Afkalkning af vandrør
Fra : Torben og Anne Vikke~

Dato : 04-01-01 15:50

Hej

Jeg har cirkulation på det varme vand. På badeværelset længst væk fra
varmtvandsbeholderen er trykket på det varme vand meget beskedent. Jeg
forestiller mig at rørene er tilkalket.

Er det muligt at afkalke rørene evt. ved at lade cirkulationspumpen suge og
returner syre?

På forhånd tak
mvh Bent
Svar gerne på blll@worldonline.dk

Fra : Ctrl-Alt-Del

Dato : 05-01-01 16:15

"Torben og Anne Vikkelsø" <tvav@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestiller mig at rørene er tilkalket.
>
> Er det muligt at afkalke rørene evt. ved at lade cirkulationspumpen suge

Det ville i teorien kunne lade sig gøre, men...
1. Du har ingen kontrol over syren, den koger op og udvider sig kraftigt.
Med fare for eksplotion ( det gør ondt at få eddikesyre på kroppen)
2. Kalken er mange gange det som holder gamle rør tætte.
3. Oftest er det rustslagger og småsten som stopper rørene til, og her
hjælper syre ikke.
4. Prøv at skylle røret baglæns ( Koldt vand over i det varme) da der er
mere tryk på det kolde vand kan det godt løsne div. partikler.
5. Sæt pumpetrykket op.
6. Skift røret ud ved en aut. vvs-montør.

Bedste hilsner

Torben Jensen