Pinge en printer på et netvær
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-10-01 19:57

Jeg er ved at teste en HP G55 samt en HP Printer server 175X på vores
netværk, men når man skal printe ud så tager det op til et kvarter for
en enkel tekst.

På Jet direct boksen kan man trykke og få den IP adresse printeren har -
smart, men når jeg pinger printer, som jeg jo kender IP adressen på, så
sker der nada.

Har prøvet med IPNetMonitor og MacPing forgæves.

I følge HP support, har hun idag personligt en tilsvarende opsætning,
som printer uden problemer overhovedet.

Udstyr til test:

PowerBook G3, Mac OS 9.1 US, NETGEAR switch, OfficeJet G55 All-in-one +
HP JetDirect 175X

Det irriterer mig at hun kan få det til spille, når jeg ikke kan få
l..... til at spille !

Øv.

--
Ciao Jesper )

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 20:44

In article <1f1e1wd.9fhsv5mq9fxmN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> På Jet direct boksen kan man trykke og få den IP adresse printeren har -
> smart, men når jeg pinger printer, som jeg jo kender IP adressen på, så
> sker der nada.

Hvilken IP-adresse har printeren, og hvilken IP-adresse har du?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-10-01 21:07

> Hvilken IP-adresse har printeren, og hvilken IP-adresse har du?

Printeren har 192.168.1.11
PowerBook har 192.168.1.7
iMac har 192.168.1.12
7500 har 192.168.1.8
G3 har 192.168.1.6

--
Ciao Jesper )

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 21:28

In article <1f1e58l.1bu7gva1ao8nixN%jesper@gylling.net>,

> Printeren har 192.168.1.11
> PowerBook har 192.168.1.7

Printeren kører altså DHCP? Jeg har aldrig fattet det fornuftige i
dynamisk IP-adresse til en printer (tænk på den som en server).

Nåmen, hvis printeren får en IP-adresse fra DHCP-serveren, så har den
forbindelse til netværket, og i sidder på samme netværk (IP-mæssigt), så
årsagen (sandsynligvis) til at den ikke svarer på ping, er at den enten
ikke har fået rigtigt fat i routeradressen (gateway) eller at printeren
er sat op til at ikke svare på ping.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-10-01 23:14

> [...]
> årsagen (sandsynligvis) til at den ikke svarer på ping, er at den enten
> ikke har fået rigtigt fat i routeradressen (gateway) eller at printeren

Sjovt nok fik jeg den til at printe ud lige efter at jeg havde postet
indlægget.

Jep printeren får en dynamisk IP-adresse, men mærkeligt nok er det altid
den samme også selvom hele svineriet har været lukket ned ?

Martin, du er pisse god til det her, så det korte af det lange er:

Nu hvor jeg ved at det virker og HP's support også har testet det, skal
jeg så anbefale løsningen til en kunde ? De har en iMac samt en bærbar
PC'er som skal kobles på en switch. Det er også DHCP hos CC.

Jeg har en regel med anbefalinger. Jeg vil ikke anbefale en løsning, som
jeg selv er i tvivl om fungerer - det kan man ikke være bekendt. Derfor
har jeg valgt at bruge noget tid på at teste "låne udstyret" fra HP
inden der bliver investeret ca. 6000,- i en multifunktions maskine.

--
Ciao Jesper )

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 23:28

> Nu hvor jeg ved at det virker og HP's support også har testet det, skal
> jeg så anbefale løsningen til en kunde ? De har en iMac samt en bærbar
> PC'er som skal kobles på en switch. Det er også DHCP hos CC.

de kan af den grund sagtens køre med fast IP på LAN siden af routeren.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 23:48

In article <1f1eb0k.1uwohiq1t31qlsN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Sjovt nok fik jeg den til at printe ud lige efter at jeg havde postet
> indlægget.

Hvordan?

> Jep printeren får en dynamisk IP-adresse, men mærkeligt nok er det altid
> den samme også selvom hele svineriet har været lukket ned ?

DHCP-serveren har 256 IP-adresser at dele ud af, og den husker hvem der
sidst har haft en given IP-adresse, så man får normalt den samme
IP-adresse igen hvis ikke der er gået for lang tid siden den sidst har
været koblet op til DHCP-serveren, og der ikke er mangel på IP-adresser.

> [...]
> jeg så anbefale løsningen til en kunde ? De har en iMac samt en bærbar
> PC'er som skal kobles på en switch. Det er også DHCP hos CC.

Sæt printeren op til fast IP-adresse. Hvis du vælger en adresse et godt
stykke over det antal maskiner, der bliver koblet på nettet, så vil det
ikke give problemer. Alternativt kan du konfigurere routeren, så det kun
er et vist antal IP-adresser DHCP-serveren kan dele ud af.

> [...]
> har jeg valgt at bruge noget tid på at teste "låne udstyret" fra HP
> inden der bliver investeret ca. 6000,- i en multifunktions maskine.

Hvis du ikke mener det fungerer hver gang og uden hekserier, så synes
jeg ikke at du skal anbefale løsningen.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk