Filer er ødelagt efter når de er dl på pc
Fra : MC

Dato : 03-10-01 16:42

Hej har hentet nogle install filer fra hotline til min mac MEN...
Jeg har hentet dem fra min PC da den altid er tændt men de kan ikke bruges
på min MAC der er ligesom de er ødelagte.
1. Hvorfor virker de ikke?
2. Hvordan kan jeg lave dem så de virker igen?
3. Kan jeg gøre noget på min PC så "den" ikke ødelægger mine MAC-filer?

MC

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 17:57

MC <a@a.dk> wrote:

> Hej har hentet nogle install filer fra hotline til min mac MEN...
> Jeg har hentet dem fra min PC da den altid er tændt men de kan ikke bruges
> på min MAC der er ligesom de er ødelagte.
> 1. Hvorfor virker de ikke?

fordi mac-filer består af to filer, en resurce gren og en datatgren.

Alle FAT (16, 32 osv.) formater kan ikke finde ud af at håndtere filer
bestående at to grene, og smidder derfor resucegrenen væk. Er der tale
om en .sit fil eller et upakket program kan resurcegrenen ikke
genskabes.

> 2. Hvordan kan jeg lave dem så de virker igen?

hvilken type filer drejer det sig om?

> 3. Kan jeg gøre noget på min PC så "den" ikke ødelægger mine MAC-filer?

ja dowload filerne til en disk der er formateret i et format der
understøtter mac'ens recurcegreen, eks NTFS (kræver NT) eller HFS
(kræver trediepartssoftware). filerne må aldrig komme forbi en FAT
formateret partition.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 03-10-01 19:23

MC <a@a.dk> wrote:

> [...]
> 2. Hvordan kan jeg lave dem så de virker igen?
> 3. Kan jeg gøre noget på min PC så "den" ikke ødelægger mine MAC-filer?

Hvis ikke PC'en kører med NT, 2000 eller XP på NTFS og med servicepakken
"Services For Macintosh" installeret(medfølger kun i serverudgaverne af
NT/2000/XP) så kan PC'en ikke forstå Mac resourcegrene, og der ligger
alt hvad der hedder programkoder og mange dokumenter er også afhængige
af dem.

Hvis det er en installer eller et uindpakket program ( ikke indpakket
som .sit, .bin eller .hqx f.eks.) er det ødelagt og duer ikke. Det samme
gælder for flere dokumenttyper , f.eks.system 7 lydfil, simpletext fil
med formatering og de kan ikke overleve uden dem.

En .img fil der mister sin resourcegren kan kun åbnes af Toast.

Den eneste måde at hindre din PC i at ødelægge dine Mac filer er ved at
emballere dem forsvarligt med f.eks. stuffit.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,