OSX..?
Fra : Carsten Aagren

Dato : 08-10-01 22:19

Er der mon nogen, der kan fortælle mig, hvori det vidunderlige ved OSX
består..? Jeg har netop modtaget disken, og straks installeret det på
min relativt nye iceBook. Min oplevelse er blot, at godt nok får min Mac
et lidt nyt ansigt, men til gengæld går alt ned på halv hastighed - og
jeg mener ikke bare afvikling af "gammel" software, men selve "systemet"
er da bare så trægt, som en SE der har fået installeret True Type..! Med
det oprindelige system 9.1 er hastigheden okay, men med det nye system
er det utåleleligt..! Har jeg misset noget i timen..? Er det lidt a la
"Kejserens nye klæder"..?

Mvh
Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-01 22:51

Carsten Aagren <aagren@post4.tele.dk> wrote:

> Har jeg misset noget i timen..?

ja 10.1 som desværre endnu ikke er kommet på dansk.

> Er det lidt a la
> "Kejserens nye klæder"..

nej, det er en meget langsom uoptimeret "beta" du har fået, 10.1 er
mange gabge hurtigere - du skal også gerne op over 300MB ram - prøv
iøvrigt at se om du kan fåd en til at gå ned, det er småsvært på en
iBook

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Carsten Aagren

Dato : 09-10-01 06:38

> [...]
> mange gabge hurtigere - du skal også gerne op over 300MB ram - prøv
> iøvrigt at se om du kan fåd en til at gå ned, det er småsvært på en

Okay, tak for svarene - så venter jeg bare lidt med at blive imponeret
Det er da også rigtigt, at det er svært at få systemet til at gå
ned, men det er min gamle 9.1 nu heller ikke slem til, faktisk kører mit
system endog særdeles stabilt (7-9-13)..

Mvh
Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 14:42

> [...]

> ned, men det er min gamle 9.1 nu heller ikke slem til, faktisk kører mit
> system endog særdeles stabilt (7-9-13)..

jeg kan lægge enhver 9.x ned på to-tre sekunder, 10.x kan jeg derimod
ikke få til at gå ned. Forskellen er markant, i 9.x skal du hele tiden
være bevidst om at lortet kan gå ned når man gør det ene eller det
andet. I 10.x behøver man slet ikke bekymre sig om slige.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-01 14:58

In article <1f10n1h.1kp3o7jadv7g7N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg kan lægge enhver 9.x ned på to-tre sekunder,

Hvordan?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 15:14

> Hvordan?

force quit under program start, jave i IE osv. velsignelsen af manglende
beskyttet hukommelse. I Mac OS 7-9x har mange års vaner lært os brugere
at behandle systemet varsomt - der er er visse ting man ikke bør gøre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-01 15:28

In article <1f10q4e.m54kk7anruo3N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> force quit under program start,

Man kunne jo også bare hive stikket ud.

> jave i IE osv. velsignelsen af manglende

Jeg har nu ikke oplevet at Java får maskinen til at gå ned, kun
programmet.

> beskyttet hukommelse. I Mac OS 7-9x har mange års vaner lært os brugere
> at behandle systemet varsomt - der er er visse ting man ikke bør gøre.

Jeg synes nu ikke at jeg behandler OS 9 specielt varsomt, det var
betydeligt mere udtalt på tidligere systemer.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-10-01 18:53

> Jeg har nu ikke oplevet at Java får maskinen til at gå ned, kun
> programmet.

Jeg kan da se om jeg kan finde noget på Jans Graveyard Selvfølgelig
ikke. Detaljen ved java er (både fordel og ulempe) at det bliver
fortolket inden i en virtuel maskine (VM blandt venner), eller rettere
et program der køre dit program. Hvis dit program laver noget galt, tja,
så går det ned, men det burde under ingen omstændigheder tage hele VM'en
med ned, og slet ikke hele maskinen som det desværre sker alt for ofte
på mac. Du burde reeelt kunne betragte VM'en som et stykke beskyttet
hukommelse.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 20:53

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-01 21:31

In article <1f10twq.1t2bfhw1j24xalN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

Du kommer nok til at uddybe det lidt mere

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-01 21:59

> Du kommer nok til at uddybe det lidt mere

slettet igen, nu er det vist snart tid til at hive min fribillet fra
sidste uge frem

Fra : Martin Bech

Dato : 09-10-01 16:53

> [...]

> være bevidst om at lortet kan gå ned når man gør det ene eller det
> andet. I 10.x behøver man slet ikke bekymre sig om slige.

Det lyder jo dejligt, men hvordan er det med hastigheden? Vil det (10.1)
kunne køre acceptabelt på en 300 MHz iBook med 160 MB RAM?

--

Venlig hilsen
Martin Bech

Fra : Karl Antz

Dato : 09-10-01 17:57

Martin Bech <??@??.dk> wrote:

> Vil det (10.1)
> kunne køre acceptabelt på en 300 MHz iBook med 160 MB RAM?

.... det gør det i al fald på min - men efter andres kommentarer at dømme
er jeg åbenbart meget let at tilfredsstille

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Peter Gersmann

Dato : 09-10-01 00:48

In article <aagren-854082.23191508102001@news.tele.dk>, Carsten Aagren
<aagren@post4.tele.dk> wrote:

> Med
> det oprindelige system 9.1 er hastigheden okay, men med det nye system
> er det utåleleligt..! Har jeg misset noget i timen..? Er det lidt a la
> "Kejserens nye klæder"..?

Mon ikke Apples løsning fra tråden om at få Mac OS X 10.1 og web-sharing
giver en del af svaret:

//retro

Fra : Karl Antz

Dato : 09-10-01 08:03

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Mon ikke Apples løsning fra tråden om at få Mac OS X 10.1 og web-sharing
> giver en del af svaret:

osv

Slap a' venner - dirty tricks var engang imellem også nødvendige under
IS 9 og tidligere.

Jeg har kørt X som hovedsystem i flere måneder nu - jeg har ganske vist
en stærk maskine med 640 MB RAM - og jeg er mere end tilfreds.

Under 10.1 kører det lige så hurtigt som 9, og jeg har endnu ikke
oplevet at maskinen er gået ned (har installeret opgraderingen i fredags
og ikke slukket maskinen siden, da deep sleep nu også fungerer.
Desuden har jeg fx igår først lavet et disk image, siden brændt det,
altsammen mens iTunes spillede i vilden sky og jeg redigerede en tekst
under Virtual PC, hvilket inkluderede beskæring af et par billeder. Mit
mailprogram er sat til at chekke post hver halve time, så engang imellem
skiftede jeg bare over til det og besvarede indgående mail. Da noget af
den indebar et kort kig på Web'et foretog jeg også det. Alle disse
programmer kørte samtidig, intet af dem brød ned, CD'en blev brændt
perfekt.

Det ville ganske enkelt have været umuligt under OS 9.

Så ja - med 10.1 er der en fundqmental forskel - man kan gøre meget mere
end man nogensinde har kunnet før.

Hilsen

en overordentlig tilfreds karl

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-01 08:36

In article <1f1060c.6bfq1etx4oq8N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Det ville ganske enkelt have været umuligt under OS 9.

Det er jeg da ked af at høre - det vil jo sige at min Mac går ned uden
at jeg opdager det.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 09-10-01 08:52

> Det er jeg da ked af at høre - det vil jo sige at min Mac går ned uden
> at jeg opdager det.

.... jeg taler ud fra egen erfaring. Og jeg har prøvet det flere gange -
altså at Mac'en under OS 9 går ned pga overbelastning med flere
programmer resp. at den nægter at brænde i braggrunden/får hikke i
itunes osv. Hvis dine erfaringer er anderledes - så meget des bedre for
dig.

Jeg er bare træt af hele tiden at læse at OS X er noget lort - når mine
erfaringer med intensiv brug af OS X siger mig at det modsatte er
tilfældet.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-01 08:57

In article <1f108kv.1bv1rohmakip6N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Hvis dine erfaringer er anderledes - så meget des bedre for dig.

Jamen jeg klager skam heller ikke

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk