Sprøgsmålstegn og startdisk
Fra : J.C. Voss

Dato : 16-10-01 20:11

Jeg er forvirret. Når jeg starter maskinen med 9.2.1.DK dukker floppy'en
med spørgsmålstegnet op. Problemet er først dukket op efter jeg pillede
en ekstra intern HD ud jeg havde siddende. Jeg har skiftet jumperne på
den oprindelige disk så den står på master, og valgt den i
kontrolpanelet startdisk og derefter genstartet - men den bliver ved med
at insistere på at den ikke kan finde den med det samme. Jeg har
genopbygget skrivebordet.
Nogen forslag?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 20:47

J.C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> [...]
> kontrolpanelet startdisk og derefter genstartet - men den bliver ved med
> at insistere på at den ikke kan finde den med det samme. Jeg har

slet PRAM og vælg disken i startdisk igen.

<icq:131382336>

Fra : J.C. Voss

Dato : 16-10-01 22:55

> slet PRAM og vælg disken i startdisk igen.

Den insisterer stadig på at den ikke kan finde den til at starte med.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 23:27

J.C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> Den insisterer stadig på at den ikke kan finde den til at starte med.

sounds spooky...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 23:41

In article <1f1eadc.xrzugm1hevnygN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J.C. Voss) wrote:

> Den insisterer stadig på at den ikke kan finde den til at starte med.

Hvor mange systemfoldere har du på disken?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J.C. Voss

Dato : 17-10-01 06:50

> Hvor mange systemfoldere har du på disken?

Een, på en 20 Gb HD.

Noget har fanget min opmærksomhed, inde i startdisk står der
"Netværksdisk" som en valgmulighed, gør der det som standard?
Jeg havde en kammerat med en Wall Street forbi i lørdags og vi legede
"Det lille netværk på Frederiksberg" - Han havde router og kabel med,
jeg stod for saftevand og høj musik. Kan der være noget jeg skal stille
tilbage til "normal" udover arkivdeling og apple talk? Det virker som om
den leder efter en disk på et netværk [30 sek. idle (grå skærm) - 30
sek. spørgsmålsfloppy - opstartsskærm].

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-10-01 06:59

In article <1f1euuz.h69cstnv2nuaN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J.C. Voss) wrote:

> Noget har fanget min opmærksomhed, inde i startdisk står der
> "Netværksdisk" som en valgmulighed, gør der det som standard?

Ja.

Prøv at smid et system CD i drevet, vælg den som startdisk, genstart,
vælg HD'en som startdisk, genstart. Se om det hjælper.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J.C. Voss

Dato : 17-10-01 07:31

> Prøv at smid et system CD i drevet, vælg den som startdisk, genstart,
> vælg HD'en som startdisk, genstart. Se om det hjælper.

OK, spændende udvikling. Smed 9.0.4 CD'en i, genstartede, valgte HD'en
som startdisk, genstartede, grå skærm længe, forsøgte at starte fra CD
på trods af valget i kontrolpanelet, og da Velkommen til MacOS 9 skærmen
kom var den i selskab med følgende besked:
Der er opstået en systemfejl:
unimplemented trap
Hold skiftetasten nede og start igen for midlertidig at slå udvidelser
fra.
<klør sig i håret>
Genstartede og lod CD'en sidde i - samme besked.
Genstartede og fik hevet CD'en ud før den startede fra den, kortere
?-periode, men den er der stadig.
Valgte HD som startdisk igen og genstartede, stadig ?, og stadig kortere
end før CD-tricket.

Mystisk...<venter på flere fifs fra oraklet>.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-10-01 23:14

In article <1f1ey21.1ep0ecv18h424eN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,

> [...]
> på trods af valget i kontrolpanelet, og da Velkommen til MacOS 9 skærmen
> kom var den i selskab med følgende besked:

Det var heller ikke det jeg skrev du skulle gøre.

> [...]
> fra.
> <klør sig i håret>
> Genstartede og lod CD'en sidde i - samme besked.

Hosten i en eller anden udvidelse, eller beskadiget CD, eller for gammel
driver på CD'en i forhold til den på HD'en.

> [...]
> end før CD-tricket.
>
> Mystisk...<venter på flere fifs fra oraklet>.

Geninstaller systemet, en eller anden fil laver rav i den.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J.C. Voss

Dato : 18-10-01 01:19

> Det var heller ikke det jeg skrev du skulle gøre.

Uups -- det var det heller ikke.

<rødmer> Ok - jeg est et bæst. Naturligvis var det smarte mig der havde
lidt for flittige hænder og var lidt for hurtig til at vaske mine
hænder. Men jeg fandt ud af det af omveje.

Nuvel, inden jeg skrev OP i denne tråd havde jeg skiftet jumperen på 20
Gb'en da jeg netop havde pillet en anden intern HD jeg havde siddende
ud. Jeg satte nu 20 Gb'en til være master, og havde ingen andre HD'ere
på.

Systemet vær pææænt ustabilt sådan op ad dagen (onsdag) og jeg fik sågar
en fejl 41 - som Black & Bleu diagnostiserede til et Finder/System-fil
problem. Fint nok. Jeg smed den 4Gb HD i som jeg købte af ham der for
nyligt gik med krykker <peger på Morten der brænder CD'ere ovre i
hjørnet>. På den installerede jeg 9.2.1DK, og smed Finder og System
filen over på problembarnet. Det var i denne proces jeg funderede over,
at jeg måske skulle sætte jumperen tilbage til det den sad på før,
nemlig med et ben på CS og et ben på SL [tror jeg nok].

Det gjorde i hvertfald udfaldet - det spiller nu, golfklap, dummeslag og
huskekager til mig - og tak til jer alle for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 01:45

In article <1f1ga2c.40fza6xd9qbcN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J.C. Voss) wrote:

> Det gjorde i hvertfald udfaldet - det spiller nu, golfklap, dummeslag og
> huskekager til mig - og tak til jer alle for hjælpen.

Hvis du kommer forbi Hundige, så skal jeg nok hjælpe dig lidt med
dummeslagene
Var jumperopsætningen ikke et af de første råd du fik (eller var det en
anden?)?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J.C. Voss

Dato : 18-10-01 08:27

> Var jumperopsætningen ikke et af de første råd du fik (eller var det en
> anden?)?

Fra det oprindelige indlæg postet af undertegnede:

> [...]
> kontrolpanelet startdisk og derefter genstartet - men den bliver ved med
> at insistere på at den ikke kan finde den med det samme.

Jeg var da overbevist om at den skulle stå som master, og ikke have
noget med Cable select at gøre?

<golfklap høres i det fjerne...>

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-10-01 08:52

In article <1f1gveh.7ang2vzerm32N%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J.C. Voss) wrote:

> Fra det oprindelige indlæg postet af undertegnede:

> Jeg var da overbevist om at den skulle stå som master, og ikke have
> noget med Cable select at gøre?

Så var det en anden, der fik det råd - jeg er gammel og senil, siger
nogen.

Hvis jumperen sidder med et ben på CS og et på SL, så er disken nok også
konfigureret som master. Når man sætter en jumper "sidelæns", så er den
som regel bare parkeret, og så har disken standardkonfigurationen, dvs
master.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-01 12:30

"J.C. Voss" wrote:

> Een, på en 20 Gb HD.

Ok, det betyder intet så...

> [...]
> tilbage til "normal" udover arkivdeling og apple talk? Det virker som om
> den leder efter en disk på et netværk [30 sek. idle (grå skærm) - 30

Her tror jeg problemet er. Jeg var udsat for samme problem hos en kunde, der
har et netværk. Efter en strømafbrydelse stod hovedmaskinen et stykke tid og
blinkede med spørgsmålstegnet, før den startede op. Det var som om den søgte
efter noget....

Jeg skulle bruge noget, der lå på den anden computer, og bad dem om at se
efter, om den var tændt, og det viste sig, at det var den ikke. De tændte
den og ejg genstartede hovedcomputeren, - og der kom _ingen_ spørgsmålstegn
frem, men den startede hurtigt op og netværksdisken kom frem på
skrivebordet. Det skete to gange. - Anden gang var, da der var blevet
trukket et nyt strømkabel, så deres computere kører på et seperat indtag og
hovedmaskinen kører med en UPS. Da vi startede igen, var '?' tilbage, men
forsvandt igen efter omstart, da den anden computer var blevet tændt igen.

Prøv at gå ind og fjerne alle netværksindstillingerne, og træk udvidelsen
'Netværksudvidelse' og Network Assistant' ud på skrivebordet og genstart så
og se, hvad der sker. Du skal evt. også slette en eller anden IP adresse,
som din kammerats computer har haft, for at din egen er helt 'ren' for
netværk.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : J.C. Voss

Dato : 17-10-01 18:22

> [...]
> så og se, hvad der sker. Du skal evt. også slette en eller anden IP
> adresse, som din kammerats computer har haft, for at din egen er helt

Jeg har ingen af de filer du nævner, og netværket satte vi op med
Appletalk og en router, dvs. vi brugte Appleshare i Vælgeren til at
forbinde hinandens maskiner. Vi skrev ingen ip-numre nogen steder på
noget tidspunkt.

Scenariet er nu som følger:
* Starter op
* pause med grå skærm [20-25 sek.]
* HD spinner op
* Pause [10-20 sek.]
* Floppy når lige at vise sig og så kommer den glade mac.

Jeg er lidt 'overvirret' over hvorfor den er begyndt på dette, for jeg
mener ikke jeg har gjort noget der skulle afstedkomme det.

Særligt besynderligt synes jeg det var, at disken var så lang tid om at
spinne op - kan det have nogen umiddelbar forklaring.

For en sikkerheds skyld lod jeg også Norton og hele hans hær af
værktøjer gå disken igennem - der var ikke andet end små fejl som den
rettede

Endnu en gang tak for forslagene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-10-01 01:13

Hej Jonas

Nok et forsøg... Prøv at fjerne 'Gæst'/Guest' i 'Brugere &
Grupper'/'Multiusers' samt AppleTalk indstilliingerne. Brug også FileBuddy 6
og fjern evt usynlige. 'AppleShare' filer og evt. andre usynlige netværksfiler
som fx. 'shared folders' osv.. - også evt. AppleShare indstillinger fra
indstillingsmappen skal væk.

Og selvom du ikke har indtastet nogen IP adresse da I 'legede' netværk, så
_må_ den være der et eller andet sted. Routeren skal bruge en IP for at virke.
Så prøv at åbne TCP/IP og se, om der er andre IP/DNS adresser dér end dem, du
bruger til din internetforbindelse.

mvh. Erik Richard

Fra : J.C. Voss

Dato : 18-10-01 01:27

> Hej Jonas

> Nok et forsøg...

<snip forslag til løsning på problemet>

Jeg har løst det, se mit svar til det Edlichske Orakel:

<1f1ga2c.40fza6xd9qbcN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>

Tak for hjælpen

Fra : Tina H.

Dato : 17-10-01 00:43

Hej Jonas

Jeg ved ikke om du kan bruge dette råd. Du får lige en forklaring på, hvad
der skete på min G4 først og så hvad jeg gjorde for at rette fejlen.

Jeg pludselig et mega crash på min G4. Jeg kører osse med 9.2.1DK. Da jeg
genstartede kom spørgsmålstegnet op, lige som på din.

Så satte jeg system cd'en I og genstartede med C tasten nede. Det gik helt
fint. Men så skete det mærkelige at der poppede en et vindues op, som sagde
at jeg skulle formatere disken " ukendt disk" vil du formatere. jeg klikkede
på annullere.

Derefter åbnede jeg fra system cd'en Diskværktøj og så valgte jeg reparer
disk. Her blev fundet store fejl, men den blev repareret. Puha!!!!

Jeg åbnede derefter kontrolpanelet Startdisk, som ligger på harddisken og
valgte, så den rigtige Startdisk. Genstartede. Vupti nu kunne jeg se min
harddisk og den havde igen fundet system mappen.

Det er selvfølgelig ikke de samme problemer du er ude I, men prøv alligevel
at starte op fra system CD'en og prøv det samme, som jeg gjorde.

hilsen

Tina

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-10-01 01:56

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er selvfølgelig ikke de samme problemer du er ude I, men prøv alligevel
> at starte op fra system CD'en og prøv det samme, som jeg gjorde.

Jeg tror nok at det du oplevede var det som åbenbart er et problem med
system 9.2.1 se fx:

Det lyder ikke helt som det samme problem Jonas oplever... Jeg har
tilgengæld flere gange oplevet en iMac der havde problemer med at finde
systemet, altid en diskette med ? når man startede. Men løsning var
"blot" at få valgt startdisk i kontrolpanelet... Som åbenbart ikke
virker...

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Fra : J.C. Voss

Dato : 17-10-01 06:50

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Det er selvfølgelig ikke de samme problemer du er ude I, men prøv alligevel
> at starte op fra system CD'en og prøv det samme, som jeg gjorde.

Det bliver bare lidt svært, da jeg har 9.2.1. som en pakket fil på en
CD, og jeg kan derfor ikke starte op fra den. Jeg kan godt starte op fra
9.0.4.'eren, men der får jeg at vide at driveren er ældre en den jeg
prøver at installere, og det er der vel ingen grund til?
Jeg har også tjekket disken med diskførstehjælp - squeaky clean.

Tak for hjælpen ellers.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-01 03:49

Hej Jonas

Prøv også at opdatere driveren med Diskværktøj -> Funktioner -> Opdater
driver. Genstart så og zap PRAM'en med COM+ALT+P+R. Lad startlyden komme en
3-4 gange før du slipper tastkombinationen igen.

Fra : J.C. Voss

Dato : 17-10-01 06:50

> Prøv også at opdatere driveren med Diskværktøj -> Funktioner -> Opdater
> driver. Genstart så og zap PRAM'en med COM+ALT+P+R. Lad startlyden komme en
> 3-4 gange før du slipper tastkombinationen igen.

Er gjort, men det hjalp ikke på problemet. Det er jo ikke det store
problem, bortset fra at den er 1-2 minutter længere om at starte, og så
lige at det ikke har været et problem før.

Tak for hjælpen.