Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sync. m. bagerste gardin?
Fra : Gert Hansen

Dato : 10-12-00 20:09

Hej

Er der en venlig sjæl der kan fortælle om værdien og brugen af at kunne
synkronisere flash'en med det bagerste gardin i lukkeren. Min flash (Sunpak)
har denne funktion men den er dårligt forklaret i manualen.

Hvad er den til? og hvad sker der når den benyttes?

Hilsen
Gert Hansen

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 10-12-00 20:31

Hej Gert

Synkronering med bagerste lukkergardin, vil sige at flashen affyres lige
inden lukkeren lukkes. Det vil sig man opnår en effekt ved relativt lange
lukketider! Funktionen er vigtig hvis du f.eks. tager et billede af et
objekt der bevæger sig (en cykel, bil etc.) med lang lukkertid. Istedet for
at flashen affyres i starten og man får en "spøgelses effekt" får man
snarere et klart billede af motivet evt. med lidt fart striber.

Jeg håber du forstår forklaringen / ideen.

Martin

Gert Hansen: