Hvilken sort til æble, pære, og kirsebær?
Fra : Anders

Dato : 17-10-01 10:22

Jeg vil plante et kirsebær, æble og pære træ i min have. Altså 3 træer -
ikke på samme træ :)

Men hvilke sorter skal jeg gå efter? Mængden af frugt er slet ikke afgørende
men det er vigtigt at æbler og pære er friske og mere til det sure end det
sødlige. Hvad kan i anbefale?

Mvh: Anders

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 18-10-01 00:50

Kære Anders

Det er jo meget individuelt hvad man vil have af frugttræer i sinhave, så
dit spørgsmål er temelig vanskeligt at besvare, faktisk kender jeg jeg ca.
25 æblesorter som jeg mener du burde plante i din have, men jeg skal
indskrænke mig til følgende 2 :

Ingrid Marie er en dansk æblesort, meget udbredt og anvendt i en hel del
sortsudvikling. Den kaldes også for Karin Schneider og er et stort træ med
friske og syrligsød æbler.

Fillipa er også en dansk æblesort, der i øvrigt også er anvendt i en del
sortsudvikling. Det bærer fine æbler, der også kan bruges til madæbler.

Jeg kender ikke nogen specielt sure pærer, men jeg har en Clara Frijs som er
en god og anbefalelsesværdig pære.

Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Anders <no@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6cz7.141$8Z.1571@news.get2net.dk...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-10-01 07:43

> Ingrid Marie er en dansk æblesort, meget udbredt og anvendt i en hel del
> sortsudvikling. Den kaldes også for Karin Schneider og er et stort træ med
> friske og syrligsød æbler.

Ja, og de smager rigtig godt lige fra træet. Har dog en tendens
til at blive melede, hvis de ligger en dag eller to.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-01 18:00

On Thu, 18 Oct 2001 06:43:22 +0000 (UTC), "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Ja, og de smager rigtig godt lige fra træet. Har dog en tendens
>til at blive melede, hvis de ligger en dag eller to.

Desværre har det også en tendens til at få kræft, det er Filippa mig
bekendt ikke.

http://www.gartneriet.dk