Er serviceeftersyn nødvendige
Fra : Brian Andersen

Dato : 09-10-01 17:37

Hej

Jeg har for et stykke tid siden købt en ny Peugeout Speedfight. Nu skal den
til det første serviceeftersyn. Nu er jeg dog kommet i tvivl om det
overhovedet kan svare sig at ofre penge på eftersynene. Jeg overvejer derfor
at skippe dem og køre til noget går i stykker.
Hvad siger jeres erfaringer om dette?

På forhånd tak
Brian Andersen

Fra : Kristian

Dato : 09-10-01 18:16

1. Det første efter syn ved 500 km er gratis

2. Det næste ved 2500 km koster ca. 250 kr. med det hele, så det kan man
lige så godt gøre

3. Det næste ved 5000 km koster ca. 1200 kr. med det hele, og her er det så
at bl.a. rullerne bliver skiftet, som jeg vil mene er et yderst fornuftigt
tidspunkt, da den der begynder at tabe acceleration

De videre eftersyn kender jeg ikke prisen på, men jeg vil gætte på at 7500
km også er ca. 250 kr. og 10000 km er ca. 1200 kr., så derfor vil jeg mene
at man lige så godt kan overholde servicene!

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-10-01 19:24

Der må åbenbart være forskel på priserne hvad service angår. I perioden
inden for garantien har jeg ikke betalt en krone for at få lavet service.
Jeg har så fortsat med disse service, og det dyreste jeg har betalt er 800,.
kr. med det hele, olieskift, skift af ruller og nye "klodser" på
skivebremsen foran.

Kim Larsen

Fra : J

Dato : 09-10-01 18:26

> [...]
> overhovedet kan svare sig at ofre penge på eftersynene. Jeg overvejer derfor
> at skippe dem og køre til noget går i stykker.

Tja, det første år kan det godt betale sig, da garantien ellers ikke dækker nogetsomhelst!
Og mht. at 'køre, til noget går i stykker', tror jeg osse, det tit er billigere at forebygge,
end at helbrede. (btw., at opdage, bremserne er i udu', når man er midt ude i trafikken,
kan meget vel vise sig at være for sent).

Greetz

Fra : Kristian

Dato : 09-10-01 20:52

> Tja, det første år kan det godt betale sig, da garantien ellers ikke
dækker nogetsomhelst!

Forkert. Det første år vil man altid have sin 1-års reklamationsret (ifølge
dansk lovgivning), ligemeget om man overholder service eller ej. Det er så
efter det første år at sælgeren/fabrikanten kan kræve at man skal have
overholdt service eftersynene, hvis man vil fortsætte med den udvidede
garanti, som sælgeren/fabrikanten har givet!

Fra : J

Dato : 10-10-01 01:01

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev :

> [...]
> overholdt service eftersynene, hvis man vil fortsætte med den udvidede
> garanti, som sælgeren/fabrikanten har givet!

Jeg snakker ikke om reklamationsretten, som kun dækker fabrikationsfejl
og mangler, men om garantien, som er netop betinget af, at service-terminerne
er overholdt.

Greetz

Fra : Kristian

Dato : 10-10-01 14:32

> Jeg snakker ikke om reklamationsretten, som kun dækker fabrikationsfejl
> og mangler, men om garantien, som er netop betinget af, at
service-terminerne
> er overholdt.

Ja men så skal man jo netop også overholde service intervallerne både det
første år og derefter hvis denne garanti skal gælde. Du skrev selv at det
godt kan betale sig det første år, for ellers dækker garantien ikke noget
som helst, men det gør den jo heller ikke hvis du ikke overholder det efter
det første år!

Fra : J

Dato : 11-10-01 06:34

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev i en news:3bc44ddc$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> [...]
> som helst, men det gør den jo heller ikke hvis du ikke overholder det efter

Det er nemlig rigtigt, men jeg har endnu til gode at opleve en knallert-forhandler,
der vil give garanti udover 1 år, uden at det er så dyrt, at det ikke kan betale sig.

Greetz

Fra : Deaster

Dato : 10-10-01 09:58

--
> [...]
> overholdt service eftersynene, hvis man vil fortsætte med den udvidede
> garanti, som sælgeren/fabrikanten har givet!

Hæ tror du selv på den holder, hvis du inden for det første år har kørt
25.000 km og ikke skiftet olie eller noget andet overhovedet på, tror du så
ikke forhandleren vil stå og skrige af grin, når du kommer ned til ham og
brokker dig over at motoren er brændt sammen.

Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig
selv og ikke Microsoft.
Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk

Fra : PHK

Dato : 10-10-01 10:55

> [...]

> ikke forhandleren vil stå og skrige af grin, når du kommer ned til ham og
> brokker dig over at motoren er brændt sammen.

Får mig til at tænke på min græsslåmaskine. Den kører troligt sine ture (½
time hver gang) på vores græsplæne og har ikke fået skiftet olie en eneste
gang i hele sin levetid.

Den fylder 10 år til foråret :)

--
_
|_|

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 10-10-01 15:19

Selvfølgelig er serviceeftersyn nødvendige!!!! ... der er ingen der siger at
det er nødvendigt at P laver dem, med mindre man lægger vægt på garantien.

Et service eftersyn løber hurtigt op i ca. 1000,-, når der lige skal nye
ruller i o.s.v.
Regner man serviceprisen ud pr. kilometer, så er scooteren dyrere end en
bil, hvilket er urimeligt!!!

Man behøver dog ikke at være belemret med intelligensens forbandelse, for at
lave eftersyn, og den smule værktøj der skal bruges, kan købes for nogle få
kroner.
Min erfaring er at overskrider man serviceintervallerne 100%, så begynder
det at koste, for så laver sliddelene, der bryder sammen, en del skade.

/Brian
www.speedfight.cjb.net

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 10-10-01 17:23

> [...]
derfor
> at skippe dem og køre til noget går i stykker.

Kæbte jeg en ny scooter imorgen, ville den kun blive kørt til eftersyn, hvis
det var gratis den første gang.
Jeg mener selv at jeg er i stand til at fortage de få ting der skal laves
ved sådan et eftersyn. Alle kan skifte olie, tændrør m.m.
det er intet problem. Det er nok nærmere efter mange km hvor nåleleje og
lignene skal skiftes at det kan betale sig, hvis man ikke
ved hvordan dette gøres. Min stalker har rundet 17800 km nu, og så vidt jeg
ved har den kun været til syn en gang, da donati havde den.
Resten er lavet selv. Ok , der blev glemt et nåleleje, som kostede mig dyrt.
Men det er en længere historie !

> På forhånd tak
> Brian Andersen

/Thomas