Slette filer i OS X 10.1 - mgl. rettighede~
Fra : Steen Villumsen

Dato : 10-10-01 08:59

Hej,

jeg har et problem med at tømme min Trash under Mac OS X. Jeg får
følgende fejlmeddelelse:

"The operation cannot be completed because you do not have sufficient
privileges for [filenavn]"

Hvordan for jeg slettet emnerne? jeg kan ikke se filen når jeg åbner
Trash'en (den er sikkert usynlig).
Jeg er den eneste bruger af maskinen - og skulle derfor have
root-rettigheder.

Nogle gode råd? Måske fra en UNIX-haj, jeg er ikke bange for at bruge
Terminal'en.

På forhånd tak for hjælpen,

Steen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 10-10-01 17:50

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> [...]
> Trash'en (den er sikkert usynlig).
> Jeg er den eneste bruger af maskinen - og skulle derfor have

Du kunne evt. logge ind som rod og se om det hjalp. Ellers den nemme og
væsentligt hurtigere. Start Terminal, skriv:
cd
ls -a
(her er der en mappe der hedder .Trash eller ligende)
rm -rf ./.Trash (vær lidt opmærksom når du går det)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Steen Villumsen

Dato : 11-10-01 20:47

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> ls -a
> (her er der en mappe der hedder .Trash eller ligende)
> rm -rf ./.Trash (vær lidt opmærksom når du går det)

Nåh, okay! Det lyder for så vidt logisk - jeg gik og troede at jeg var
logget ind som rod.
Er det ikke rigtig forstået at for at logge ind som root går jeg i
Terminalen, skriver "login", trykker Enter, skriver "root", trykker
Enter og skriver mit password?
Hvis dette er tilfældet er jeg bange for at jeg har mistet mit root
password - er der et sted hvor jeg kan se det, eller lave et nyt?

Jeg prøvede dit forslag, men ender bare med meddelelsen "rm: ./.Trashes:
Permission denied".

Venlig hilsen,
Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-10-01 18:02

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> Er det ikke rigtig forstået at for at logge ind som root går jeg i
> Terminalen, skriver "login", trykker Enter, skriver "root", trykker
> Enter og skriver mit password?

Skriv i stedet "su" efterfulgt af dit adm. password. når du bliver bedt
om det.

Din root konto skal være aktiveret, hvilket gøres med netinfo programmet
under Domain menuen.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-10-01 18:39

> [...]

> password - er der et sted hvor jeg kan se det, eller lave et nyt?
>
> Jeg prøvede dit forslag, men ender bare med meddelelsen "rm: ./.Trashes:

Erhhh ups, glemte lige at du skulle skrive "su - root" først.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-10-01 20:28

On 10/10/01 9:58, in article 1f123je.7falg1ffexngN%steen@villumsen.com,
"Steen Villumsen" <steen@villumsen.com> wrote:

> Jeg er den eneste bruger af maskinen - og skulle derfor have
> root-rettigheder.

Du har først root rettigheder når du logger ind som root!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : Steen Villumsen

Dato : 11-10-01 20:47

Morten Reippuert Knudsen <morten@reippuert.dk> wrote:

> Du har først root rettigheder når du logger ind som root!

Nåh, okay! Det lyder for så vidt logisk - jeg gik og troede at jeg var
logget ind som root.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-10-01 21:15

> [...]

> Er det ikke rigtig forstået at for at logge ind som root går jeg i
> Terminalen, skriver "login", trykker Enter, skriver "root", trykker

ja, du skal dog slå root acces til i netinfo manager først. hvis ikke du
er helt sikker på unix (hvad du ikke lyder som du er) vil jeg anbefale
dig at du bruger "sudo" istedet for root login.

> Hvis dette er tilfældet er jeg bange for at jeg har mistet mit root
> password - er der et sted hvor jeg kan se det, eller lave et nyt?

forhåbenligt ikke (jeg ved dog ikke om passw reset på CD'en også ændrer
root)

root passw er det samme som det passw du valgte under den oprindelige
installation.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Thomas Dyhr

Dato : 26-12-01 17:49

Hej Steen,

Jeg faldt over dit spørgsmål vedr. Sletning af trash filer som ikke vil
slettes på normal vis i dk.edb.mac.

Normalt vil du bruge 'sudo' for at udføre en kommando som super user (root,
admin). Og du behøver ikke at logge ind som "root" via en login shell, men
kan nøjes med switche med 'su'.

Her er mere præcis forklaring og løsning på dit problem på engelsk taget fra
http://homepage.mac.com/rgriff/osxguide2hq.html :

Help! I can¹t empty my trash!. This happens occasionally, although I can¹t
say I know the exact cause
of the problem. If it happens to you, one thing you can add to your arsenal
is the Terminal. Open a
Terminal and type:
% cd ~/.Trash/
% sudo chflags nouchg *
The Œnouchg¹ flag is a the Œuser immutable¹ flag, and when it¹s set, you
can¹t do anything to the file,
even as the root user. So this command unsets that flag. After this, you
should be able to delete
anything in the trash. It¹s possible, although rare, to have a file be
non-deletable after this step. In
those cases, I¹ve tried a combination of some delete tools off the Mac app
sites (search on ³delete²)
and (brute force) booting into OS 9 and finding and deleting the file. The
particulars of this situation
are beyond the scope of this usage guide.

Mvh. Thomas,

in article 1f14w7m.i3t85k12od3xwN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert

Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-12-01 12:29

Thomas Dyhr <thomas_dyhr@mail.dk> wrote:

> [...]
> particulars of this situation
> are beyond the scope of this usage guide.

Hej Thomas,

tak for hjælpen,
jeg har dog nået at geninstallere OS X et par gange siden jeg (for et
par måneder siden) skrev indlægget, og siden da har jeg ikke oplevet
problemer med min kære Trash.
Men dit tip er røget i arkivet - tak for 'et!

/Steen