Flagstang
Fra : Søren Grostøl Nielse~

Dato : 17-01-01 18:20

Hejsa

Kan en 10 m.træflagstang lægges ned bare ved at løsne det nederste beslag,
og så tippe den over den øverste bolt?

Eller er der et tip man bruger, jeg kommer nok til at gøre det alene?

Vurderinger af projektets bæredygtighed medtages med takke.

Hejsa

Søren

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 17-01-01 20:00

">
> Kan en 10 m.træflagstang lægges ned bare ved at løsne det nederste beslag,
> og så tippe den over den øverste bolt?
>
> Eller er der et tip man bruger, jeg kommer nok til at gøre det alene?

Hej
Metoden er ok men det er ikke et en mands job, men et tip, brug en stige som
stangen læner sig i mod, og flyt den lidt ad gangen, men det nederste er der
hvor stangen virkelig vejer noget, for en sikkerheds skyld få en til at
hjælpe, men begynd du bare selv. Jeg kunne såmænd også finde på at gøre det
selv. Lad os høre resultatet.
Gunnar

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-01-01 22:12

Lad os høre resultatet.

Eller læse om det i avisen )

Mvh Jesper (som osse nok havde gjordt det selv)

Fra : Klaus Trampedach

Dato : 20-01-01 12:03

>Hej
>Metoden er ok men det er ikke et en mands job, men et tip, brug en stige som
>stangen læner sig i mod, og flyt den lidt ad gangen, men det nederste er der
Den med stigen er jeg ikke helt tryg ved. Den kunne "glide af" på den
glatte stang, og så udvikler det sig jo hurtigt.....

>hvor stangen virkelig vejer noget, for en sikkerheds skyld få en til at
>hjælpe, men begynd du bare selv. Jeg kunne såmænd også finde på at gøre det
>selv. Lad os høre resultatet.

Jeg har prøvet selv med en 9 m. træstang. Det ku' faktisk godt lade
sig gøre, men man skal passe på, for når stangen har svinget den
første meters penge ud til siden bliver den pludselig _meget_ tung at
have med at gøre. Så hvis du ikke er så høj, så du kan støtte stangen
højt oppe, før der kommer for meget knald på, så lad hellere være at
forsøge.

Som jeg husker det, var det lettere at få den op igen, men der var
kunsten at få bolten på plads igen, mens man holdt stangen lodret
Men det lykkedes da, selvom fruen rystede noget på hovedet, da hun
hørte om det...

Jeg brugte iøvrigt sådan nogle strikhandsker med gummidutter på
indersiden. De kan anbefales!

mvh
Klaus

Fra : Emil

Dato : 20-01-01 16:24

On Wed, 17 Jan 2001, Søren Grostøl Nielsen wrote:

>Kan en 10 m.træflagstang lægges ned bare ved at løsne det nederste beslag,
>og så tippe den over den øverste bolt?
>
>Eller er der et tip man bruger, jeg kommer nok til at gøre det alene?

Nu har jeg ikke prøvet med en flagstang. Men når jeg skal efterse
antenner på en høj mast, spændes en lang stang vinkelret på (og
helst helt nederst på) masten. I enden af stangen fastgøres et
tov/spil så en enkelt mand kan nedlægge og hejse en 25 m høj
stålmast med antenner.

I tilfældet flagstang, vil jeg derfor fastgøre
(brug div. knob og knuder - eller lav et simpelt beslag)
en *lang* stolpe, stang, brædt, kost eller hvad der nu er til
rådighed (lidt er bedre end ingenting) lavt på flagstangen.

Flaglinen fastgøres på enden af stolpen (forlæng med et andet tov
hvis nødvendigt) så linen udgør den længste side i den nu dannede
trekant. Her fastgøres også en god kraftig tøjsnor, som selv et
barn nu kan holde og dermed styre nedlægning og hejsning af
flagstangen.

Du er velkommen til at skrive og få det uddybet mærmere; jeg har
sikkert ikke forklaret mig tydeligt nok. Når man véd hvorledes
det gøres, kan det være vanskeligt -kort- at videregive de
nødvendige oplysninger. Det er vægtstangsprincippet man udnytter.

m.v.h. Emil