bagning af Tarteletter
Fra : Rene Nyberg

Dato : 08-10-01 06:54

Hej alle

Jeg ville høre om der nogle der ved hvordan man bager Tarteletter eller
koger.
og om der nogle der har en opskrift på dejen.

Jeg ved af man føre i tiden bruget et krüstadjern som så kom ned i varm
palmin.
Jeg har sådan et krüstadejern

MVH

René

Fra : Jette Mogensen

Dato : 08-10-01 07:21

Hej Rene

Der er forskel på krustader og tarteletter. Krustader er fedtkogte og
tarteletter er bagt i ovn. Men når de først er bagt kan de jo fyldes med det
samme.

Krustader:

125g mel
½ tsk salt
1 dl øl
1 dl mælk
1 æg + fedtstof til kogning, palmin eller olie

Mælk og salt røres til en jævning med øl,mælk og æg.
Konsistensen skal være som i pandekagedej.
Dejen hviler ca. 20 min.
Krustadejernet varmes godt igennem i det hede fedtstof.Hæld dejen i en kop,
jernet dyppes ned deri, til dejen når ca 1 cm fra kanten.
Jernet sættes derpå hurtigt ned i det varme fedtstof.
Krustaden holdes på jernet, indtil den er lysebrun, og skubbes så af med en
gaffel eller strikkepind. Krustaderne tages op og lægges med bunden i vejret
på fedtsugende papir. Krustaderne kan opbevares i tætsluttende kagedåser, og
opvarmes nogle minutter i ovnen inden de fyldes.

Tarteletter:
150 g mel
100 g smør
1/4 tsk salt
1 æg + linseforme

Smørret smuldres i melet, saltet blandes i.Ægget tilsættes. Dejen samles med
let hånd og hviler koldt ca ½ time.
Dejen udrulles ret tyndt og trykkes fast udvendig på formene. Bages midt i
ovnen ved 200 grader i ca 8 min.

god fornøjelse Jette

Fra : Rene Nyberg

Dato : 08-10-01 08:30

Hej Jette

Tak for dit svar det bringer glæde i den lille famille

MVH
Rene