver en 040 processor. System 7.5.x og 7.6.x har _ikke_ den
> > mulighed.
> >
> > Hvis man fx. installerer fra en PF 630, der har CD drev, så vil det system
> > 7.5, der bliver lagt på PB'en være til en PF og ikke til en PB. - System,
> > Finder og System Enabler vil være forskellig fra dem, der skal bruges på
> > fx. en PB 180.
>
> Der er måske noget om det, men man kan være heldig. Jeg har
> installeret styresystem på min PowerBook 5300cs der var tilsluttet en
> PPC 5500/225 som SCSI-disk, og det virkede. Jeg havde godt nok svare
> overvejelser med hensyn til, om der nu blev installeret en system der
> kun virkede på den stationære. Men tro mig: Man bliver meget desperat på
> et tidspunkt. Sidst jeg skulle installere styresystem kunne jeg ikke få
> SCSI-kablet til at virke, så jeg måtte til sidst installere Mac OS 7.6
> via printerkablet fra en PPC 6100/66. Det tager tid! Så gik jeg hjem og
> opgraderede til Mac OS 9.1 via ethernet og cd'en i min iMac.
> --
> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Henrik Münster (20-10-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 20-10-01 22:10

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Både en 5500 og en PB 5300 er PPC maskiner, men der er alligevel forskel,
> da en 5500 er en PCI PowerPC, og det er en PB 5300 ikke, så du _har_ været
> heldig, at det har virket.

Heldet følger de tossede

> Problemet/fordelen/fidusen ved at tilslutte en PB via HDI-30 er at CPU'en
> i PowerBook'en sættes ud af funktion ved den tilslutning, men hvis der
> ligger et kompatibelt system 'modermaskinen' på den, så kan du endda vælge
> en PB som startdisk til den anden Mac.
>
> Ved installation via netværk - uanset typen, vil installationen altid være
> CPU specifikt, da CPU'en i den disk, der installeres til _ikke_ sættes ud
> af drift. Derfor har du heller ikke haft problemer med at installere fra
> en iMac til en 5300cs.

Som sagt har jeg haft alle de overvejelser, da jeg godt kunne
regne ud, at det er som du skriver ovenfor. Men når man sletter og
formaterer harddisken på sin PowerBook for at ville installere Mac OS
7.6 fra den specielt indkøbte disketteversion og derefter må konstatere
at adskillige af de aldrig brugte disketter er defekte, og derefter
installerer det originale System 7.5.2 og opdager, at ens netkort kræver
7.5.3, så begynder man at blive lidt træt af det hele. Det forekommer
mig, at man dengang kunne downloade en opgradering til 7.5.3 på 14
disketter, og det er altså en hel del over et modem. Nu skriver du, at
man kan få 7.5.3 på 19 disketter. Det er åbenbart en komplet version,
men jeg syntes ikke, den var der sidste år, da jeg havde problemet.
Heldigvis gik det, og nu tænker jeg mig godt om, før jeg sletter
styresystemet fra harddisken på min PowerBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Martin Edlich (17-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 17-10-01 23:19

In article <B7F3275C.CD8A%magnus-marius@mail.tele.dk>,
Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har en PowerBook 180 der har problemer med uret. Efter en udskiftning af
> PRAM batteriet viser det sig at det ikke er det der er problemet.

Er det kun uret, der er problemer med?

> Problemet viser sig ved bla. i kontrolpanelet "Dato og tid" hvor uret
> slet ikke går (sekunderne står stille).

Gør den det i menulinjen?

> Programmet "PRAM inspector" siger "clock chip
> status: valid" og "alarm setting: fem min i bar arm, 1. jan 1904"
>
> Den kører lige nu på et friskinstalleret 7.5.5, PRAM er zappet (ca. 10
> gange, mindst), og power manager er også nulstillet alt uden resultat.
>
> Jeg har testet den med TechTool pro 2.5, den finder to fejl i FPU (noget med
> to tals log og ditto exp, det kan være det ikke er understøttet af FPU'en?),
> men ellers intet. Jeg har kørt alle tests undtaget de to mest krævende RAM
> tests (est. time 52 days)

Er der ikke en CMOS test i TTP også? Hvis, hvad siger den test så?

Har du ekstra RAM i den, og sidder den ordentligt fast?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Magnus Rohde (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Rohde


Dato : 18-10-01 08:35

d. 18/10/01 0:18 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam3-BB0240.00185018102001@test.edlich.dk:

> ...
> Er det kun uret, der er problemer med?
>

Ja

> ...
> Gør den det i menulinjen?
>

I menulinien står tiden også stille, med mindre man åbner et vindue, program
el.lign. så bliver uret opdateret, men med et tilfældigt klokkeslet.

>
> Er der ikke en CMOS test i TTP også? Hvis, hvad siger den test så?

Ikke i den version jeg har, den har RAM, ROM, PRAM, components, cahce,
clock, FPU, processor. Jeg har kørt dem alle.

>
> Har du ekstra RAM i den, og sidder den ordentligt fast?

Ja og ja

Magnus


Martin Edlich (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 18-10-01 09:03

In article <B7F452CE.CE4D%magnus-marius@mail.tele.dk>,
Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> > Gør den det i menulinjen?
> >
>
> I menulinien står tiden også stille, med mindre man åbner et vindue, program
> el.lign. så bliver uret opdateret, men med et tilfældigt klokkeslet.

Selvom PRAM-batteriet skulle være dødt, så vil uret alligevel gå, så
umiddelbart vil jeg mene at CMOS'en har det skidt.

> > Er der ikke en CMOS test i TTP også? Hvis, hvad siger den test så?
>
> Ikke i den version jeg har, den har RAM, ROM, PRAM, components, cahce,
> clock, FPU, processor. Jeg har kørt dem alle.

OK, det er ca 100 år siden jeg har haft fat i TTP, så jeg husker nok
galt.

> > Har du ekstra RAM i den, og sidder den ordentligt fast?
>
> Ja og ja

Hvis ikke der er en løs forbindelse et eller andet sted, så må du nok
undvære uret.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408675
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste