RAM i G4 - mega problemer
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 19:26

Jeg har netop testet en gang PC133 RAM på 2 G4 Sawtooth modeller, men de
giver bare en masse gnøf. Købt hos www.tjenester.dk

256 MB til 300,- og 512 til 500,- særdeles billigt, men åbenbart af
tvivlsom kvalitet.

Mac'erne fryser ( jeg har lukket vinduet ) ) og de vil ikke starte
ordentligt op.

Jeg har pillet dem ud igen og de kan returneres. Nu kører de igen.

Hvor kan jeg købe både 256 og 512 klodser som VIRKER billigt ? Meget
gerne anhentning i København - jeg har næsten ikke tålmodighed til at
skulle have dem tilsendt.

Derudover havde jeg en del gnøf med at finde Silverlining, så en LaCie
SCSI brænder kunne bruges samt en Toast, yderligere kneb det også med at
finde det rette til et SCSI 2GB jaz drev.

Nogen forslag ?

--
Ciao Jesper )

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-01 22:11

> [...]
> giver bare en masse gnøf. Købt hos www.tjenester.dk
>
> 256 MB til 300,- og 512 til 500,- særdeles billigt, men åbenbart af

Billigt ja, men ikke billigst.

> Mac'erne fryser ( jeg har lukket vinduet ) ) og de vil ikke starte
> ordentligt op.
>
> Jeg har pillet dem ud igen og de kan returneres. Nu kører de igen.

OK, det er godt de kunne returneres. Får du pengene tilbage, eller skal
du købe for dem hos forhandleren? Håber det sidste.

> Hvor kan jeg købe både 256 og 512 klodser som VIRKER billigt ? Meget
> gerne anhentning i København - jeg har næsten ikke tålmodighed til at
> skulle have dem tilsendt.

Hos www.prcdata.dk har jeg gode erfaringer, men det skal sendes. De
leverer dog næste dag, så ring og bestil for at få bekræftet, at de har
det på lager.

Jeg har selv gode erfaringer med PQI og Veritech, som jeg har sidende i
min Cube. Lige pt. koster det følgende:

PQI 256 MB PC133: 224 kr. (på lager)

PQI 512 MB PC133: 414 og 474 kr. alt efter type. (ikke på lager)

Jeg har tidligere købt en PQI 512 MB klods, men den virkede ikke i en
Gigabit G4'er. Jeg ved dog ikke hvilken af typerne det var, da der kun
var én dengang.

Veritech 256 MB PC133: 225 kr. (på lager)

Veritech 512 MB PC133: 448 kr. (på lager)

Ellers er der jo "go'e gamle" Kingston:

Kingston 256 MB PC133: 297 kr. (på lager)

Kingston 512 MB PC133: 613 kr. (ikke på lager)

Mht. specifikationerne på 512 MB klodserne, så er der tidligere her i
gruppen blevet angivet hvad kravet er, og det kan også findes på Apple's
hjemmeside. Jeg synes dog ikke helt det harmonerer med, hvad der står på
PRC-Data's hjemmeside, så spørg dem evt. eller se om nogen her i gruppen
ved om de vil virke. Kingston burde dog virke, men dem har de s'føli
ikke lige...

Hvis du vil hente det i København, så er der Multimedia World på
Falkoner Allé 67, der har priser som ligger meget tæt på PRC-Data's.

> Derudover havde jeg en del gnøf med at finde Silverlining, så en LaCie
> SCSI brænder kunne bruges samt en Toast, yderligere kneb det også med at
> finde det rette til et SCSI 2GB jaz drev.

Hvorfor skal du bruge Silverlining til en brænder? Duer Toast CD-reader
ikke? Til Jaz-drev har jeg altid brugt den Iomega udvidelse, som følger
med systemet og det har altid virket.

Hvad er dine problemer?

--
René

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 23:06

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Billigt ja, men ikke billigst.

> OK, det er godt de kunne returneres. Får du pengene tilbage, eller skal
> du købe for dem hos forhandleren? Håber det sidste.

Jeg kan få pengene retur.

> [...]
>
> Hvorfor skal du bruge Silverlining til en brænder? Duer Toast CD-reader
> ikke? Til Jaz-drev har jeg altid brugt den Iomega udvidelse, som følger

Jeg kunne ikke finde Toast nogen stedet på nettet og Iomega drevet vil
ikke mounte.

Problemet er at brugeren ikke ved en skid om Mac og derfor ikke kan give
mig de relevante informationer jeg skal bruge.

--
Ciao Jesper )

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 18:41

> Jeg kan få pengene retur.

Godt.

> Jeg kunne ikke finde Toast nogen stedet på nettet og Iomega drevet vil
> ikke mounte.

Toast findes ikke lige på nettet, men hvis brugeren har en brænder må
han jo også have Toast et sted. Når det installeres kommer Toast
CD-Reader med.

> Problemet er at brugeren ikke ved en skid om Mac og derfor ikke kan give
> mig de relevante informationer jeg skal bruge.

Hmm... dem er der vist et par stykker af!

--
René

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-01 20:15

> [...]
> han jo også have Toast et sted. Når det installeres kommer Toast
> CD-Reader med.

> Hmm... dem er der vist et par stykker af!

Det er et af de der kreative miljøer, hvor alle deler alles Mac og bare
installerer helt vildt. Jeg spørger jo selvfølgelig om de har lavet
back-up af deres vigtige ting og det svarer de ja til. Jeg forklarer så
at alt forsvinder ved en formatering og når jeg så er færdig, så spørge
jeg jo selvfølgelig efter Photoshop, Toast, BlindIt, mailoplysninger og
så videre, hvorefter jeg finder ud af de hverken har nogen
originalprogrammer eller kan finde Adaptec CD'en med Toast og BlindIt
ved de ikke helt hvordan er havnet på computeren i sin tid, men nu har
de det ihvertilfælde ikke.

Mailoplysninger ? - jamen kan du ikke bare åbne Netscape ????!!!!!!

Og så melder G4'eren om Memory fejl ved opstart - mystisk - jeg åbner
G4'eren og finder ud af at en eller anden såkaldt Mac supporter har
taget 2 RAM klodser fra en beige G3 og sat i - selvom der står G3 på RAM
klodserne. Dav !!

da jeg så kommer i dag kan de pludselig ikke printe - jamen det virkede
igår. I har pillet ikke sandt ? Jo en eller anden 7. person har
installeret et eller andet........... Aarrrgghhhhhhh !

Shit det er besværligt at hjælpe nogen gange.

--
Ciao Jesper )

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 21:23

[snip]

> Shit det er besværligt at hjælpe nogen gange.

Jeg håber det er gode venner eller også at du tager penge for det!

--
René

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-01 21:46

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [snip]

> Jeg håber det er gode venner eller også at du tager penge for det!

Det er ren business, men det er stadig fustrerende.

--
Ciao Jesper )

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-10-01 22:30

> Det er ren business, men det er stadig fustrerende.

Yep!

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-01 22:56

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20011010

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : tom dissing

Dato : 10-10-01 09:55

Køb Kingston !
Det ser ud til at virke i GigaBit Mac'erne!!
Tom

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-01 11:12

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Køb Kingston !
> Det ser ud til at virke i GigaBit Mac'erne!!
> Tom

Lyder rigtigt godt, men nu er Sawtooth ikke Gigabit modeller. Kan du
garantere at en 512 klods fra Kingston spiller i en Gigabit G4 ??!

--
Ciao Jesper )

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-01 11:30

> Lyder rigtigt godt, men nu er Sawtooth ikke Gigabit modeller. Kan du
> garantere at en 512 klods fra Kingston spiller i en Gigabit G4 ??!

Ellers kan jeg!
Jeg har 2 stk. 512 klodser fra Kingston siddende i min Gigabit G4,
iøvrigt sammen med to PC100 klodser på 128 og 64 MB, det virker
upåklageligt!
Efter sigende er det en fordel at montere de(n) største blokke i de(n)
første ram-slots.

/Thomas

Fra : N/A

Dato : 11-10-01 18:45

Fra : Pete

Dato : 11-10-01 18:45

in article 1f1457w.186khd2bijlbcN%thomash@skydebanen.net, Thomas Hansen at
thomash@skydebanen.net wrote on 11/10/01 12:30:

> Efter sigende er det en fordel at montere de(n) største blokke i de(n)
> første ram-slots.

Skrøne.......

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : macsteen

Dato : 11-10-01 19:05

in article B7EBA73B.B91E%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
11.10.2001 19:44:

> in article 1f1457w.186khd2bijlbcN%thomash@skydebanen.net, Thomas Hansen at

> Skrøne.......

Uddyb venligts...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-01 02:08

Hej MacSteen

Det vil han få endda meget svært ved. Det re nemlig _ikke- nogen skrøne, som
han påstår. Da jeg for ikke sålænge siden monterede en Kingston 256mb klods i
min G3 sad der 2x32mb + 1x64mb.

De sad som følgr J3=32mb, J4=32mb og J5=64mb. Jeg havde altid syntes, det tog
uforholdsmæssig lang tid om at checke RAM under opstart, og at RAM'en blev lidt
for hurtig fyldt op, når jeg havde flere store programmer åbne samtidig.

Ved monteringen af den nye 256'er pillede vi den 32'er, der sad i J3 ud og
satte 256 blokken dér, og samtidig byttede vi om på J4 og J5, så de kom til at
sidde - J3=256mb, J4=64mb og J5=32mb. Efter monteringen og en genstart viste
det sig hurtigt, atopstart blev ca. 15-20% hurtigere med et system OS 9.1DK.
Jeg har nu senere fået den sidste 32'er udskiftet med en 64mb også, og det har
yderligere givet lidt ekstra nu også med OS 9.2.1 - især 9.2.1US, som har stort
set identisk opsætning med min 9.2.1DK.

Slår jeg hukommelsescheck fra og vælger den startdisk, der sidder på ATA 0 ID 0
med min OS 9.2.1US er starttiden med en fuldstændig frisk PRAM under _25 sek_!
- Med hukommelsescheck slået til på samme disk og system er starttiden ca.
40-50sek. Jeg skal lige tilføje, at disken er en Fireball 5400rpm med 1mb
cache, - altså en forholdsvis langsom disk.

På den store disk - Seagate Barracuda 7200rpm/2mb cache er starttiden nu uden
hukommelsescheck og med frisk PRAM ca. 16-18sek. med OS 9.2.1DK, og med
hukommelsescheck slået til ca. 35-40sek.. (Disken sidder som slave på ATA 1 ID
0) - Altså en væsentlig forbedring i starthastighed.

For en god ordens skyld, må jeg sige, at det er målt med OS 9.2.1 med fuldt
systemsæt af kontrolpaneler og udvidelser, - men _uden_ 3.-parts ting
installerede. For selvfølgelig des mere, du putter i systemmappen des længere
tid er den om opstart. Pt fylder min OS 9.2.1DK og 9.2.1US ca. 670mb, mens en
næsten clean OS 9.2.1US kun fylder knap 260mb, og selvom den sidder på den
langsomme disk er det helt klart det hurtigste system i opstart.

macsteen wrote:

> Uddyb venligts...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : N/A

Dato : 12-10-01 08:10

Fra : Pete

Dato : 12-10-01 08:10

> [...]
> lidt
> for hurtig fyldt op, når jeg havde flere store programmer åbne samtidig.

<Snip et helt eventyr>

Det var vel hvad man kunne forvente. Jeg gider faktisk ikke svare på det, da
jeg alt for godt er klar over hvad det vil udløse. Jeg vil egentlig bare
gerne have en henvisning til dokumentation for dine påstande. Hvis
rækkefølgen har nogen betydning, så må Apple vel have en technote om det et
eller andet sted. Og nej Erik! Dine historier er ikke dokumentation!

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : macsteen

Dato : 12-10-01 17:57

in article B7EC63C9.7AE2%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
12.10.2001 09:09:

> [...]
> rækkefølgen har nogen betydning, så må Apple vel have en technote om det et
> eller andet sted. Og nej Erik! Dine historier er ikke dokumentation!

Ergo - hvis Apple ikke har en tech-note er vi ude i hampen?
Nu er det ikke fordi jeg vil blande mig i jeres gemytligheder - og jeg vil
da medgive Pete at historien efterhånden bevæger sig ud i noget der mere
drejer sig om harddiske, men man kan da ikke bare afvise en oplevelse af 20%
hastigheds-forøgelse i forbindelse med opstart?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-10-01 18:39

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> men man kan da ikke bare afvise en oplevelse af 20%
> hastigheds-forøgelse i forbindelse med opstart?

Bestemt ikke. Man skal blot være lidt opmærksom på hvor oplevelsen
kommer fra.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-01 02:22

Hej Peter

Mine 'historier', som du kalder dem er fuldt ud lige så gode, som dine ikke
dokumenterede påstande om 'skrøner'.

- Og så blot et par spørgsmål, som du ikke behøver at svare på, men lad dem blot
'simre' lidt rundt i dine hjernevindinger, så du en anden gang tænker dig en smule
om, før du kommer med ligeså udokumenterede replikker....

Kender du Ipsen hos Apple Danmark? - Hvis ikke, så kan jeg til din oplysning
fortælle dig, at han er teknisk chef for Apple Danmark
- og ikke mindst... Kender du Mek? - Eller var han holdt op, før du blev ansat?

- Det er ihvertfald et par mennesker, hvis erfaringer jeg sætter noget højere end
dine udtalelser!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 12-10-01 18:06

Fra : Pete

Dato : 12-10-01 18:06

in article B7ECED82.B293%macsteen@remove.yahoo.com, macsteen at
macsteen@remove.yahoo.com wrote on 12/10/01 18:57:

> Ergo - hvis Apple ikke har en tech-note er vi ude i hampen?

Nej, men hvis det havde nogen alvorlige konsekvenser ikke at gøre det, var
det nok blevet indskærpet ret kraftigt fra Apple. Det er bl.a. det jeg
efterlyser eksempler på.

> [...]
> drejer sig om harddiske, men man kan da ikke bare afvise en oplevelse af 20%
> hastigheds-forøgelse i forbindelse med opstart?

Næh, men kilden taget i betragtning forholder jeg mig indtil videre meget
skeptisk. Men jeg bøjer mig gerne for dokumentation - og eventyr tæller
stadig ikke.

Fra : N/A

Dato : 13-10-01 03:02

Fra : Pete

Dato : 13-10-01 03:02

in article 3BC79722.9E63F30B@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 13/10/01 3:21:

> Mine 'historier', som du kalder dem er fuldt ud lige så gode, som dine ikke
> dokumenterede påstande om 'skrøner'.

Underholdningsværdien er uden tvivl bedre i dine. Jeg tager ofte mig selv i
at grine når jeg læser dine indlæg.

Iøvrigt er det vel logisk nok ikke at dokumentere funktioner der ikke
findes?

Jeg påstår bare at rækkefølgen ikke betyder noget. Jeg har aldrig set noget
der dokumenterer at det skulle have en betydning. Men jeg er ikke for stolt
eller påståelig til at indrømme hvis jeg har taget fejl - hvis det kan
dokumenteres med andet end dine egne tests!

> Kender du Ipsen hos Apple Danmark? - Hvis ikke, så kan jeg til din oplysning
> fortælle dig, at han er teknisk chef for Apple Danmark

Tak for det! Det var jeg ikke klar over! Det er godt du kan fortælle mig
det. Men hvad dokumenterer det?

> - og ikke mindst... Kender du Mek? - Eller var han holdt op, før du blev
> ansat?

Ja jeg kender godt Mek. Og garanteret væsentligt bedre end dig. Mek nåede
aldrig rigtig at forene sig med tanken om G3'ere og slige nymodens ting. Så
hvad dokumenterer det?

> - Det er ihvertfald et par mennesker, hvis erfaringer jeg sætter noget højere
> end
> dine udtalelser!

Nå, gad vide hvor højt de sætter dine? Som jeg kender dem er de begge for
flinke til bare at smide røret på.

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-01 01:56

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> giver bare en masse gnøf. Købt hos www.tjenester.dk
>
> 256 MB til 300,- og 512 til 500,- særdeles billigt, men åbenbart af

Hvilken type - 128Mbits (4-4-8) eller 256Mbits (4-8-8) moduler. - En G4
kræver 256Mbits PC100 eller PC133 RAM. - Og de to typer (128/256Mbits) må
_IKKE_ blandes! - Og det er heller ikke en god idé at blande PC 100 og
PC133 i en G4.

> Mac'erne fryser ( jeg har lukket vinduet ) ) og de vil ikke starte
> ordentligt op.

Husk også hals.... øh... hanketørklædet -))

> Jeg har pillet dem ud igen og de kan returneres. Nu kører de igen.

Hvilken type sad der i dem oprindelig? - Du bør kunne se på blokkene,
hvilke typer det er 128Mbits eller 256Mbits. Vælg så RAM af samme type.

> Hvor kan jeg købe både 256 og 512 klodser som VIRKER billigt ? Meget
> gerne anhentning i København - jeg har næsten ikke tålmodighed til at
> skulle have dem tilsendt.

Prøv OfficeLine, - deres priser er faldet - meeen dog ikke så langt ned,
som det, du har givet for det andet.

> Derudover havde jeg en del gnøf med at finde Silverlining, så en LaCie
> SCSI brænder kunne bruges samt en Toast, yderligere kneb det også med at
> finde det rette til et SCSI 2GB jaz drev.

Mener du, at du mangler softwaren? - Så kontakt mig off-list. Jeg har nok
det meste liggende.

Mht. brænderen, så skulle (næsten) alle LaCie brændere nu være understøttet
af Apples CD/DVD Extension.

Til jaz drevet skal du hente 'Iomegaware 3.0.4' enten fra www.iomega.com
eller fra www.versiontracker.com.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-01 12:30

Hej Jesper

Tja, jeg skrev flg.: " En G4 _kræver_ 256Mbits PC100 _eller_ PC133 RAM ". -
Selvgølgelig kan en G4 køre med PC 100 og PC 133 RAM af begge typer - 128Mbits
og 256mbits, _MEN_ de må _aldrig _blandes_. - Det skal altid være den ene af
typerne, der bruges.

- Altså enten PC100/128Mbits eller 256Mbits eller PC133/128Mbits eller
256Mbits.

Man må aldrig sætte fx. en PC 133/128Mbits sammen med en PC133/256 eller en
PC100/256Mbits med en PC133/256Mbits osv..

Jeg beklager den misforståelige tekstformulering (-

mvh. Erik Richard