Havelys i træstamme
Fra : John Ingversen

Dato : 13-12-00 18:02

Jeg så engang på en udstilling en træstamme med ild, der brændte ned i
stammen fra oven, Er der nogen der ved, hvordan man får ild i stammen, og
får den til at brænde langsomt lodret ned i træet. Jeg tror den blev kaldt
en "samelampe"
mvh
John I.

Fra : Ctrl-Alt-Del

Dato : 13-12-00 21:09

"John Ingversen" <enghuset@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> får den til at brænde langsomt lodret ned i træet. Jeg tror den blev kaldt

Jeg har også set det
> Man skal bruge træ med kerne, så saver man et kryds ned i stubben, ca 5cm
ned.
Fylder godt op med tændbriketter til grill og ild i .
Det brændte i dagevis.
Hilsen
Familien Jensen

Fra : John Ingversen

Dato : 15-12-00 16:06

Tak for hjælpen
John I.

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 26-12-00 17:26

"John Ingversen" <enghuset@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så engang på en udstilling en træstamme med ild, der brændte ned i

Som andre skrev, sav et kryds ned fra enden af en 10-20 cm kævle. Brug gerne
frisk træ fra en sort med meget harpiks, fx fyr.

Det er ikke nødvendigt at bruge kemi eller briketter. Tænd blot med en
tændstik i centrum, for oven, hvor de to snit mødes. Kræver liige lidt
gelinde.

Kan også bruges til at koge mad på!

Med de venligste hilsner

Christian Liljedahl