Alle tiders bedste guitarriffs
Fra : Christian Muus

Dato : 05-10-01 17:20

Hej!

Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

--
Christian Muus

Fra : alice_trauelsen

Dato : 05-10-01 17:42

"Christian Muus" skrev d. 05-10-01 17:20 dette indlæg :
> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

> [...]
Hvis du med riffs mener rille, er jeg ikke i tvivl det er I still got
the blues med Garry More. Den spiller jeg sometider når jeg er på i
Radio Luna, det er en dejlig melodi til at slappe af på og alligevel med
gang i. Og så er den tilpas lang til en pause ved knapperne.
Mange hilsner
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-10-01 17:46

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> wrote in message
> Hvis du med riffs mener rille, er jeg ikke i tvivl det er I still got
> the blues med Garry More.

Så er vi jo allerede inde på spørgsmålet om, hvad et riff er. Jeg vil
umiddelbart mene, at der i "Still got the Blues" ikke er tale om et riff men
snarere et tema eller noget i den stil. Eller er jeg helt ude i skoven? Hvad
er egentlig definitionen på et riff?

"riffet" er vel det fra smoke on the water, men jeg vil ikke umiddelbart
sige, at jeg er vild med det som sådan. Mit bedste bud er umiddelbart riffet
fra Kravitz' "mama said", men der skal nok dukke andre op.

/Nikolaj

Fra : Christian Muus

Dato : 05-10-01 18:31

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
riffet
> fra Kravitz' "mama said", men der skal nok dukke andre op.

Riffet fra "Are You Gonna Go My May" er absolut heller ikke ringe.

--
Christian Muus

Fra : Johan Sigvard Jensen

Dato : 05-10-01 18:30

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Radio Luna, det er en dejlig melodi til at slappe af på og alligevel med
> gang i. Og så er den tilpas lang til en pause ved knapperne.

"Riffs mener rille"? Den fangede jeg ikke helt...

Jeg synes, det klassiske Dizzy Mizz Lizzy Waterline-riff kunne være en god
dansk kandidat.

Johhny B. Goode-introen, både original- og Jimi Hendrix-versionen holder.

Stairway To Heaven med Led Zeppelin har også nogle rigtig iørefaldende
guitar-ting.

Det var bare det.

Venlig Hilsen
Johan

Fra : Peter Munch Nielsen

Dato : 05-10-01 18:55

> Jeg synes, det klassiske Dizzy Mizz Lizzy Waterline-riff kunne være en god
> dansk kandidat.

Klart...stærkt forfulgt af Rabalderstræde.

Peter

Fra : Peter Munch Nielsen

Dato : 05-10-01 18:47

Satisfaction med Rolling Stones er også en kandidat!

Peter

Fra : Henrik Boegh

Dato : 05-10-01 19:06

Christian Muus told the rest of dk.kultur.musik:

[...]

> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

Det i starten af 'Gimme shelter' med Rolling Stones er klart min favorit.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Lurifax

Dato : 05-10-01 19:18

Jeg vil godt lige lægge en stemme på "Smells like teen spirit" med Nirvana.
Det er i hvert fald med helt oppe i toppen.

Fra : Andrew

Dato : 05-10-01 19:53

> Jeg vil godt lige lægge en stemme på "Smells like teen spirit" med
Nirvana.
> Det er i hvert fald med helt oppe i toppen.

den får også min stemme!

Fra : Christian Muus

Dato : 05-10-01 19:19

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> Christian Muus told the rest of dk.kultur.musik:

Nej, jeg "told" ikke, jeg "asked"

--
Christian Muus

Fra : Welinder

Dato : 05-10-01 20:33

Hey Gruppe

Inspireret af mandagens koncert i Vega vil jeg sige raining blood med Slayer

Rune

Fra : JR

Dato : 06-10-01 08:25

Christian Muus <gergen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bbddd5c$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

> [...]

Jeg tænkte med det samme på starten af Smoke on the Water

Jim Radmer
www.coverband.dk

Fra : Rick Madsen

Dato : 06-10-01 10:22

JR skrev:

> Jeg tænkte med det samme på starten af Smoke on the Water

Jeg tænkte med det samme på Whole Lotta Love

SOTW er helt givet det riff der ville vinde en popularitetskonkurrence,
men helt ærligt, er det ikke lidt for gumpletungt sammenlignet med
f.eks. Purple Haze...?

hvm
--
Edward Woodward as Lieutenant Harry Morant in the 1980 movie
'Breaker Morant' about a 1901 court martial during the Boer war:

      "It's a new kind of war, George.
      It's a new war for a new century."

Fra : Johan Sigvard Jensen

Dato : 06-10-01 15:16

"Rick Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> SOTW er helt givet det riff der ville vinde en popularitetskonkurrence,
> men helt ærligt, er det ikke lidt for gumpletungt sammenlignet med

Det er lige præcis hvad det er, for gumpetungt! Det samme vil jeg til dels
sige om Smells like Teen Spirit, hvorimod netop Purple Haze er en af mine
kandidater - sammen med Dizzy Mizz Lizzys Waterline.

Venlig Hilsen
Johan

Fra : Peter Kaas

Dato : 06-10-01 11:16

> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

"Money For Nothing" - Dire Straits.

Mvh
Peter

Fra : Mads Breddam

Dato : 06-10-01 12:55

> "Money For Nothing" - Dire Straits.

Ja, Tak!!

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Smilet er den korteste distance mellem to mennesker". Victor Borge.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-10-01 16:05

Således skrev "Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> i
dk.kultur.musik Fri, 5 Oct 2001 18:20:18 +0200:

>Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

En stor del af Stevie Ray Vaughans repertoire.

Knud
--
The Odyssey LITE(tm) by Homer:
After working late, a valiant warrior gets lost on his way home.

Fra : Rasmus Birck

Dato : 07-10-01 17:19

Det kan jeg helt klart godt tilslutte mig fx. Couldn't Stand the Weather,
ville jeg mene er et godt bud.

/razz

Fra : Invader Zim

Dato : 07-10-01 17:12

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

> [...]

heheh...
Ministry med NWO eller Jesus Built My Hotrod
Alice In Chains med Godsmack
og Soundgarden med Jesus Christ Pose

.... der er en myriade af andre sange jeg kunne nævne... det er sgu svært at
bestemme sig :P

-Invader Zim

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-10-01 19:41

Christian Muus wrote:

> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

En klar kandidat må være Burn med Deep Purple.

Michael.

Fra : Elmer Music

Dato : 08-10-01 19:28

Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way / Pink Floyd - Wish You Where Here!

-Elmer

Fra : Lurifax

Dato : 08-10-01 19:40

> Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way / Pink Floyd - Wish You Where
Here!

Ok, selvfølgelig er definitionen på et riff måske lidt svævende, men
sidstnævnte melodi har jeg lidt svært ved at finde et riff i.

Fra : Elmer Music

Dato : 13-10-01 10:34

"Lurifax" <anso@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Here!
>
> Ok, selvfølgelig er definitionen på et riff måske lidt svævende, men
> sidstnævnte melodi har jeg lidt svært ved at finde et riff i.

"definitionen på et riff måske lidt svævende" Det er korrekt... men et rift
er nu et rif. Og dette her er nu meget tydeligt... Det behøver jo ikke være
AC/DC for at være fedt..!

-Mvh. Elmer

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-10-01 13:01

Black Sabbath - Iron Man. Det sætter sig fast lige bag øret og sidder der
hele dagen.

Michael

Fra : bonfils

Dato : 08-10-01 21:06

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

(Udover de nævnte - det er svært at komme udenom Smoke on the Water)

Led Zeppelin: Black dog (det er endda lidt udspekuleret)

--
bonfils
http://bonfils.com

Fra : Bjarne Eiby

Dato : 08-10-01 22:40

bonfils <mail@bonfils.my.underwear.com> wrote:

> [...]
>
> (Udover de nævnte - det er svært at komme udenom Smoke on the Water)
>
> Led Zeppelin: Black dog (det er endda lidt udspekuleret)

Og når I nu nævner Zeppelin. Hvad så med den lidt oversete/-hørte The
Ocean og det sikkert lidt mere kendte i Heartbreaker. Og selv om det er
voldsomt enkelt, kan riffet i Whole lotta love også stadig rykke i de
fleste. For nu blot at nævne nogle få af Zeppelins mange gode riffs.
--
Hilsen Bjarne

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 13-10-01 12:14

Christian Muus wrote:

> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

Radiohead - Paranoid Android (første 2 minutter)

Ulrik Magnusson

Fra : dEnTrO

Dato : 13-10-01 20:26

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3bbddd5c$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

| Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

AC/DC - Stiff Upper Lip!

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-10-01 11:22

Christian Muus wrote:

> Hej!
>
> Hvilke riffs ville i fremhæve som tidernes bedste?

Pantera - Cowboys From Hell er absolut også derop af.
For ikke at glemme bush - Machinehead

/Robert