Tranformator til lyskæde
Fra : Peter

Dato : 30-11-00 08:05

Efter at have spurgt i Silvan og et par elforretninger og ikke kunne få
ordentlig besked, vil jeg gerne spørge her:

En tranformer (strømforsyning) til en kæde med 40 pærer á 0,3 watt er
markeret med 12 V og 1 A. Hvis jeg skal have en til dobbelt så mange pærer,
jeg forbinder to kæder efter hinanden, skal jeg så ikke bare købe en der er
på mindst 12 V og 2 A (eller 24 VA/Watt)?

Og er det ligemeget om den f.eks. er på 12 V og 60 VA? Den slags kan man
nemlig købe til halogenspots, mens det er svært at købe til kæder uden selve
kæden.

Jeg håber det er den rigtige gruppe.

Vh Peter

Fra : jens

Dato : 30-11-00 10:10

"Peter" <pda81@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
| på mindst 12 V og 2 A (eller 24 VA/Watt)?

Jo, hvis pærerne er parallelforbundet og du parallelforbinder den ekstra
kæde.

| Og er det ligemeget om den f.eks. er på 12 V og 60 VA? Den slags kan man
| nemlig købe til halogenspots, mens det er svært at købe til kæder uden
selve
| kæden.

Transformeren giver 12 V ved 60 VA`s belastning, så der kan måske komme en
lidt højere spænding ved kun 24VA`s belastning, med det resultat at pærernes
levetid bliver reduceret.

| Jeg håber det er den rigtige gruppe.

Den rigtige gruppe er nok dk.teknik.el, men "pyt" med det.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Giggywig

Dato : 30-11-00 11:18

Peter skrev:

> Efter at have spurgt i Silvan og et par elforretninger og ikke kunne få
> ordentlig besked, vil jeg gerne spørge her:

Det er ikke noget under. Jeg har aldrig fået noget ordentlig råd hos
Silvan

> En tranformer (strømforsyning) til en kæde med 40 pærer á 0,3 watt er
> markeret med 12 V og 1 A. Hvis jeg skal have en til dobbelt så mange pærer,

Det er osse lige til øllet.

> jeg forbinder to kæder efter hinanden, skal jeg så ikke bare købe en der er
> på mindst 12 V og 2 A (eller 24 VA/Watt)?

Joe da, eller en endnu større (80 pærer er ikke meget).
Jeg købte en fin kæde med 100pærer (299kr) og der fulgte en 7A trafo
med. Så kan den trække lidt ekstra pærer.
Typisk er det sådan at en stor trafo vil være mere effektiv end en
lille. idet en lille der drives på grænsen af sin formåen når at gå i
mætning og derfor bliver varm (tab).

> Og er det ligemeget om den f.eks. er på 12 V og 60 VA? Den slags kan man

Yup, det er ligegyldigt.

www.brinck.dk har fex en 12v/65VA halogen trafo til 129kr.

> nemlig købe til halogenspots, mens det er svært at købe til kæder uden selve
> kæden.
>
> Jeg håber det er den rigtige gruppe.

Der er osse en der hedder dk.teknik.elektronik.

Mvh
Roberto

Fra : Aksel

Dato : 30-11-00 23:12

Du kan udmærket bruge en trafo til halogenlamper, det eneste du skal se
efter er spændingen på 12 volt, og at den kan give nok strøm, den må gerne
være for stor.
Watt og VA (volt-ampere) er for amatører næsten det samme, der er kun
forskel ved motorer og lysstofrør.
MVH Aksel

Fra : Peter

Dato : 01-12-00 08:29

Tak skal du (- og I andre der svarede mig) have!!

Det var lige de oplysninger jeg skulle bruge!

Peter