Behandling af Mahogni
Fra : Jens Holm

Dato : 25-11-00 19:54

Hej

Jeg vil gerne larkere et stykke mahogni så det fremstår fuldstændig blankt
og hårdt. Jeg har hørt at en masse lag cellulose-lak med mellemslibninger er
en løsning. Jeg har også hørt at man bør "grunde" træet først med en olie
(amerikanerne bruger noget de kalder tung-oil) for at lukke de åbne porer i
mahogniet.

Jeg modtager hermed gode forslag til hvordan jeg bør gøre. Jeg råder IKKE er
sprøjtepistol m.v., så det skal kunne lade sig gøre med enten spraylak på
dåse eller med pensel.

Mvh

Jens

Fra : SEB

Dato : 26-11-00 19:47

Jens Holm skrev:

> Jeg vil gerne lakere et stykke mahogni så det fremstår
> fuldstændig blankt og hårdt. Jeg har hørt at en masse lag
> cellulose-lak med mellemslibninger er en løsning.

Du skal anvende noget 2-komponent celluloselak, som du evt. kan
fortynde lidt - er så lidt nemmere at stryge på. Og så er det rigtigt
at flere lag lak, med mellemslibninger, giver den der meget fine
overflade.

> Jeg har også hørt at man bør "grunde" træet først med en olie
> (amerikanerne bruger noget de kalder tung-oil) for at lukke åbne
> porer i mahogniet.

Du må ikke give træet noget olielignende først! Du vil så efter din
behandling med celluloselak, kunne se nogle lyse skjolder, fordi lak
og olie ikke "arbejder" sammen.

> Jeg råder IKKE over sprøjtepistol m.v., så det skal kunne lade sig
> gøre med enten spraylak på dåse eller med pensel.

Jeg vil råde dig til at købe en meget god pensel. Det har nemlig
rigtig meget at sige, at kvaliteten er i top. Husk så at mellemslibe
med fint lakslibepapir - f.eks. korn 280 eller lidt højere til sidst.

Dit spørsmål går ikke klart på, om træet skal anvendes inden- eller
udendørs - men mine råd gælder kun til indendørs brug. Skal træet
anvendes udendørs, er det en hel anden lakeringsmetode der skal
til.

M.v.h.
SEB