Hokkaido-opskrifter
Fra : Annemarie Elvoe

Dato : 03-10-01 20:15

Jeg har mange hokkaido-græskar i mn have og søger
derfor nogle gode opskrifter.
Håber der er nogle, som kan hjælpe.
Venlig hilsen
Annemarie

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-10-01 06:10

"Annemarie Elvoe" <elvoe@silkeborg.bib.dk> skrev i meddelandet...
> Jeg har mange hokkaido-græskar i mn have og søger
> derfor nogle gode opskrifter.

Græskar smager ikke af meget, men her er fx...

Græskarkage m/kardemomme:
(1 stk)

125 g smør (blødgjort)
1¼ dl farin
2 æg
3 dl hvedemel
1½ tsk bagepulver
1½ tsk stødt kardemomme
2 dl (200 g) kold, kogt græskar, moset
2 spsk lys sirup
1¼ dl (100 g) udstenede dadler, hakkede

Ovnen forvarmes til 180°. En dyb randform (20 cm) smøres.
Kom alle ingredienserne i en stor skål og pisk dem sammen med håndmixer
på trin. Sæt hastigheden op til trin 2 og pisk i yderligere 2 min, el.
til dejen er glat og har skiftet farve.
Dejen kommes i formen, overfladen glattes med en spartel, og kagen bages
i 40 min, eller tilder ikke hængernoget ved et grillspyd, der stikkes
ind i kagens midte. Sættes til side i 5 min, inden den vendes ud på en
rist til afkøling. Pudres med flormelis eller dækkes med glasur.
---

Til fx 1 græskarbrød (1100-1200 g): bruges ca. 300 g kogt/håndvarmt,
moset græskar. Kernerne kan bruges til at drysse ovenpå.
---

Græskarsuppe:
4-6 pers.

1 kg græskar
60 g smør
1 hakket løg
1 l hønsebouillon
salt, peber
2 dl fløde
basilikum, friskhakket til garnering

Skræl græskar og skær det i mindre stykker. Smelt smør i en gryde,
tilsæt løg; simre 15 minutter til løget er mørt.
Kom græskarstykker og bouillon ved og lad det koge under låg i 20
minutter til græskar er mørt. Lade det blive koldt.
Kom suppen i blenderen/foodprocessoren og blend suppen til den har en
cremet konsistens. Hæld suppen tilbage i gryden.
Smag til med salt og peber og hæld fløden i. Varm suppen igennem. Pynt
evt. med frisk basilikum ved serveringen.

Evt. - der findes en masse græskar opskrifter på...
www.sol.dk/dk/www.sol.dk/sections/livsstil/madvin/mortens/search/index.j
html (*hele linket skal med)
http://www.toersleff.dk/

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Ny sjov CD-rom kogebog for børn med titlen "Kylling i Cola", består af
ti sjove opskrifter så som Usynlig Spagetti, Mygge Prutter og Abehjerne,
som børn og voksne bliver indført i ned til mindste detalje. - Fx får
man at vide, at man skal huske at lukke skabene efter sig, når man laver
mad. www.inspy.net

Fra : Søren og Rikke Mors

Dato : 04-10-01 07:37

Annemarie Elvoe wrote:

> Jeg har mange hokkaido-græskar i mn have og søger
> derfor nogle gode opskrifter.
> Håber der er nogle, som kan hjælpe.

Prøv at kigge på http://www.aarstiderne.com de har et par opskrifter på
nogle fantastisk gode hokkaidosupper.