Kritik af "Karoline Køkken 8"
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-10-01 04:55

Hård kritik af Karolines fede mad.
Artikel i Politiken, 15 okt. 2001.

Ernæringsrådet og Hjerteforeningen advarer folk mod Mejeriforeningens
nye kogebog - 'Karolines Køkken 8'. Mejerierne prøver at komme af med
deres fede mejeriprodukter, lyder kritikken.

Det er en direkte trussel mod folkesundheden, at danskerne bliver lokket
med tandtykt smør og flødesovs i Mejeriforeningens nye kogebog
'Karolines Køkken 8', som netop er dumpet ind ad brevsprækken hos
samtlige husstande. Det mener både Hjerteforeningen og Ernæringsrådet,
der samstemmende langer ud efter opskrifternes fedtindhold. »Den nye
Karolinebog er så fed som aldrig før. Det ville være i orden, hvis ikke
Mejeriforeningen samtidig hævder at have en ernæringspolitik, hvor man
tager medansvar for folkesundheden. Det er en nærliggende tanke, at
mejerierne skal have solgt noget mere fedt«, siger formanden for
Ernæringsrådet, professor, dr.med. Arne Astrup.
På forsiden bryster Karoline sig af at være til »fest og det der
ligner«, og ser man på opskrifternes energiindhold bagerst i bogen, er
det tydeligt, at der ikke skal spares på fedtet til den festlige
lejlighed. »Hvis du sammensætter en menu på to retter fra bogen, spiser
du 100 gram fedt. Det er dobbelt så meget, som man skal have på en dag.
Selv en stor menu fra McDonald's indeholder mindre fedt«, siger Lone
Viggers, ernæringsansvarlig i Hjerteforeningen.

Federe end anbefalet.
Ud af Karolines 51 festopskrifter indeholder 39 en fedtenergiprocent på
40 eller derover. 22 opskrifter har en fedtenergiprocent på over 50, og
9 af dem ligger højere end 60. Dermed er Karolinebogens indhold langt
federe end Ernæringsrådets anbefalinger, som siger, at halvdelen af alle
opskrifter i en kogebog maksimalt må ligge på 30.

Hos Mejeriforeningen tager man kritikken med ro. Her mener man ikke, at
tallene på nogen måde udgør en trussel mod folkesundheden. »Det er en
bog til fest. Derfor har det intet med den daglige mad at gøre.
Når folk skal have festmad, går de efter den gode smag og ikke
energien«, siger Elisabeth Christensen, konsulent i Karolines Køkken.
Hun afviser, at mejerierne bruger bogen til at få solgt flere fede
mejeriprodukter og peger i stedet på, at fedtet er med til at højne den
gastronomiske oplevelse. »Hvis du har noget magert kød, og du får en fed
sovs til, får du en bedre smagsoplevelse«, siger hun og understreger, at
der tidligere er udgivet Karolinebøger med sund hverdagsmad.

Mejeriernes holdning om, at festmad er fed mad, tager Ernæringsrådet
skarpt afstand fra. »Hvis Karoline nu prøver at fastholde befolkningen i
endnu en myte, nemlig at det er umuligt at lave lækker festmad, uden at
det skal være fedt, er det et tilbageskridt«, siger Arne Astrup.
I 1980 udgav Mejeriforeningen den første bog i Karolineserien, og
danskerne har lige siden fået en ny bog til samlingen hvert tredje år.
De to seneste bøger har fået ros fra Ernæringsrådet for at indeholde
fedtprocenter på et rimeligt niveau, men denne gang er det blevet for
meget for rådet. »I mange henseender er det en gastronomisk
falliterklæring, hvis man ikke kan lave en sovs uden piskefløde, et
halvt pund smør eller creme fraiche. Men mejerierne skal selvfølgelig
have afsat deres fedt på en eller anden måde. Når de påberåber sig et
medansvar for folkesundheden, kniber det for mig at få piskefløden til
at glide ned«, siger Arne Astrup.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Karina Mahmoud

Dato : 17-10-01 17:52

Hej Peter,

her kommer min uforbeholde ros. Hvis ikke du var her i denne gruppe ville
jeg vide så meget mindre... Jeg anser dig for at være min helt egen
personlige nyhedserver (ok næsten da).

Tak for alle de gode og sjove ting du finder frem

Karina
Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mk7z7.1611$YP6.253284@news000.worldonline.dk...

Fra : Neta & Peter