G4 systemfejl...
Fra : boe

Dato : 09-10-01 10:15

Hej NG

min kone har en G4 med OS 9 som gør følgende:

Det startede med, at systemet frøs, og at den derefter ved opstart giver en
systemfejl (10) og anbefaler at starte op uden udvidelser. Når jeg så
starter med shift tasten nede, starter den godt nok op og siger at
udvidelser er slået fra, men under opstarten kommer den samme fejlmeddelelse
alligevel frem - selvom jeg altså allerede har slået udvidelser fra. Jeg kan
så kopiere originalsystemet ind fra CD igen, og så kører maskinen i kort
tid, hvorefter det samme sker - den fryser og systemfejlen kommer ved
opstart.
Den er frosset både ved brug af IE og Navigator, så jeg kan ikke umiddelbart
se nogen sammenhæng med en bestemt applikation.
Har nogen et godt råd? (nej, jeg vil ikke smide den i skraldespanden og ja,
jeg har også en PC, men det er ikke min PC der smitter, de står i hvert sit
rum

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 11:40

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

> [...]
> jeg har også en PC, men det er ikke min PC der smitter, de står i hvert sit

Du har dansk OS på, ikke ?

--
Ciao Jesper )

Fra : boe

Dato : 09-10-01 11:48

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Du har dansk OS på, ikke ?

Jeps!

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 11:59

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
>
> Jeps!
>
> Mvh Bo

Jeg har lige fikset 2 G4 begge med dansk OS og jeg er ked af at sige det
noget l... !

Formatér hele svineriet (zero all data) og installér så Mac OS 9.1, så
spiller det.

Bor du i Storkøbenhavn ?

--
Ciao Jesper )

Fra : boe

Dato : 09-10-01 12:10

> [...]
> noget l... !
>
> Formatér hele svineriet (zero all data) og installér så Mac OS 9.1, så

Jeg bor i Vangede.
Det er heldigvis ikke noget stort problem at jeg skal formattere maskinen -
der ligge kun ganske få data på den.
Er 9.1 en gratis opdatering - og er den engelske version bedre end den
danske? Jeg har ikke noget problem med at køre på engelsk system, hvis det
er mere stabilt.

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-10-01 18:02

> [...]

> Er 9.1 en gratis opdatering - og er den engelske version bedre end den
> danske? Jeg har ikke noget problem med at køre på engelsk system, hvis det

Ring til mig på 26 730 500

--
Ciao Jesper )

Fra : boe

Dato : 15-10-01 10:04

> [...]
> noget l... !
>
> Formatér hele svineriet (zero all data) og installér så Mac OS 9.1, så

Selvfølgelig lå der 11 GB billeder uden backup!, og da jeg ikke kunne holde
systemet kørende længe nok til at jeg kunne nå at brænde så meget som en
enkelt CD, så var jeg nødt til bare at downloade den danske opdatering og
installere den. Nu spiller det!
Nu er jeg så begyndt at brænde CDér, og derefter formatterer jeg disken og
geninstallerer die ganze molevitten...
Tak for hjælpen!

Mvh Bo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 14:42

> [...]

> Den er frosset både ved brug af IE og Navigator, så jeg kan ikke umiddelbart
> se nogen sammenhæng med en bestemt applikation.

din Finder og evt. Systemkuffert er korrupt, geninstaller dem - Det er
lidt besværligt da Mac OS ikke lader dig installere en ny oven i den
gamle.
Hvis du har en Zip disk eller en ekstra partition kan du instalere et
minimalt system på denne og kopiere "system" og "finder" over i den
gamle systemmappe (start fra CD). Ellers er du nød til at instalere en
ny systemappe på din nuværende partition og flytte udvidelser,
indstillinger osv over i den nye.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : boe

Dato : 09-10-01 15:01

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> [...]
> gamle systemmappe (start fra CD). Ellers er du nød til at instalere en
> ny systemappe på din nuværende partition og flytte udvidelser,

Jo, tak for rådet, men hvis du læser øverst her, så vil du se, at jeg har
geninstalleret flere gange - det bliver bare ved med at ske..

Mvh Bo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 15:14

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

> Jo, tak for rådet, men hvis du læser øverst her, så vil du se, at jeg har
> geninstalleret flere gange - det bliver bare ved med at ske..

et af de programmer du efterfølgende installerer ødelægger
finder/system.

Fra : boe

Dato : 09-10-01 15:17

> et af de programmer du efterfølgende installerer ødelægger
> finder/system.

Muligvis - i så fald er det IE. Sidst jeg geninstallerede var IE nemlig det
eneste program jeg startede inden den gik ned igen. Men som Jesper rådede
mig til vil jeg lige i første omgang opgradere til 9.1 (jeg kører 9.0.4).
Derefter vender jeg tilbage, hvis problemet fortsætter

Mvh Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-10-01 18:38

> [...]

> mig til vil jeg lige i første omgang opgradere til 9.1 (jeg kører 9.0.4).
> Derefter vender jeg tilbage, hvis problemet fortsætter

Jeg er 100% sikker på, at det ikke er IE. Hvorfor installerer du dog IE
bagefter, for det er jo installeret af systemet...?

Jeg vil også klart anbefale opdatering til 9.1, men det er jo ikke
sådan, at 9.0.4 er drønustabilt, for jeg har da kørt med det i lang tid
og det skal virke med et helt frisk system.

Du kunne evt. prøve at finde et antivirusprogram (med opdaterede
virusdefinitioner!) og lige tjekke, at der ikke ligger et eller andet
kedeligt og ødelægger det hele.

For et års tid siden, ville jeg havde svoret, at ikke ville komme med
den slags anbefalinger, men efter en lang kamp med en G3'er, hvor
problemet netop var en virus (MDEF-A tror jeg den hed, ikke helt sikker
på navnet), tjekker jeg altid lige efter, hvis en maskinen konstant
laver ballade.

Som Jesper sikkert vil sige, så er et engelsk system efter hans og mine
egne erfaringer langt mere stabilt, så hvis du har adgang til et sådant,
så brug det!

--
René