Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon IXUS eller S20?????????
Fra : svak

Dato : 20-01-01 20:35

hej

jeg overvejer at købe en af ovennævnte kameraer. jeg har kigget i usa (har
en ven, der kommer til dk 1/3) og tyskland.

ixus(hedder vist s100 digital elph i usa): pris: usa ca. 450$, tyskland ca.
1189 DEM
s20, pris: usa ca. 600$, tyskland ca. 1439 DEM

et par spørgsmål:

hvilket kamera er bedst (fordele/ulemper/erfaringer efterlyses)
kan man risikere at købe det i usa (garanti, 110 volt m.m.)
skal jeg vælge et helt tredie kamera?

jeg skal i den forbindelse af med et nikon f50 med et tamron 24-70 mm
objektiv. hvad kan man forvente at få for det, og hvor sælger man det bedst?

på forhånd tak for hjælpen til en ikke-foto-kyndig

svak

Fra : Roine Karlsson

Dato : 20-01-01 23:20

Hej
Jag har haft en S10 (samma storlek som S20) och har sålt denna och köpt en
Ixus (s100)

Problemet med de flesta kameror av idag dvs de med 2,1Mpixels eller större,
enligt mig, är dess fysiska format.

För de kritiska bilderna tar jag idag DIA med vanlig kamera, skannar med
diaskanner till digitalt i väntan på en EOS D30 som jag har beställt.

Jag bytte bort S10 mot Ixusen pg att den var för stor. Nu när jag har Ixusen
har jag med mig den jämt. Har tagit ca 3200 kort, och vissa av den blev bra,
mot bara bråkdelen med S10:an pga att den var för stor, även om S10 är
liten, men Ixusen kan man alltid ha i ficka, är stor som en ciggarettpaket.

Jag har köpt till minne (2 st 80MB och 2st 96MB kort, räcker en semester)
samt en lös laddare och ett extra batteri. Då klarar man sig en hel dag och
kan ladda båda batterierna då man är hemma eller på hotellet.

Tänk på att 3 Mpixels äter minne, till vad nytta? Kommer du att skriva ut i
större format än A4?

DVS mitt klara tips är, köp hellre mer minne än pixels (2.1MB duger för A4
storlek). Har låtit kopiera JPG bilder till ”äkta” fotopapper på lab med
gott resultat samt skriver ut de kort som blir bilder på en HP950C på
fotopapper med bra resultat.

Ixusen är liten, jag kan ha den med mig, i fickan, jämt. Batteriet räcker
acceptabelt länge, ca ett 96Mb kort (130 bilder utan blixt).

Bilderna blir bra. S10 var lite bättre, en bara lite.

Blixten är bra, men har köpt till två st slavblixtar med IR avkänning som
jag använder ibland inomhus för att lätta upp det hela.

Men helmligheten ligger, som alltid i, att man måste lära sig kameran. Att
lära sig Zoon systemet (dvs 18% grås placering mot vad motivet har för
ljusreflektion och AE kompensering, tex att snö kräver +1 -- +2AE. Att ta åt
sig alla finesser, tex panormamafunktionen i kameran, night shot funktionen
i Ixusen, macrofunktionen osv.

Jag tror, då jag även har en Casio QV-2800 pga Zommen, att den största
uppoffringen ligger i att lära sig kameran. Jag får lätt det intrycket att
många tester i tidningar ger intrycket för att det man råkar hitta ger
utslag istället för rena praktriska saker såsom att de flesta vill
dokumentera och minnas på ett enkelt sätt.

Vill man ha en enkel att använda kamera för utbildning, där allt kan
ställas, men även där man kan välja en av 32 förutbestämda program, så skall
man köpa en Casio. Den ritar tom ut i displayen var motivet skall vara.
Väljer man porträtt så ritas en gubbe is sökaren som visar mar motivet skall
vara!

Se http://home.swipnet.se/roines/

För exempel på bilder med Ixus:en:

/Roine

Fra : Kim

Dato : 21-01-01 17:43

On Sat, 20 Jan 2001 20:34:53 +0100, "svak" <jahejdavs@mail.dk> wrote:

>hvilket kamera er bedst (fordele/ulemper/erfaringer efterlyses)
>kan man risikere at købe det i usa (garanti, 110 volt m.m.)
>skal jeg vælge et helt tredie kamera?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om de 2 modeller, men rent generelt om det at
købe fra USA. Som du selv nævner vil en medflg. oplader sandsynligvis være 115V
(only). Det er ikke noget problem hvis du i forvejen har en omformer, men ellers
må du påregne en ekstraudgift til det. De fleste digikameraer har en mulighed
for at vise billederne på TV. En USA model vil muligvis kun kunne vise det i
NTSC format. Kan dit TV/Video kun vise PAL kan det være et problem. I fald du
for behov for at returnere kameraet til reparation, er det jo noget dyrere i
forsendelse, og det skulle ikke undre mig om du ku' få problemer med toldvæsenet
når du får det retur (fortoldet - igen). Jeg ved ikke om din ven er dansk eller
amerikaner, men danskere må f.eks. kun medbringe for omkring 1000 kr udover
sprut/røg rationen, ved indrejse fra et ikke EU land.

Mvh, Kim

Fra : carsten

Dato : 23-01-01 02:52

Canon G1 kan sættes både til PAL og NTSC. Opladeren tager imod både
110 - 240 volt. Det eneste er det
stik du sætter i stikkontakten i væggen, det er 2 flade ben, men køb en
turistrejseadapter til små penge og brug den
Manualen er selvfølgelig ikke på dansk